2012-02-07

saya manusia biasa.

assalamualaikum,


____________________________________________


baru saya betul betul paham kenapa exam kat sekolah tu penting..
bila diuji..baru kite akan tahu kite ni di tahap mane yg sebenarnya.
mungkin kadang2 kite sangka kite bijak.tapi bile exam.. baru tahu bijak tak bijak..

budak 21 tahun 6 bulan tu baru sedar dia kat level mane..~

mode: terkesima.


_________________________________________________________________


yang di atas tu adalah status efbee saya pada tareh 7/2/2012..
dan ade pulak akhawat saya nak tahu lebih lanjut tentang status yang agak berkias tu.. pandai jugak saya ni buat ayat berkias eh?..dia paham ke tak..saya tak tahu.. yang penting dia berminat nak tahu.. so untuk meraikan si humaira abdul malik ni.. saya terangkan je la secara ringkas kat sini (ringkas style saya la).. :) thanks humai :)


ya..semua manusia yang hidup atas muka bumi ni akan diuji. tak kisah la dia tu siapa?..dimana?..berpangkat ape?..anak sape2?. dan dalam ape condition sekali pon.. tak ade yang hidupnya tanpa duka dan lara.. cuma  beza manusia2 ini adalah.. sebahagian mereka tu ..punya tuhan yang maha perkasa yang menjadi satu satunya  sebab mereka ini terus tabah menghadapi hidup yang penuh ujian ini..


so..ape kaitan dengan staus di atas?.. hmm saya juga dihujani ujian sebulan dua ni. bagi saya..ini antara ujian paling berat yang penah saya hadapi selain dari ujian2 perpisahan yang lain.. (bagi saya ujian perpisahan adalah ujian yang agak berat).. saya tak bniat langsung untuk cakap yang ujian hidup saya la yang paling berat amat.. 


yer..benar.. hati saya sakit..namun.. life must go on...with love and patience... i'll endure this time..




sebab berlambak je orang lain yang hadapi ujian yang jauh berjuta juta melon lagi berat dari saya.. 


saya terfikir semula zaman zaman saya di sekolah menengah..saya ni agak huru hara sikit..nak buat macam mana.. saya sangat sangt sangat tak suka examination..sangat tak suka.. semua orang satu sekolah tahu ..yang saya tak suka kan exam.. dan semua sedia tahu penyakit ape yang saya akan hadapi mase exam..


saya kerap sangat tanya SEMUA cikgu saya.. <--ni biasenyer time nk dekat exam la.. antara yang saya ingat..saya penah tanya sorang ckgu arab saya yang berasal dari sudan.. ni cikgu feveret saya tau.. ustaz zahir tayyibul  asma' nama nya...(rindu giler kat ustaz..)


"ustaz ustaz.. saya tak suka la exam.. knape kene ade exam.. tk leh ke kite belaaaaaaaaja je sepanjang tahun?"


ustaz gelak aje.. sambil memandang muka blur saya dengan agak agak serious..


ustaz cakap :


"fadhilah..exam tu untuk tahu sepanjang pembelajaran awak kat sini..awak duduk kat mustawa (level) mane"


saya masih tak puas hati.. saya berlalu sambil angguk angguk ayam je.. ustaz tahu saya tak puas hati.. tapi senyap dan senyum je..dia sebagai ckgu saya sentiasa tahu..saya pasti akan faham satu hari nanti..


dalam kepala saya.. saya cakap.. tak exam pon..saya tahu je saya ni boleh jawab exam banyak mana dan mane yang saya tak leh jawab.. walaupun hakikatnya..lepas habis je exam saya akan semangat tak hengat cek buku mane jawapan betul dan mane jawapan terpesong ke laut.. dan selalu je saya tepuk dahi sampai merah..




dan ternyata.. indahnya drama hidup yang allah cipta ni.. masa saya berumur 21 tahun 6 bulan.. saat saya menghadapi ujian hidup saya..(bukan ujian sekolah) ujian dalam sekolah kehidupan.. #tak leh blah ayat..
saya sedar  dan faham jawapan ustaz saya beberape tahun yang lampau..


"ujian adalah untuk tahu kite ni kat level mana" dan saya sambung "dan untuk cuba baiki level kite demi mnghadapi ujian yang akan datang pula"


pada permulaannya..ia datang dalam bentuk nikmat.. yang mana saya happy pada permulaannya..sehingga mampu membuatkan saya yakin saya akan mampu menghadapi ape2 sahaja pengakhirannya.. namun.. saat nikmat tu bertukar menjadi ujian.. saya rasa macam saya nampak diri saya terduduk sendiri.. seakan akan saya nampak saya tak mampu untuk berbuat ape2..saya nampak diri saya yang menggelamun seakan akn kurang redha dan memberontak.. 








sambil saya tertanya tanya.. betul ke tu saya?..saya seorang yang macam tu ke?.. teruk sangat tu.. saya tak bole terima.. saya seorang yang hatinya lemah?..jiwanya tak kental?...
saya tak boleh terima untuk melihat level saya yang sebenar setakat itu saja?..


sama macam kalau kite rase kite bole jawab exam..tapi time amek result.. kite failed.. ape perasaan?.. baru tahu langit tu tinggi atau rendah?.. baru nak tersedar diri?.... baru la kite tahu pentingnya examination..~


namun.. itu la fitrah manusia.. saya sedar..dan saya istighfar sendiri.. saya tak mahu jadi hamba allah yang lemah hati dan tak kental jiwa.. saya nak jadi seorang yang kuat.. adakah kerana dunia yang fana ni..saya akan bersedeh?.adakah kerana saya rase orang tu berbuat tak adil pada saya,saya kan terus menangis?..adakah bila saya rase dizalimi,saya akan terus berduka?.. sedangkan saya ade tuhan alam yang sangat hebat untuk saya meminta.. ~


saya cuba untuk jadi kuat.. dengan memuatkan rasa shukur dan sabar ..
dengan mengingati bahawa belambak lagi manusia yang ujian nya jauh lagi dashat dari ujian saya.. ~


dengan ujian yang allah bagi ni.. kite tahu kite ni hamba yang bagai mana.. 


doakan saya untuk menjad lebih kuat dan tabah. dunia ni bukan sesuatu yang saya kejar.. tapi sesuatu yang saya jadikan jalan untuk allah redha dan rahmat kepada saya.. enshaallah..






semoga allah bersama kite semua.. 


p/s:nak sedeh sikit2 tu bole..sebab kite bukan robot.
p/s:terime kaseh ustaz zahir tayyibul asma'
p/s:hanya allah yan tahu perihal hati htai manusia.




thanks allah :'|






ولا تكلنا الى انفسنا طرفة عين ولا اقل من ذلك يا نعم المجيب 



No comments: