2012-02-01

kisah Dutasurga si AJK masak.

salaaamm.. ehehe.. lame kemain tak bukak belog ini.. bukak je.. cuma.. hmm  biase la remaja remaji ni kepala dia ade macam-macam.. emosi pon berbolak balik ibarat ombak rindu di pantai  ra'sul bar dumyat.. ecehceh..

sebulan lebih ni. saya sebenarnya tak la sibuk mane.. cumenyer saya sedang sibuk memonitor masalah lain yg hadir tanpa diundang.. <--ayat aii..

ehem! saya tk berniat lagsung untuk share masalah tu kat sini.. so takyah nak luas sangat bukak mata tu..dahi tak mau kerut kerut okay.. entry kali ni memang dijangka akan panjang meleret leret..  so saya bagi amaran awal awal eh.. ni adalah sinopsis mukhayyam 4 hari 3 malam yang telah meragut masa saya bersama  lappy terchenta ini.. ehehhe..

kami budak budak akhawat ade mukhayyam kat ra'sul bar di suatu kawasan yg terletak dekat dekat nk sampai dumyat..yg penting tepi laut..pesertanya ramai bebeno.. nak dekat 200 lebih.. so saya ni allah telah pilih untuk disumbatkan di dapo aje sebagai ajk masakan,, whoaaaa..

ini adalah fes-time-in-my-life expirience taw!!! saya tak penah masak untuk 200 lebih orang.. oke..kami ajk2 masak ade 11 orang sumenyer.. saya dengan muke rilek semacam je mule2 tu..rase mcm..oh..masak?. biase je la.. namun,, bile da start hari nk beli bahan untuk memasak.. seinchi demi seinchi mulut saya ternganga..  cume org je tak sedar.. muwahahha... omaigot.

kami terpaksa start awal 2 hari dri pelajar2 lain.. kene pegi pasar segala bagai..whoaaa.. kami kene beli macam..tengok kat kertas bajet makanan ,oke lagi.. ayam 112kg ayam, 640 biji telur, berape tong minyak,berape tin besa mushroom,berape guni beras..berape guni macaroni..berape  puluh kg bawang dan mcm2 lagi dalam size gergasiii...



namun....... bile kaki tu da pijak dataran pasar mesir yang busuk dan kotor dan melekit dan berair mengalahkan pasar siti khadijah (pasar siti khadijah di kelantan adalah pasar basah yg paling saya tak suka)<--info dulu, kini, dan selamanya.mintak maaf kbai,

baru la saya jelas betul2 ape yg tersurat dan tersirat dalm kertas bajet makanan yang nak sampai LE6050 ituh! subhananllah..~

omaigot..omaigot.. baaanyak nyer ayammmm! banyak nyer beras.. banyaknya bawang! banyak nyer..banyak nyer.. banyak .banyak.. dunia menjadi gelap! saya tibe tibe tidak sedarkan diri..bukak bukak mata # tak yah nak drama sangt bole tak?

hmm macm tu la kisahnya.. pengalaman yang tak bole lupa la.. malam tu kami bersebelas terpaksa tidor di pusat masakan.. acehceh.. (bersebelas ke?..tak tak.. tk cukup lagi ahli mase  tu...tpi oke je)

malam tu kami sibuk nak mensucikan ayam2 yang banyak tak hengat dunia.. saya cakap siries ni.. banyak sangat sangat sangat sangat ...(korang2 wajib tak bole bayang punyer la) saya ni pulak..sagat la suka kerje potong memotong ni.. potong sayur ke..ayam ke..daging ke.. ape2 je la.. janji pisau tajam.. memang sangt gumbira kalau hasil potongan tu bersegi elok hasil dari pisau yg tajam.. waaaa...i like..

tapi setiap kali potong2 ni.. hmm memang tak sah kalo tak terkene tangan mana2...dasat dasat..dan saya memang da agak awal2.. memang nak terpotong tangan..sebab time potong ayam yg ke 47 tu #ceh..yer2 je kire. ngahahaha time tu saya tgh mengantuk dan tangan da lenguh lenguh kentang...
dipendekkan cerita..tengah saya leka2 potong ayam dengan semangat dan bahagia tak hengat. siap ulalalalaala lagi..

lepas saya hayun untuk potong peha  tuh.....saya terdiam.. sebab saya rase yg terpotong tu bukan peha ayam..tapi peha saya! eh..bukan.. jari saya.. waaa.. saya sedikit terkejut..dan saya hangkat parang pisau tu pelan2 seraya menjerit memanggil kawan saya... dengan nada  histeria sopan sekali...




DS: kinaaaaaaaaaaaaaaaaaahh..tangan ana luka!!
kinah:hah?..pegi basuh kat toilet..
DS:luka banyak!!
kinah:ya allahh..<--seraya berlari ke dapo ..sebab dia kat toilet tgh cuci ayam..

hoyeah..dipendekkan citer.. tangan saya pon luka pada hari pertama bertugas lagi.dan hari last pon saya kene pisau lagi pada ibu jari ..hmm memang cukup lengkap..ade muqaddimah dan penutup sekali..

ssemua orang mesti da takut..ingat saya nak citer semua yang berlaku empat hari mukhayyam?.. memng tak la.. takkan muat nyer.. hmm saya cite yang hot2 yang jadi kat saya je la..

banyak ibrah dan pengajaran yang saya dapt.. tarbiah dapur orang panggil..macam mana nak masak on time..macam mana nak cuba puaskan hati ramai manusia yang lapar..macam mana cuba untuk buat yang terbaik..melatih dan menguji kesabaran..macm mana nk cool je bile kite kadang2  penat dan orang lain mintak itu ini,melatih diri untuk senyum je walaupun penat sangat berdiri..dan macam2 lagi.. tugasan kali ni betul2 membuatkan saya merasa sangat terkenang zaman2 silam saya..

teringat kat semua makcik makcik kantin yang saya kenal.. oh! mak cik.. bertapa susahnya makcik masak untuk manusia yang ramai.. kite kat lua ni tahu ape?..tahu makan je la kan.. tk sedap sikit..kutuk berbakul bakul. makan nasi goreng tak cukup rase je da membebel.. ingat senang ke nak gaul  garam dengan nasi yang nak dekat seguni dalam periuk yang boleh muat bagasi saya pegi mesir?.. hah?.. ingat senang ke?.. susah taw.. mahu menggeliat bahu dibuatnya....

kalo org cakap  ,orang tu keje mak cik kantin je,,,kite pandang sebelah mata je kan?,,kan?.. yang terase tu naseb la kan.. padahal susah kemain jadik mak cik kantin..kene ade kekuatan same mcm nak jadik buruh kasar taw...

hmmm itu la dia.. susah sebenarnya jadik mak cik kantin,.. dengan itu..saya mendoakan allah memurahkan rezeki para mak cik mak cik kantin dan yang seangkatan dengannya.lagi2 yang pernah berkhidmat untuk kekenyangan perut saya,amin,

semoga allah memangdang pada usaha kami ini ..dan mengurniakan ikhlas dalam amal2 ini.amin


sekian cerjang dari saya (cerite panjang)... may allah bless us all.. :)

tak cukup ahli..yang amek gambr mosti la saya.. mane yg len.?..ahaha...esokey..khair~



p/s:terime kaseh kepada kawan kawan memasak saya yang amat saya rindui dan kasihi.. sakinah zamani,aishah fitriah,maisarah masruhan,kak ashila,kak shelot shila,faridah zakaria,mariam zakaria,muna,mardhiah dan kak izzah.. dan saya. ehehe i love you all..

terima kasih allah kerana menjadikan mereka intipati kenangan manis saya,.. :)

ukhuwah fillah.


1 comment:

warna kehidupan.. said...

subhanallah,masyaAllah..

jazakillah buat semua akhwat (chef2 y super OSEM!!)

may Allah ease everything...;)memori WING y tersangat SWEET