2012-02-05

penantian satu penyeksaan setuju?




ade tak orang dalam dunia ni yang SUKA. LOVE. SHINTA.. menunggu?.. ade ke?..ade?.. ntah la.. kalau saya kire pakai jari ni boleh kot.. saya tak rase tk cukup untuk buat jemaah solat jumaat pon.. sape suka menunggu?.. tunggu la ape ape pon.. tetap tak suka okay..

1.tunggu kereta siap baiki kat workshop.
2.tunggu bus kat bus stand pepagi nak pegi sekola.
3.tunggu kawan datang yang lambat sejam lebih.
4.tunggu mak siap masak bile lapar tak hengat.
5.tunggu ayah beli henpon yang dijanjikan.
6.tunggu order kat restoren.
7.tunggu pak cik ais kriim skoop ais krim.
8.tunggu kedatangan hari raya.
9.tunggu dapat gaji.<-- ni bole bawak ke parkinson
10.tunggu result SPM.
11.tunggo loading/download internet yang laju sikit dari sifut vavi..
12.tunggu keputusan ayah nak setuju kasik kawen ke tak.. #erk!

dan banyak lagi la.. yang penting..saya sangat berpegang pada satu baris ayat ini. penantian satu penyeksaan.. siriyes ni .. kecuali bagi orang orangan yang sabar.. macam saya la. #headshot!

so..kalau anda sedang menunggu ape ape keputusan atau menunggu sesuatu yang anda tahu jarak masanya.. macam contohnya anda tahu anda kene tunggu sekitar setahun..atau sebulan.. atau 12 minggu.. tapi anda jadik tak sabar dan sakit jiwa menanti..sehari rase mcam setahun.. ape tah lagi yang  memang setahun atau bertahun2??.. perit kemain kan?.. nak pecah jantung rase nyer.. <--ni la yang jadi kalo dok layan perasaan sangat.

ape yang harus anda anda lakukan?..

anda WAJIB menyibukkan diri anda semaximum yang bole! paham?.. buat la ape bende pon.. janji sibuk.. supaya anda tak terfikir langsung akan hal yang ditunggu dan anda pon tk serabut..ni adalah selepas usaha sehabis baik..doa sehabis yakin sama  khushu' dan tawakkal sepenuh jiwa kepada allah si maha pelaksana.

 pilihan ditangan anda untuk terus memikirkan atau nak alihkan kepala anda ke lain..

anda JANGAN buat bende yang berkaitan dengan bende yang anda tunggu itu.. contohnya.. kalau tengah tunggu bus.. jangan dok kire satu satu bus yang lalu..atau dok fikir sape la driver bus bertuah yang korang rase nak hempuk itu..main la game ke.. baca buku ke..dengar mp3 ke.. ,kalau tengah tunggu mak masuk kedai kain lame bebeno,jangan la dok tenung tajam tajam muka tauke kedai kain yang tak bersalah tu..korang bole  la berzikir ke. baca ma'thurat ke <--ni saya la biase nyer.. #pengsan sekarang jugak.

contoh je law kan...hadus laa...

anda HARUS perbanyakkan melakukan bende  bende yang berfaedah kepada diri agama dan bangsa.. sebab orang orang yang menunggu ni biase nyer minda dia terikat dengan bende tu je sampai tak tahu nak buat ape.. so.kene fikirkan jugak nk buat ape yang berfaedah supaya masa yg berjalan tu tak kene tanya di akhirat kelak..

anda MAKRUH buat buat tak fikir akan bende yang ditunggu..sebab ini akan menyakitkan lagi jiwa anda yang kat dalam ICU tu.. lebih baik anda terus lupakan buat sementara waktu dari buat buat tak ingat sedangkan minda anda sebenarnya kosong lagi berkarat tak leh nak function sebab sebenarnya anda sedang giat menghitung hari.. sakit jiwa baru taw! 

anda SUNAT bersedekah.. (bersedekah tu memang sunat eh..).. maksud saya banyak buat baik kat orang lain la. supaya allah akan memudahkan urusan anda..dan memberi pengakhiran penantian anda tu yang terbaik dan memberi ketenangan dalam hati anda walau ape pon pengakhiran penantian anda tu..

kan da kua segala hukum hakam shari'e tu.. ahahah.. nak seribu daya..tak nak seribu dalih.. kalo korang memang nak pk jugak.. tu memang tak leh nak cakap ape la.. sendiri mau layan itu perasaan..~

MENGAPA  saya shorkan anda pilih untuk melupakan sekejap bende yang ditunggu? :

1.buang masa fikir bende yang kite tau takkan dapat jawapan dia sekarang.anda akan dapati masa anda yang terbuang tu mampu untuk buat satu phd dengan cemerlang..tapi anda telah sia siakan masa yg ada.

2.melembabkan otak.sebab anda ashik sangat fikir dan tak mengasah  skill yang ada pada diri anda.. iaitu skill memikirkan bende yang dapat mengembangkan otak.. kecuali memikirkan bende2 yang masih tak pasti.. so otak akan jadi lembab.

3,melemahkan jiwa.jiwa sentiasa sengsara bile tak dapat ape yang dia nak.. so..anda tahu anda takkan dapat lagi mende itu.. jangan la menyiksa jiwa anda.

4.bile kite selalu sangat fikir..ia kadang kadang bole bawak kepada keterbolak balikan hati.. sedangkan mule2 tu kite tip top da pasrah ..redha dan tawakkal kepada allah dengan ape ape keputusan.. tapi sebab ashik sangat dok pk.. segala jenis possiblities kite fikir.. dengan tak sengaja kite terbersedeh dan tertak redha..

wal iayaazubillah.

semoga allah memudahkan penantian semua orang yang sedang menanti.. dan memberikan ketenangan menerima segala keputusan.. amin, babai.. wasslm.


p/s:hukum hakam di atas hanya la rekaan saya untuk melemakkan lagi bahan bacaan ini.. korang  tak perlu nk suspicious saya bawak ajaran sesat atau tertanya tanya yg  saya ni penah jadi isteri ayah pen atau  cuba cuba nak cari dalil hukum hakam tak fiqhi ni dalam quran atau sunnah okay..~ adios.. :)

p/s:part jadik isteri ayah pen tu mintak jawuh laaaaa.....~




No comments: