2012-02-29

hidup bukan sekadar hiburan,sex dan cinta.

AMARAN : MENDE INI PANJANG MELERET LERET..


saya tergolong dalam golongan anak anak muda zaman modern okay.. hmm perasan ke ape tuh?.. eh memang betul pun kan?.. yer la.. saya lahir 1990 dan sekarang da 2012 okay.. hmm kire modern la bila hidup da dilengkapi teknologi maklumat dan segala bagai jenis kemodenan lagi..

saya tengok zaman saya sekarang ni..anak anak muda semua hanya cenderung kepada hiburan dan cinta semata... dan saya?.. ntah..saya pon anak zaman ini. di sini saya buka nak mengata sesiapa.. hanya sekadar nak timbulkan isu..

sebenarnya orang orang kafir laknat ni cuba mengotori minda anak anak muda supaya melihat hiburan dan cinta tu adalah bende yang paling over melampau penting atas muka bumi ni..dia hidangkan filem yang mengindahkan cinta  ,sex dan berkasih sayang  berlainan jantina..sampai semua manusia.. tua dan muda lupa ape tujuan sebenarnya kite semua ni allah bagi hidup atas muka bumi yang sementara saje umurnya..entah esok lusa da nak kiamat kot..

sebenarnya bukan lupa tujuan hidup.malah ade yang tak tahu ape tujuan dia sebnarnya dilahirkan ke bumi..dan ade yang masih tercari cari tujuan hidup yang sebenar..

tengok saja filem filem..lagu lagu ..hiburan hiburan semua.. novel2.. semuanya cinta dan hiburan semata! supaya otak otak anak muda ni fikir bende tu saje.. tanpa memikirkan tugas khalifah yang perlu digalas dan akan dipersoalkan di alam kekal nanti..

orang kafir barat dan tak barat semua berfikir siang malam untuk merosakkan aqidah anak anak muda muslim dan mengfasadkan anak anak kafir mereka supaya menjadi contoh tahpape yang diagung agungkan oleh anak anak muda muslim..oh!

disokong pulak pemimpin negara yang tak mengamalkan ajaran agama islam dalam negara.. memparah dan mebarahkan lagi keadaan yang da sedia genting.. semoga allah memberi hidayah kepada kite semua..

tak yah pandang jauh jauh la kalo nak cari contoh.. kite kite yang belaja agama sendiri ni pon ade je jangkitan barah otak dari orang barat ni..

filem cinta korea.. filem cinta jepun.. filem cinta hindustan.. filen cinta maxico..filem cinta english dan segala bagai jenis filem yang diterbitkan yg memang sah sah akan ade unsur cinta dan lucah.. lagi2 yg tak bertapis tuu..

lagu cinta itu ini dalam segala bahasa yang ada atas muka bumi..semua nak dengar.. hmmm sehingga kan.. penuh la kepala anak  anak muda yang berpotensi tinggi,yang bertenaga, yang bersemangat berkobar kobar.. yang punya kelebihan dan skill yang mantap  untuk menjulang agama  allah ini dengan bende2 yang hanya berkaitan dengan cinta dan hiburan..dan cintakan dunia tak mau mati mati...

,alah hari harinya juga penuh dengan memikirkan permasaalahn yang timbul dari hiburan dan cinta sahaja.. sekelumit pon tak pernah fikir masalah ummat yang kian gampang ini.





"alaaa.. dia ade gefren lain la..dia tinggalkan aku!"
"alaaa..dia tak SMS aku pon hari ni..! da lupa kat aku la tu.."
"kenapa dia duduk ngan perempuan lain eh?.. tak leh jadi ni.."
"kenapa dia tak reply2 pon?..da setengah hari aku tunggu ni..."
"hari ni aku ngan dia nak pakai satu set.. warna pink! cute kan??"
"benci la..kenapa dia putus denagn aku? ni yang nak bunuh diri ni.."


saya ingat dia perempuan okay.. #okay test org lain2.


"hensem kan goo jun poyo tu??? hensem, giler...da la mata sepet! tak tahan dow.."
"eeey kalo la dia jadi suami aku... "
"aku da cop kim bum eh.. kau sila ke tepi!"
"tengok2 wall paper leptob aku gambar hyun joong "
"kau jangan nak mengader2 najis kuda eh.. nak minat2 kat shah rukh khan aku.."

bila bende2 ni je yang terisi dalam fikiran dan otak kite.. maka sikit la ilmu yang dapat diisi diruang yang selebihnya..maka hidup kite akan menjadi sangat fantasi dan tak real .. so tindakan pon kurang matang.. hidup pon jadi tak bersemanagt dan sangat hambar dek kecetekan ilmu dan kurang pengamalan..

bukan tak boleh tengok .. pandai2 la tapis sendiri ..dan jangan sampai bende2 ni yang memenuhi agenda harian ..melebihi tanggung jawab kite yang sebenarnya..

perbualan harian berkisar kan mende2 tu je hari hari.. tak pon..

"bile la nak kawen ni haaa?"
"eh korang.. korang rase kite kawen ngan sape eh?"
"tak sabar la nak kawen.. macm mana ni?"
"eeey.. bile dia nk masuk meminang?"


#saya da insaf okay.

sedangkan dirinya masih belum bersedia untuk memikul tanggung jawab yang berat itu.hanya la kerana kelemahannya untuk menjaga diri dan hati dari mengikut hawa nafsu,.. dan dirinya sendiri sedia maklum.. (yang da sedia tu lain la kire)..

ashik bincang pasal kaaaawen je memanjang...dan memang layak saja untuk umur sepertinya memikirkan soal kawen.. tapi bukan dengan kadar yang berlebih lebihan.. sehingga meremehkan urusan menuntut ilmu penuh di dada.. saya ulangi.. sehingga meremehkan urusan menuntut ilmu penuh di dada..



sedangkan ilmu tu sangat penting dan jadi bodoh tu adalah tidak kool sama sekali..atau dua kali.. hmmm..selayaknya dia cuba untuk kejar cita cita dan memenuhkan ilmu di dalam dirinya dan menjadi perempuan yang lebih tinggi nilainya.. dengan ilmu dan kebijaksanaan..

bukan sekadar permpuan yang baik dan sopan dan kosong tidak berilmu..~
bukan sekadar perempuan yang pandai berfashion pusing sana pusing sini tapi bebal tak berilmu~
bukan sekadar perempuan yang memikat cun melecun..tapi tak reti ape2 selain dari berhias aje~
bukan sekadar perempuan yang satu dunia puja puji dia comel dan cute ..tapi bodoh~

untuk mengajak orang kepada kebaikan.. ya'ni (dakwah atau amar makruf nahi mungkar )kite perlu menjadi seorang manusia yang bijak dan berilmu.. bukan sekadar bermodalkan paras rupa.. atau sifat sengal sengal ubi kentang.. dan bukan juga bermodal kan harta bende.. semuanya perlu berasaskan ilmu.. baru la orang nak duduk dan dengar apa yang kite nak sampaikan..

baru la kite mampu untuk meneruskan perjuangan para nabi dan rasul yang sangatt tinggi nilai ni..

dan kite sebagai anak anak muda.. perlu la kenal diri kite ni siapa.. hamba yang bertuhankan siapa?,, duduk di bumi yang tak kekal.. dan nyawa boleh ditarek bebile mase.. kene la sentiasa melatih diri untuk memiliki hati  dan jiwa yang besar dan berwawasan tinggi.. bukan memikirkan hiburan cinta dan dunia sahaja..~

berdasarkan ayat quran yang saya jadik tacing..yang saya kopipes dari blog kaklong-angkat #shok sendiri. :

Katakanlah. “ Jika bapak-bapakmu, anak-anakmu, saudara-saudaramu,isteri-isterimu, keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perdagangan yang kamu khuatirkan kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal kamu sukai, lebih kamu cintai daripada Allah dan RasulNya serta berjihad di jalanNya, maka tunggulah sampai Allah memberi keputusannya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang yang fasik.”(at-Taubah:24)


semua hiburan tu bole kite nikmati selagi mengikut shara' namun dengan tidak melebihkan perasaan suka padanya melebihi cinta kepada allah,rasulNYA dan berjihad di jalannya.. ,kalau rase tak lebih..oke la..~

so..peringatan yang panjang tak hengat di atas tu memang dibaling khas khas ke muka saya sendiri jugak.di samping ditiup sepoi sepoi bahasa kepada pembaca yang lain.. untuk dijadikan peringatan kepada kite manusia yang sentiasa lupa.. kbai..wassalm.. 

semoga allah bersama sama kite dalam meneruskan hidup di dunia yang penuh cabaran ini.. bangun da sedar la anak anak  muda yang berpotensi sekalian..~







p/s:kalo nama2 dalam contoh tu nampak macm tipikel je.. da mmg tu je yg saya tahu.. tu pon search kat google okay.. saya tak minat bende2 korea ni..saya minat 'bende' lain..  (yg mana perlu di kawal jugak ) hmm .. ~
p/s:shahrukhan da lapuk eh? yang latest ape?.. hentah..


2 comments:

ummu faqih said...

so kool ...thank you!

dutasurga said...

:)ashukru lillah..