2012-02-23

tajuk hari ni : kawen

 #memang akan kene teruk  kali ni.. agagaga..

okay fine.. hot kemain tajuk kan??.. hahah tak yah nak jeling jeling saya macam tu okay.. macam la belog saya sorang je citer pasal hotsetaf ni.. saya saje je.. okey..#saya da blushing ni.. ehem!

siriyes okay.. hmm..ape yang awak dan saya fikir pasal perkahwinan?.. adakah saya da cukup layak untuk bercakap pasal ni?.. ape yang ada kat kepala awak kalau ada soalan : apa kah kelayakan untuk seseorang tu bercakap atau bercerita atau berkehendak nak kawen?..

kawen awal da jadi trend okay.. junior2 saya da ramai yang kawen..siap da ada anak lagi.. waaa.. ini suda ketergugatan.. bukan la saya nak ikut trend..

okay.. ramai je orang orang sekeliling saya memandang saya yang rendah ni dengan pandangan yang rendah? erk.. yer la.. sebab saya ni tinggal dalam comunity orang2 hebat,mantap2..dan yang tinggal,saya yang tercungap cungap dan menggapai level kehebatan yang sama..

kerana saya tak sehebat mereka. so saya ni jadik macam tak cukup kelayakan la untuk bercakap pasal nak kawen.. 

okay ..cukup setakat itu sesi muhasabah diri..namun.. bagi saya.. kerana manusia ni bermacam2 jenis.. so sape yang yakin dia bole berkahwin tu.. bole teruskan perancangan tu ke peringkat seterusnya.. tak perlu tunggu satu dunia yakin dan bagi kelulusan baru nak fikir.. so- not -me la kaaan.. ehehe,, kalau saya.. cukup la dengan mak ayah saya nan tershinta yakin dan percaya pada saya..dan sokongn dari kakak nan seorang ..dan adek beradek nan 6 orang lagi.. alaaa.. senang citer family saya la..

#(saya bercakap tentang keyakinan dan kepercayaan yang diperlukan.)

kalau family saya ade 70% keyakinan pada saya.. (lagi 30% dari saya.haha) saya on je. #okay ade unsur2 nak SMS abah disitu...

ehem!.. kalau saya ni kawen..disitu tak leh nak label.. "KAWEN AWAL"
sebab memang tak awal pon.. awal ni  dalam lingkungan 18/19 dan 20.. oke..

oke..cukup pasal saya <--tibe2 kata ganti diri jadik saya. gulp!

apa definisi/ta'rif anda tentang  sebuah perkahwinan?

bersatunya dua jiwa lelaki dan perempuan yang saling memerlukan  mental dan fizikal jua saling lengkap melengkapi untuk melahirkan generasi yang lebih baik dan memberi manfaat kepada diri ,agama,bangsa dan negara. juga menambah saham dunia dan akhirat. <3

apakah pandangan anda terhadap permasalahan rumah tangga?

bagi saya itu adalah perkara biasa.. kerana semua manusia berbuat silap.. tidak semua couple yang berkahwin pada masa yang mereka dakwa 'mereka da bersedia',mereka takkan hadapi sebarang masalah okay.. its up to u,tinggal menggunakan cara yang betul dalam menghadapi masalah dan  menangani masalah ..dan cuba untuk memahami antara satu sama lain dengan berlapang dada..dan turn to allah each time you ade masalah ..

apakah yang perlu ada untuk berkahwen?
1.hadaf perkahwinan yang JELAS.
2.financial support.
3.ilmu agama yang mantap.
4.ilmu tentang alam rumah tangga.
5.motivated couple.(calon)
6.hati yang sangat berserah kepada allah.
7.tubuh badan yang sihat dan kuat.
8.have fun! (^_^)

macam mana nak hadapi pandangan serong orang yang rasa anda masih tak bersedia?

pertama sekali.kite kene jugak la membuktikan sesuatu kepada mereka..lebih lebih lagi kalu yang kurang yakin tu adalah family anda.. korang kene la buat sesuatu bagi mereka percaya anda da bersedia untuk brkahwin.. tapi kalau orang lain yang tak yakin tu.. buat tak tahu je.. eheheh.. tak der la.. sebab kite takkan dapat puaskan hati semua manusia atas muka bumi yang fana ini..

contohnya..
kene mantapkan ibadah kita..kene ade duit jugak la dalam account bank tu.tak banayk ..sikit pon jadi la.. kene ade keyakinan diri..kene ade bakat dalam skill skill rumah tangga.. seperti mengemas rumah.. rajin membantu dan ringan tulang,, selain ilmu agama dan ilmu dunia yang perlu diseimbangkan..okay..#uhuk2..

apa yang nak dibuat kalau rasa nak kawen..tapi masih tak yakin,tak ade financial support atau tak ada syarat nan lapan di atas tadi?

emmm.. susah jugak.. saya tahu ia adalah perasaan yang sangat dashat untuk ditanggung.. dan kalo silap2 hari bulan.. bole kelaut la jawabnya.. namun.. kite sebagai individu muslim yang berakal dan mengaku bertuhankan tuhan yang maha hebat ini kene pandai mengawal semua perasaan2 itu.. itu tak sedia lagi la tu..

banyak cara.. selain berbincang dengan mak ayah. mungkin bole puasa.. atau sibukkan diri dengan bende lain..selain tu zikirullah juga penting.. doa la kat allah untuk bantu kite menjaga diri dan hati dari melakukan bende2 yang tak pat0t.. allah tahu keadaan hambanya.. cuma nak tengok setakat mana pegantungan kita kat DIA dalam menghadapi ujian yang diberi..~ fuh!


apa yang penting?

kerjasama?..ha ah.. tu la.. banyak sangat tengok wonderpet kan?.. ceh.. ape yang penting? persediaan diri , keyakinan yang tinggi.. pergantungan kepada allah..dan... life is too short.. perkahwinan adalah satu gerbang dimana kite enshaallah bole cuba untuk mencari gali ke arah mendapatkan  pahala yang banyak ..enshaallah..

tapi ingat.. perkahwinan kalau salah langkah boleh jadik tempat kumpul pahala.. dan boleh jugak jadi tempat kumpul dosa.. so.. be well prepared! eheheheeh..

_________________________________


allahummarzuqna al hubbu alhalal..amiiiiiiin.. love..love..


 bagi sesiapa yang rase nak kawen tu.. chill je eh.. allah dah tulis awal awal da jodoh awak tu dengan sape.. so tak perlu bimbang sangat.. nervous2 sikit tu bole la.. ehehe..
enshaallah.. untuk dapat yang baik. kite kene sangat berusaha dulu untuk menjadi diri kite yang terbaik.

mungkin kite akan rase lama giler tunggu soulmate yang tak kunjung tiba.. tapi untuk mempercepatkan masa yang macam pending tu.. perbanyakkan la memperbai pulihkan diri menjadi lebih baik. so orang baik tu enshaallah akan datang dalam jangka masa yang kite tak sedar pon...

berbanding orang yang menghitung hari atau mencabut kelopak bunga he loves me..he loves me not. he loves me.. he loves me not.. tanpa memikirkan islah diri (memperbaiki diri) ~ so.. enshaallah.. doa la banyak banyak.. sebab allah tu kan maha mendengar.. yakin la yang allah akan makbulkan doa kite enshaallah ;)

wiwweeeeet kata semangat yang sangat obese..tuing3..

bak kata nabi muhammad yang tershinta : أدعوا ربكم وأنتم موقنون بالإجابة 

berdoa la kepada tuhanmu dan kamu yakin DIA akan perkenankan..

sekian..babai.. adios.. wassalamualaikum. :)


p/s: ada gaya macam org da kawen tak? ehehe

p/s: semoga kite semua mendapat jodoh yang dapat memimpin kite ke jalanNYA. dan enjoy dalam shurga together gether.. :)



















No comments: