2011-09-22

::berat badan dan perempuan::

assalamualaikum..

saya menaip dan saya juga dalam masa yang sama sedang mengunyah sepasang toast bercheese..dengn sikit sugar springkle on top..oke..bole tahan kan..

saya lapar... tapi skrg dah loading nak ke kenyang da ni.. mungkin dalam 78%

loading......78%..

err.. perempuan kalau bercakap pasal penampilan ..kecantikan ..kurus..gemuk.. muka licin..kulit halus.. memg sensitive.. kenapa ya? jawab sendiri la.. no private answer eh..

semua org lelaki dan perempuan mesti la menjaga kesihatan dan penampilan..bukan perempuan saje.. kalau suami isteri tu.. dua2 kene jaga.. suami nak isteri dia cantik.. isteri dia pun nak la suami dia hensem.. baru la adil.ni tak.. nak isteri macm model.. yg kite tu?.. selekeh tk hengat...ceh! waliyazubillah la ea...<--melenchong..kueng3.

ehem! bahkan,. memang dalam islam pon kite diajar untuk menjaga kesihatan dan penamppilan kan? kan?kan?.. kenapa? sebb tubuh badan kita ni kan pinjaman.. bukan kite punyer.. kalau tak jaga.. sakit.. kene potong sana sini.. macm mne?..  sebab tu la kene jaga elok2..



entry ni nk bercerta pasal kegemukan dan saya. uhuk2..bukan senang nak jaga size dan berat badan ni.. macam mana la nak maintain eh? makan da la banyak.. hmm kurang kan la makan! oii. senang cakap?.. hmmm oke..releks2..

saya ade sorg kawan ni.. dulu dia gak la gemuk.berisi,pastu.. bagi saya,dia  memg dalam ketegori chomel2 manja la.. tapi raya baru ni dia datng rumah saya.. mak aiii.. terperanjat saya.. kurus nya dia? saya yang tengah makan biskut raya banyak tak hengat ni ape lagi..tension la.. sambil2 tension tu..saya tanya2 la dia,ape dia buat..

tahu tak dia buat ape?.. dia tak makan nasi selama sebulan! langsung! sebiji pon tk.. whoaaa.. saya sangat sangat sangat sangat kagum..mashaallah.. mujahadah betul dia ni.. saya belum tentu boleh buat..tengah cuba la ni..,dia kata sbb dia susah mengandung sebb kegemukan.. so docter sugget dia diet nasi.. so alhmdulillah sangt <---saya excited ... dia da pregnent 7 bulaaaan..alhmdulillah taw..

see?.. masalah kegemukan ni boleh bawak banyak masalah.. antaranya sukar hamil.. darah tinggi,sakit jantung,kencing manis.. eh macm2 la..

saya harap saya dapat menjaga kesihatan dan 'tumbesaran' dan tumlebaran' saya.. uhuk2..

tak mo..tak mo... (nape comel sangt nudak kuNen tu?)

ade lagi satu cara,untuk mengurangkan berat badan..<--cara yg agak lambat.. tak tahu menjadi ke tak.. sebb saya sampai skrg tak berjaya melakukannya..

cara ini adalah sunnah nabi muhammad s.a.w tau.. kunyah makann tu pelan2.. 40x..hmm saya penah try kunyah.. bru 16 kali.. hehe... urmm.. haha.. da tak der ape dah dalam mulut saya..

kenape comel sangaaaaaaat??


see?.. bukan mudah2.. hebat rasulullah  kite.. mcm mne la baginda bole kunyah sampai 40 kali?.. mesti nabi muhammad s.a.w ni tough kan?..whoaaa.. <--mosti laa..

lagi satu.. bab2 mengunyah ni.. kalau da sampai time lapar tak hengat tuu... tak der nyer nak ingat pasal mengunyah ni.. da kenyang terdampar..baru la teringat


"allah! lupe nak kunyah 40 kali! ..urm,makan sekali lagi la"

hampeh je..oke.. kalau kite tk bole wat 40 kali.. kunyah je lama2,lambat2..tak yah la kire dengan calculator pulak.. kunyah je lama2 da..hmmm

jangan lupa tulis kat dinding dapor tu.. takut tak ingt pulak nak mngunyah slow2..makan pon dlam small portions la.. supaya mudah digest.. tk nyusah kan cik perut untuk menghadam.. enshaallah biznillahi taala.. kite akan membesar<-- (erk) dengan sihat dan slim mlim/tough..mcam saya :)

                   bersenam jangan di lupa!! ngeeehihi

selamat mencuba! untuk saya dan awak!! :D

No comments: