2011-09-20

..masalahs..

assalamualaikum..

enshaallah dalam 15 hari lagi dengan segala nikmat dan anugerah allah.. saya akan pulang ke mesir untuk menyambung pelajaran saya  yg terbengkalai.. urm.. hehe,7 oct will be the day enshaallah~

macam biase la kan..(calendar ni salah tulis tareh sebenarnyer.. kikiki)


ade la dalam half month kan..enshaallah,semoga semua berjalan lancar..harap2nya tak timbul la masalah2 yang menggugat kan?..

anyway.. kat mane2 pon sebenarnya kita tak boleh lari la dari bertembung ngn masalah ni.. beza dia..kecik atau besar je.. tambah2 lagi saya yang selalu menimbulkan masalah ni.. ahaha.. ade2 je la bende ..dimana jua saya berada.. selalu buat masalah.. oke la.. sori la nak wat cane kan..

"tertinggal pasport ,..tertinggal kunci dalam rumah,..terpecahkan pasu bunga ,..tertumpahkn air ,. tersalah beli barang,.tersalah tekan butang lift ,..tersalah jalan ,tersepak kaki org ,.. terlanggar orang ,. tercicir barang ,.. tak ingat bawak buku ,.. maaacam2 masalah yg saya pernah cetuskan.."

tu baru masalah kecik.. bukan lagi masalah besar yang melibatkan orang-orang -orang lain.. hmm saya..saya..ape nak jadi ni..

ade macam2 jenis masalah :

masalah keewangan,masalah kawan2,masalah ahli bait,masalah kuliah,masalah emosi,masalah dengan jiran,masalah dengan bawwab,masalah dengan tuan rumah,masalah pelajaran,masalah pemakaian,masalah akhlaq,masalah ibadat,masalah masa depan,masalah ummat,masalah masa dan etc..etc..etc ...

tapi kan.. bila ingat2 kembali.. sering juga saya ni..melarikan diri dari masalah..eh sering la! saya tak suka keadaan diri saya apabila ade masalah. saya tak suka diri saya yang sedang merajuk atau murung.. melayan perasaan.. buweeek! tak suka..

sebab tu kalau ade2 mase saya merajuk<--gedik je,..atau tension teramat..atau ape2 sahaje yg seangkatan dengannya.. atau tension tengok cairo.. saya akan membawa diri ke alexandria.. fioo..fiooo (bunyi daun ditiup angin pada musim luruh yg kekuningnan...acehceh)..




di alex..ade beach.. whoaa.saya sangt suka beach.. so relexing! so inviting! so welcoming! saya akan ke rumah sahabt saya ..dan berkampung wat macm rumah sendiri..(tk reti malu betul) tpi dyorg ni baik2.. oke je saya tengok.. siap ajak dtg lagi.. kalau bole suruh dok kat alex ceh..tapi saya pegi sehari dua je.. pastu.. da hilang2 tension.. saya balik la cairo balik.. saya tak ponteng kelas eh.. saya pegi hari cuti..

sebb di tepi pantai sangat2 indah.. aduh la.. yer la.. betul.. tenang gitu.. mashaallah sungguh.. kalau hati tengah remuk2..jiwa tengah kacaw.. best2 je kalau dapat wat muhasabah tepi pantai.. lagi2 di pagi  hari.. time nk sunrise tuu..alhamdulillah.. kadang2 saya dapat ketenangan  dari situ..~

ni beach alexandria..  (tpi,matahari da naik)

pasal tu la kalau saya tension hari isnin.. susah sikit.. sebb nak tunggu  cuti jumaat tu sangat menyeksakan..hmm tapi tak la seteruk tu.. tak der la setiap kalo tension.. saya ni banyak cara nk hilangkan tension..hmmm hebat la saya ni.

tapi.. sebenarnya..kalau kita ni ashik lari dari masalah.. masalah tu tak akan selesai.. better selesaikan..how hard it is.. cari la slow2 penyelesaiannya.. cehh.. memandai nasihatkn org..

yer la.. kalau saya seperti contoh di atas.. 'membawa diri ' ..tu contoh penyelesaian masalah berkaitan emosi..haha memandai..<--jngan ikut sangat cakap writer ni..

tapi masing2 la kan.. masing2 ade cara masing..

-------------------------------------------------------------------

anyway..kalau ade pape masalah tu .susah untuk kite menahan diri daripada tak mengeluh..mengarut,merepek2,meraung2,membebel..sebenarnya..tk elok tau.. kene CUBA SECUBA2NYA, lapangkan minda dan istighfar banyak2. <---dengar tu writer..


                              ألا بذكر الله تطمئنّ القلوب... 


dan ingat lah bahawa.. allah tu maha adil.. setiap masalah yg kite dapat tuu..allah memang dah tahu kite mampu untuk hadapinya.. kalau tak.. allah takkan kasi.. kan allah tu loving dan tak zalim..


makin hebat ujian.. makna nyer makin hebat la kite kan?.. tu yg saya pk la.. yer la.. sbb kite mmpu tanggung ujian yg sangt besar?.. hmm hebat la tu..~moga2..


semoga kite sentiasa berusaha untuk meredhakan kan diri dengan setiap ape yg ditentukan oleh allah dan bershukur dengan apa yang ada. ameen.<--bukan mudah ea.. perlukan kekuatan  yg tinggi..


                                  "لا يكلّف نفس الا وسعها.."

No comments: