2011-08-18

kubur-kubur itu

sallaamm.. waw! mcm tajuk novel la pule... hmm tadi kan.. oh lupe.. saya da 7 hari berada di malaysia.alhamdulillah..

haa.. tadi kan.. saya dan kakak saya naik kereta menuju ke bazar ramadhan..dan lalu la pada sebuah tanah perkuburan..saya tak thu kenape..saya tengok satu persatu kubur2 yg ade.. ade mcm2 size..kecik besa..panjang dan pendek.. ajal tk mengenal usia..

saya cakap pada kakak saya..

"ape khabar la orang2 kat bawah sane?"

kakak saya gelak kecil saja..dia fikir saya bergurau ke ape?.. sebenarnya saya siyes la.saya siyes tertanya2 apa yang dyorg tgh buat.. saya ter'imagine gambaran2 ape yg dyorg tgh buat kat bawah tu..semua vedio2 tentang alam barzakh yg saya penah tengok melayang2 depan mata..

tapi..saya merengus sendiri..sebab saya tahu..manusia sorg pon tk tahu keadaan sebenar mereka2 ni kat alam sana.. so..segala gambaran yang mereka cuba vediokan tu,tk mungkin sama dengan kejadian yang sebenar2 terjadi kat bawah tu...saya tergeleng2 sndiri~

saya teringatkan diri saya..yang tak sehebat dan sebagus orang2 lain..tak ade ape2...ibadah tk semantap sahabat2 yang lain..akhlaq?.. terlalu banyak yang perlu diperbaiki..dosa2?,, tk tahu setinggi gunung mana...

kadang2 diri kita sibuk memasang angan2..cita2 dan harapan.. sampai lupe ajal tu tak mengenal usia.. bile pk..seram nyer...

bagaimana ending saya di atas muka bumi ni??

tu la kene selalu doa..: اللهم ارزق لنا حسن الخاتمة..

wooo.. wooooo..

tiba2 saya teringat...

oh! sekrg bulan puase..bulan ramadhan..dyorg ni direhatkan dari siksaan..allaaaahh.. lovingnyer allah ni.. :)

semoga kite sentiasa mengingati mati..dan tidak termasuk dalam golongn yg mencintai dunia.. ameen~

No comments: