2011-09-19

!time is running out!

assalamualaikum.. 


cerita nabi muhammad s.a.w perihal hari akhirat di dalam hadithnya:
 "dua kaki hamba-NYA tidak bergerak pada hari kiamat sehinggalah ditanya UMURnya 
dihabiskan untuk apa,ILMUnya digunakan untuk ap, bagaimana dia memperolehi
 HARTAnya, 
ke mana dia membelanjakannya dan TUBUHnya digunakan untuk ap"


semalam saya terbaca tafsir surah al-asr ayat 1-3 :


demi masa..sesungguhnya manusia berada didalam kerugian..kecuali orang yang beriman dan beramal soleh..dan mereka berpesan2 dengan kebenaran serta penuh kesabaran..

hmm.. saya terfikir..kebanyakan manusia menghabiskan masa mudanya dalam kelalaian..membuang masa macam tu je..tanpa sebarang manfaat,..yg sepatutnya dicurahkan kpada diri,agama dan bangsa..


its 21 year 7 days! what have i done?

adakah saya  dan kamu tergolong dalam golongan kebanyakan itu?

tak tahu la..sendiri fikir la kan.. mungkin ade je kebajikan yg pernah dibuat..tapi.. adakah mencukupi..atau pon not good enough..

tentang menyebarkan ilmu dan kebenaran tu.. buat cukup2 syarat aje..<--(saya la)  setakat tulis2 wall post kat fesbuk.. mcm tk relevan untuk menyedarkan masharakat sekarang..ya betul itu satu langkah dari tk berbuat ape2 langsung..


ntah la..

wahai diri.. tolong la cuba isi mase lapang dengan baik.. antaranya :-

1.tolong ummi mengajar kat akedemi?? <-- (err..yg ni susah sikit) 
2.baca blog2 motivasi.<-- yer2 je..
3.baca buku yg beli bertimbun tuu..<-- aktiviti tk bergerak.
4.murojaah al-quran yg tergendala.
5.persediaan  fizikel dan mental untuk balik study!

oke..dengan membuat list2 'berguna' ini..saya lebih nampak ape yg nak dibuat..alhmdulillah la ea..

sebenarnya..tak der pape sangt yg saya bole buat di rumah mase2 cuti ni  kecuali tolong ibu saya mengajar di akedemi.. tapi saya ..urmm..saya...urmmmmm.. kurng berminat..<-- pemalas!

 adik2 pon semua di asrama..

mungkin kene jadi lebih rajin?.belaja kemas rumah? kemas2? biase je..okey jugak kot.. sebab saya home alone..tak der org kat rumah..

andai kata <---(ulang bnyak kali)..saya balik dalam 2-3 tahun nnt..saya nk amek lesen keretaaa...enshaallah.. walaupun sangt takut.. tpi nk jugak..senang nak keluar beli barang..muahaha... :D


p/s: semua perkara di atas hanya boleh dilakukan oleh orang2 yang rajin.. sila jadi rajin..loading...
saya harap ni bukn cakap2 kosong.. persediaan menjadi rajin untuk balik ke mesir dan tk main2 lagi..tolong ea.. tolong laa..ya allah..tetapkan lah hati ku ini..tolong la saya untuk terus berada di jalan yg betul..


o allah ..please stay with me ..sob..sob..


this playfull girl want to change her self.. she never wants to be a lazy bum but she needs YOU to get over this.


bershukur dengan nikmat lahir sebagai org islam..ade allah untuk segala2nya..~





No comments: