2011-09-12

tarbiyah dan dakwah

salam..


dua perkataan ni saya dengar dari kecik lagi.. tapi kan.. saya rase.. dari kecik.. saya selalu dengar tarbiyyah tu lagi banyak dari dakwah. dan bile saya da masuk U ni baru saya selalu dengar perkataan dakwah.. hmm (perhaps i'm too slow 4 this.) but.. tk pe.. tk kisah.. bile da besa sikit ni.. rupe2nyer.. dua perkataan ni selalu bergandingn.. tarbiyyah dan dakwah..


dari kecik saya dengar.. 


-kite perlu ditarbiyyah elok2.. supaya jadi manusia yg berguna dan bermanfaat..
-camp tarbawi tahunan sekolah
-kite hendaklah mentarbiyyah diri supaya nnt dapat mentarbiyyah org lain..
-kite mesti menjadi manusia yg ditarbiyyah..


banyak perkataan tarbiyyah aje yg saya dengar.. dan saya paham la tarbiyyah tu ape..


i'm such a newborn in this field 




dan sekarang saya sedang mengorek2  dan tercari tentang ape makna dakwah yg sebenar..


dekat mesir.. saya ade ramai sahabat yang baik2..mesti la kan.. tak kan nak kawan ngn org jahat pulak.. mereka2 ni bgi saya.. hebat betul.. 'bergerak'.. do u know what i mean with this '....'.. hmm bergerak la.. hmm tk macm saya.. macm baru nak merangkak dan jatuh..merangkak dan jatuh.. saya baru nak mengenali medan dakwah ni..naik segan saya nak bergandingan dengan mereka..


kadang2 saya fikir.. saya ni sirious  ke?.. hmm saya tak rase mcm saya all out di medan ni.. mungkin kerana terlalu banyak sangat sangat benda yang saya tak tahu..  tk macm mereka2 yang lain..


terlalu banyak yang saya perlu pelajari..~


p/s: ni yg saya rase rendah diri dan low self esteem ni..
p/s2 : sila banyak belajar dan membaca dan bertanya... =_="


ya allah.. saya harap saya tak tercicir...







No comments: