2011-09-12

what-who-how...niqabers

salamz..

attention: sepanjang anda atau sesape yg membaca entry kali ini..anda akan merasai sedikit gegaran2 kecil berukuran 1 hingga 2 scala richter kerana saya menulis dengan gugup sekali..=_="


hmm request dari sahabat saya nan seorang ni agak berat sebenarnya.. tapi dah dia nak sangat tahu.. so i tulis jugak la kan.. hmm saya selaku niqabers immature di minta untuk menjelaskan serba serbi tentang niqab..
sesungguhnya wahai nusaibah sallehudin <--- (sahabat yg saya maksudkan tadi)..ana bukan la org yg layak untuk menulis mende2 ini.. namun ana citer la jugak..

----------------------------------------------------------------------------------
kenapa pakai niqab?


oke..soalan ni bukan la soalan yg asing lagi bgi saya.. hampir semua tempat saya pergi org akan tanya..saya jawab senang..[panjang la citer..] sbb saya banyak nak explain..

sebb bagi saya.. pada zaman ini.. org berpakaian berlapikkan pelbagai sebab musabab..
tapi kalau dari saya perseneli... lebih kepada untuk menjaga diri.. dan menjaga orang lain.. hmm begitu la..

persepsi masharakat sekarang terhadap niqabers sangat macam2.. <---ayat keling
maksud saya..

1.ada yg cakap   sbb niqabers ni ade penyakit seperti asma atau lelah.atau tak leh kene asap.. <--salah
2.ade yg cakap   sbb niqabers ni cantik..<--saya mmg tak sokong langs0ng..(i mean tk semua laa)
3.ade yg cakap  sbb niqabers tu penganut ajaran sesat..
4 ade yg cakap  sbb dia nak jadik ninja.. <-- ni yg tak tahan. =_="
5.ade yg cakap macam2.....

kenapa menjaga diri?.

.mula2 nak pakai..niat kene betul.. dah kite bebetul niat nak jaga diri.. so it will be nak jaga diri la kan.. bukan niat lain..


bile kite pakai niqab aura niqab tu akan membuat kan kite lebih berhati2 dalam melakukan sesuatu mithalnya,kalau keluar dalm berniqab..takkan nak pergi disko? atau konsert rock? atau pegi dating tak hengat dunia? berpegangan tangan ngn  bukan mahram?..atau beli dadah ? atau isap rokok?.. err.. hmm mcm tu la.. atas niat kite..

kalau mmg da awal2 niat tu tak elok.. semuanya akan end up tk elok jugak la.. mithalnya niat dia mmg pakai niqab untuk masuk seven eleven dan  curi sume makanan..,so jangan salahkan niqab atas perangai buruk dia tuh..

wajib ke?

niqab ni tak wajib pon.. ade ulama yg mengatakan.. tak ada dalil mengatakan semua isteri2 nabi pakai niqab.. hmm ntah.. maaf.. saya tak berapa pasti dengan yang itu..

oke.. kalau ade kawan2 niqabers saya yg lain.. ade yg cakap :

1. untuk memberat kan aurat dia..<--suke hati dia la..
-sebb mejoriti ulamak sepakat aurat wanita semua anggota kecuali muka dan tapak tangan..
-kecuali imam ibn bazz ,imam ala almaududi dan imam2 lame je yg cakap aurat..
-pahala besar oii.. :)

2.ade yang cakap sebab dia cun melecun ..so ramai org nasihatkan dia pakai supaya dapat membantu org lelaki menjaga pandangan

3.ade yg cakap sebab menjaga diri dari terlalu 'ramah'  dan mudah tersenyum kat sesape je.<-- mcm saya la..
-bukan ape.. saya bukan la peramah.. cuma saya ni jenis selalu terspontan buat mimik muka.. so..saya takut ade yg salah tafsir mimik2 saya.. tu salah satu sebb yg muncul menjelang tahun 2009..

4.ade yg cakap "dah nt pakai..ana pun nak pakai la..ana akan cari sndri hikmahnya" cewah..<--bia la dia..

[terpulang kepada niat dan pengetahun yg cukup..]

nota kaki :kalau org arab..ade je yg cakap.. isteri dia kene pakai.. sebb kecelitaan dan kecunan isteri dia tu..dia saja yang berhak melihatnya..



dan kenape menjaga orang lain?..


ni pon pandangan peribadi saja.. saya rase org lelaki ..tak la pandang niqabers macm pandang perempuan seksi yg pakai pakaian mnjolok mata kan?.. da nampak mata je<--- mcm adek saya cakp

so..mereka2 ni tk pandng sangat..cuba imagine kalau semua perempuan pakai niqab.. at the end.. lelaki kat luar rumah da tak tahu nak pandang ape.. hehe nnt dyorg balik.. tengok muka isteri dia je la.. so,kite tolong jaga pandangan org lelaki..

those evil eyes! urghh..

tu saya tak tahu la.. yg penting jaga diri..jaga dari terlebih bergaul tak terbatas dgn org2 bukn mahram,jaga dari tersenyum kpd lelaki2 bukan mahram dan baaaanyak lagi la..

apa yang niqabers dah tak bole buat bila dah bergelar niqabers?


hmmm ape yer?.. hahah saya rasa nak gelak bile terkenangkan ini2.. :)

1.tak boleh makan ais krim yang dijual tgh jalan..or tepi jalan  or ape2 junk food tepi jalan.. so sad huh?.. :)
2.tak bole makan lolipon sesuke hati..its look ter0k la.
3.tak dilayan oleh budak2..kalo jumpe baby or budak2 comel..semua lari.. sebab takut..
4.cannot kiss a baby perfectly..kalau kite acah2 dia.. (t_t) dia tak nampak.. wooo..

hah???


p/s:sorry.. yg di atas ni kesukaran untuk saya sahaja.. lain org..lain cara la.. yg boleh tu.. boleh je.. 
mainly,niqabers bole je buat ape2.. kene sesuai dengan gaya la..


bole jew?.. hehe




adab2 sebagai niqabers?

hmm.. segan pulak nak cerite pasal adab2.. wooo. banyak yang saya sendiri tak lepas..bukan la tak lepas macm mane.. maksud saya.. saya ni niqabers yang juga manusia biase,bukan pelajar agama yg nampak alim yg tak penah buat silap.. so biase la kan.. perjalanan hidup turun naik..iman turun naik.. ade bende yg kite selalu cuba improve..dan ade bende yg take time untuk diimprove.. <--bnyak alasan.. 

-org yang berniqab ni bukan memegang maruah dia sorang aje..malah hidup dan berjalan dengan memegang maruah niqabers2 yang lain..

contohnya : seorang niqabers ni masuk ke kedai dan mencuri sebanyak2 barang yang boleh..dan tk cukup dengan itu menolak seorang nenek tua di piintu keluar untuk keluar dengan cepat dari kedai itu, tak cukup lagi,apabila dishaki mencuri dia terus menuduh nenek itu yang mencuri...cuba bayang ape perasaan nenek itu?..<---(pnjangnya contoh)

esok2 masuk paper bunyiknya?..

seorang ustazah yang berfurdah telah sabit mencuri dan mencederakan  dan menuduh seorang  nenek yang tak berupaya di depan  kedai seven eleven.


sabar je la kan?.. tk yah kisah la ape perasaan nenek  nan seorang tu.. cuba kisah ape perasaan niqabers2 yang lain bila baca paper tu?? haruu la jawabnya..

haaa.. itu la yang dipanggil menggenyeh arang di muke niqabers.. hmm..
sebab kebiasaanya..ape2 kesalahan yg dilakukan oleh niqabers..impaknya berpuluh kali ganda berbanding muslimah tk berniqab..so.. sebagai niqabers..nak buat pape tu kene pk berpuluh kali juga la..

walaupon hakikatnya.. ape saje dosa dan kesalahan yg tak patut dilakukan oleh niqabers.. tetap juga tk patut dilakukan oleh muslimah lain..same je.. cume persepsi masharakat!<--(urmm did i spell this thing right?.masharakat or masyarakat?.. what ever)

-semuanya lebih kepada menjaga akhlaq la..

1.tk melakukan perbuatan2 sumbang
2.tidak menjerit2 di khalayak ramai..
3.menjaga mata.. mentang2 la tinggal mata aje.. dia bole tengok ape2 suke hati dia?.. tk boleh..
4.tidak terlalu bersolek..celak sikit2 tu tk pe.. wich mean.. da la muka tu tinggal mata sahaje..mosti la semua org akn tgk mata saje..so mata tu pon kene la jaga.. kata org.. biar la sederhana..
5.mix and match biar la sesuai.jangan la pegi pakai seluar ketat ,tetibe pakai niqab..,pakai baju ketat,tetibe pakai niqab..macm felik dan menghina la kaan..
-nak pakai ape pon bole cuma biar sesuai la..nak fungky2 pon bole.. nak kaler2 pon bole cuma..mcm ade org tu cakap saya ni pakai niqab.. tapi gaya pelik macm ape.. eh! saya punyers suke la kan.. <--tk fungky lans0ng haha
6.elakkan dari meletakkan gambar di dalam fesbuk.. hmm ,kite pakai untuk tidak dilihat..tapi kalau letak gmbr.. semua org bole save dan menatapnya setiap hari..(gmbr berniqab atau tidak ) personaly..semua perempuan la.. bukan niqabers sahaja..
7..sentiasa perbetulkan niat kenapa kite berniqab dan enshaallah allah akan bantu kita dlam mengistiqamahkan diri..




wanita mane2 pon kene senantiasa menjaga maruah dirinya..




pakai niqab is not a bad thing at all.. so.. kalau ade sesape rase dia da cukup bersedia untuk berniqab.. maka teruskan lah..enshallah..dengan niat yang baik.. allah akan melindungi kita..

memakai niqab ni adalah salah satu cara kite nak perbaiki diri kita. atau melakukan perubahan dalam diri kita.. ape2 pon perubahan yang nak kite lakukan..kene banyak doa kepada allah supaya kita dapat menyelesakan diri kita dengan perubahan itu dan mengekalkan kite di dalam kebaikan dan keridhaannya..


p/s:pnjangnya.. ade ke org nak baca nii?.. hmmm esokey.. may allah bless us all! :)



2 comments:

Qauthar said...

Jazakillah kheir ukhti~ :) sngat comel penulisan anda.huhu. may Allah bless. :) err boleh ke ni,sy tulis macam dari kanan ke kiri.;p

duta surga said...

afwan dan terima kasih sudi baca..tulis mcm2 mne pon enshaallah saya akn cuba paham.. :)

may allah bless us all.