2012-02-16

cinta ummu darda' yang sangat sweet

salam..

macam kebiasaan.. saya ada dengar satu klip ni.. dan bagi saya sangat sangat la sweet.. saya rasa nak share laa..u know.. love story para sahabat sahabiat yang jauh lagi cool dan sweet mweet berbanding cinta jack dengan ross dalam citer titanic.. berbanding tarzan and jane.. berbanding romeo dan juliet... cinta tak der iman..~



tahu apa kisah dia.. jangan tacing..jangan tacing.. saya tak start lagi ni.. okay.. kisah dia macam ni.. masa nabi muuhammad s.a.w nak saudarakan muhajirin dan ansar.. nabi muhammah s.a.w meng'couple'kan orang muhajirin untuk tinggal di rumah orang ansar.. which mean.. satu rumah ansar di tumpang sorang muhajirin.. gitu la lebih kurang.. so,abu darda' ni dari kaum ansar la kan...

cer teka sape muhajirin yang stay kat rumah teres abu darda' #memandai je rumah teres..

muhajirin tu adalah salman al farisiy.. mashaallah.. so salman alfarisi pon tinggal la kat umah abu darda' dan isterinya ummu darda'.. time tu masih belum turun ayat hijab..you know..ayat yang suruh tutup aurat dan hijab antara lelaki permpuan semua tu la..

so slaman al farisi nampak la isteri abu darda' ni..pakai compang camping je.. baju lusuh je.. cam kesian la kalo nengok ker paras rupa ummu darda' ni.. time ni muda lagi ..pastu salman tanya la..."mane abu darda' suami awak tu? tak balik umah ke?" sebab jarang nampak abu darda' kat umah.. wife abu darda' kata sambil tersenyum simpul.. "abu darda' tu tak der pape dari dunia ni.." maksudnya.. abu darda' lebih memntingkan akhirat la.. isteri tu kan dunia jugak.. hmm gitu la.. abu darda' keluar beribadah..

salaman cam tak sedap duduk la kan.. mane boleh cam ni.. ade isteri kene la buat macam ade isteri..so.. sebab dia tetamu kat rumah abu darda'..so time tu abu darda' berpuasa.. tapi salman alfarisi ni ajak jugak abu darda' untuk lunch..sebab dia lapar..katanya..

dan malam2 time abu darda' nk solat qiamullail.. salaman cakap.. awak tak yah la qiam malam ni.jangan la ganggu tidur saya dengan bacaan bacaan awak tu.. saya tak leh tido taw.. kata salaman..

padahal sume tu salaman buat untuk abu darda' selalu ade disamping isteri dia..ceng3..

OIIIT! SAPE SURUH MENGUAP TU?..PART BEST TAK SAMPAI LAGI NI..

hmm pastu.. esok tu abu darda'jumpa la nabi muhammad s.a.w..nak komplen la hagaknya.. dia cakap "nabi nabi.. kenapa dengan salman tu? dia halang saya dari puasa dan halang saya dari qiam.."

pastu nabi pon cakap la. "betul je ape salaman buat tu.. allah ade hak kat awak..family awak ade hak kat awak..diri awak pon ade hak kat awak..so awak kene bagi la semua hak hak tu..."

so abu darda' sahabat nabi yang hebat ni mesti la akan dengar cakap nabi..

dan ummu darda' wife abu darda' ni seorang yang membesar disekeliling nabi muhammad dari kecik.. dia membesar jadi seorang perempuan yang cintakan ilmu..kire wanita yang bagus la..

okay..fast forwad 40 tahun kemudian....
---------------------------------------------------------------------------------

okay.. ni part yang sweet tu...

time ni abu darda' nak meninggal dunia da.. so wife dia ummu darda' pon sentiasa la bersama suami dia.. time suami  dia da tenat.. ummu darda' cakap..

"abang.. mase dulu..abang masuk meminang dari ayah saya nak kawen dengan saya.. dan saya terime..dan sekarang saya nk but permintaan bole?.. saya nak abang mintak ngan allah untuk saya jadi isteri abang kat shurga.."

subhanallah..

orang bole cakap.. biase la tu.. da dekat nak meninggal cakap sweet2 talk.. tapi ..pekataan ummu darda ni dibuktikan apabila...

selepas abu darda' meninggal.. muawiyyah ibn abi sufian masuk meminang.. dan muawiyyah ni bukan calang2 orang ..orang kaya raya.. tapi ummu darda' tolak.. dia cakap ape?

"mintak maaf.. saya da bertunang dengan abu darda' kat shurga.. "

waaaaaa.. hebat!... ntah la.. bagi saya hebat sangat sangat.. dari situ bole nampak bertapa tingginya keyakinan dalam hati ummu darda' tu.. bagi dia ..dunia ni tak der pape la..


hmm ntah la.. mungkin kalau anda semua dengar sendiri.. best la.. saya tak pandai bercerita.. so.. macam hambar je kan cerite saya.. cerite ni best sebenarnya.. :)

 tu je la yang saya nak cerite.. kbai..




p/s: skrip2 dan dialog2 tu adalah dari saya.. mereka2 zaman nabi tak bercakap cenggini okay.. :)

2 comments:

Anonymous said...

haha..comel giler ~

dutasurga said...

giler kan?.. eh silap! comel kan? ngee ^^