2012-02-02

allah yang ku chentai..

saat saya tulis ni da lewat malam.. dah pukul 12.21 malam kat mesir ni.. saya sorang yang masih berjaga.. ntah la.. tak boleh tidur la dua tiga hari ni.. ahaha... saya tahu sebabnya.. yer la..hanya saya yang tahu kenape.. tapi enshaallah oke je..

nape sirious je ni?.. hmmm ..tarek nafas dalam dalam dan hembus kuat.. same macam mengeluh?.. mane ade.. haha.. tadi.. usrah on9 dengan kak naqibah yang berada kat malaysia.. on9 ke live ke.. usrah tetap usrah.. restoren mewah untuk rohani saya yang tak kental mana ni..

saya bersangka baik dengan allah yang allah sayangkan saya.. dua tiga hari ni saya punya fikiran tak menentu.. saya berdoa dan berdoa.. mohon allah dengar rintihan hati saya yang gundah gulana tak tentu hala ni.. waaaaa..part yang best tu adalah bile allah permudahkan usrah on9 yg memang kami rancang minggu lepas..demi menyalurkan tenaga kepada hati saya yang da nak kering ni...~

alhamdulillah.. thanks allah :)


kali ni kami berbicang pasal satu hadith yang memikat jiwa saya.. dari fes time saya dengar hadith tu mase sekolah menengah.. hadith pasal tahan marah ganjarannya shurga.. saya kurang rajin nak tulis hadith tu di sini.. nnt2 la ea..

cuma mafhum hadith tu macam tu la..tahan marah maka ganjarannya shurga.. tahan marah dengan sabar tu bekait la kan.. macam mana tahan marh boleh dapat shurga yang tak ternilai tu?..heran la saya?.. tu la nak kate nya bukan mudah mudah untuk tahan marah.. dan besar sekali nilai sabar tu di sisi allah..

muslim dan mukmin ni..tk boleh marah..tapi kan marah tu normal?.. ye la. tapi untuk dapat ganjaran shurga tu.. tk nak cuba ke untuk tahan marah?.. tahan marah dengan sebenar2 tahan la..dan sebenar2 sabar..

ya'ni kalau ade orang cari pasal ngan kite.. oke..fine.. tahan marah.. rileks.. maafkan dan lupakan..dan sesekali tidak lagi mengungkit dan menimbulkan isu tu semula.. tu yg dinamakan sabar dan tahan marah,. susah kan?.. tu pasal ganjarannya shurga..

dalam quran pon allah da cakap.. belajar untuk memaafkan ketika marah,bukan ketika kite da habis sembur2 sumpah seranah luar dan dalam hati ..segala bagai.. da post2 kat wall fesbuk..baru nak maafkan dan cakap "nasib baik aku sabar"..bukan.... ketika kite marah tu la kite maafkan.. waaaaa.. ini suda hot.. ingat mudah?..habis tu..ingatkan shurga tu murah ke?.. subhanallah.. hebat tuhan kite..



bende bende macam ni bukan boleh diterapkan dalam diri dalam sekelip mata.atau dalam sekali usrah..atau dengan sekali pesan.. bende2 sabar dan emosi ni memerlukan mujahadah dan hati yang kuat jua jiwa yang benar inginkan perubahan kerana allah taala..enshaallah.. doa la pada allah kerana allah itu sentiasa mendengar....~

so.. mari la kite belajar kurang mengeluh dan banyak bersabar..dan juga banyak beristighfar.. kerana kite semua manusia biase yang melakukan dosa setiap masa.. dalam sedar dan tak sedar.. kerana allah tu maha penyayang dan maha penerima taubat.. allah tu sangat sangat loving okay..  wallahu a'lam..

p/s:jazakillah khair jaza kak iylia farhana.. love you forever.. may allah bless you :)

No comments: