2011-09-12

?niqabers tak up-to date?

ye ke?.. ni sambungan untuk post http://dutasurga.blogspot.com/2011/09/salamz.html  yg baru2 ni.. ehehe.

hmm oke..let see.. org barat pakai dedah sana sini..hampir bertelanjang..itu fashion mereka...org africa pakai manic colourfull dekat leher dan mungkin seluruh anggota kaki dan tangan..tu fashion mereka,orang cina suka pakai sluar pendek atas peha..tu fashion mereka,orang negro suka pakai baju jubah berwarna striking  satu set dengan kopiah..tu fashion mereka..

dan kita muslimah memakai tudung litup dan ade yg berniqab menutup aurat dan disatu set kan dengan akhlak yg berbunga.. tu fashion kita.. bukan ke kite sepatutnya berase (berasa ke merasa?) bangga dengan fashion kite?
bukan ke kite ni bertanggung jawab mempertahankan fashion kite..

yang pergi tiru org tu buat ape?..

sehinggakan ramai di kalangan masharakat,menganggap niqabers ni kurang maju.. disebabkan unsur2 tertentu.. ya.. tk bole dinafikan..tapi saya tekankan disini..tidak semua niqabers tu kurang maju.. dan mungkin dia kurang pada sudut tertentu..tapi mempunyai kelebihan di sudut yang lain..enshaallah~

dan sape yang kate niqabers tu tak up-to date?..

sebab masharakat biase tengok rancangan fashion kat tv.. peredaran fashion seiring peredaran zaman..
mmg la mereka cakap tk up-to date.. da memg tu bukan fashion niqabers pon.. tu fashion orang kafir laknat.. mane bole niqabers nak up-to date dengan fashion2 tuuu..erghh..

tak2 pon, 'fashion muslimah' yg buat saya selalu nak muntah bile terpampang kat tv..suda la.. tu bukan fashion muslimah la.. u dont have any idea what  muslimah's fshion is all about...u just shut your mouth la..<--untuk pereka2 fashion yg perasan mereka sedang mereka busana muslimah..

oke.. cool..cool.. releks,back to niqabers topic

..niqab is niqab.. tak bole kite nak pusing niqab jadi ke atas.. atau tambah corak pelik2 kat niqab.. atau tmbah corak abstrak ke kat niqab.. terlebih2 hiasan kat niqab.. tk boleh.. dia mmg macm tu..

tapi bole je nak pakai niqab style lain yg menggunakan konsep asal niqab yaitu menutup sebahagian muka dengan tudung litup yg lengkap menutup dada..

atau menggunakan fabric2 yang berlainan  untuk keselesaan..

sape kata tak bole.. kene pandai la.. terpulang masing2 nak atau tak nak..

not that kite niqabers berniqab just stay there kat satu angle and watch people living.. ow.. so not laa..

kite kene cuba bergerak dan melakukan aktiviti macm biase dengan gaya kite.

saya tahu bukan semudah bercakap.. semua ni memerlukan kekuatan dalaman untuk terus istiqamah dan dalam masa yang sama cuba untuk serasi dan masuk dengan masharakat tanpa melanggar batas2 syariat..

mix and match is okay laa


sape yang kata niqabers tak bole mix and match?? jadi rupe dia akan nmpak pelik?.. no no no.. mane ade la.. sila open minded.. :)

oke..niqab is niqab..you as niqabers sedia maklum..yang kite ade maruah dan akhlak yang kite kene jaga betul2.. so,KIV.. tu mmg tak leh ubah.. tapi..

kasut,jam tangan ,hand bags,ilmu2 selain ilmu agama dan ilmu kat sekolah.. wich mean pengetahuan am.. semua tu bole diperbaiki dan bole di up grade..


let see...

so so nice la..

oke what.. walaupon saya tk suka bag2 besar gini.. hee

cute..

tk cantik ke?..cantik laa..

segan ke nak pakai?.. up to u laa..

nice laaa..

hmm.. gambar2 di atas tu hanya la contoh.. terpulang pada selera masing2 la.. hehe mintk maaf.. saya sangat suka warna pelangi.. hmm saya pon tk der la pandai berfashion pon.. cuma saya saja la nk suggest untuk akhwat2 niqabers yang lain.. 

cuma jangan sampai terlampau2..pandai bawak diri  la org kate..kalu rase dia tak sesuai dengan fashion2 yang lebih2.. so stay cool la..sbb seindah2 perhiasan dalam diri ni adalah akhlak yang baik.. so.. if u are good enough inside.. your appearence will turn baik jugak la..seri gitu.. cuma semua tetap kene jaga.. bersederhana kata orang...

kalau saya sendiri.. saya suka biase2 aje. tk der la berfashion sangt.. sebab bagi saya.. tak ade la keretian sangat  untuk saya menonjolkan diri dengan berfashion tk tentu hala kat luar rumah.. ntah.. masing2 la..saya kalau nak keluar rumah.. grab je ape yg ade..yg penting..bersih,kemas dan selesa..

hmm ape2 pon..kembali lah kite membetulkan niat setiap masa.. ape yg orang komplen atau cakap pasal penampilan kita ..tk up-to date ke ape ke. tu nombor dua. yang penting ape yang allah kate.. ikut ape allah nak,enshaallah selamat dunia akhirat.. allah nak yang cantik.. dan bersih..

innallah jameelun yuhibbul jamal (allah itu cantik dan suke kan kecantikan)
annazofatu minal iman (kebersihan separuh dari iman)





2 comments:

ABC said...

Bagaimana pula dengan orang yang mengatakan selagi iman tidak sempurna, akhlak tidak cukup baik, selagi tu tidak layak utk memakai purdah.

Eg " memakai niqob tidak disepakati oleh jumhur ulamak, oleh itu lebih baik buat apa yang dipakati jumhur ulamak berbanding dgn yang tidak.

Minta pendapat sikit Wahai cik Purdah.

dutasurga said...

nak tunggu diri sempurna bile la encik ABC..sampai bebile pon kite takkan dapat mencapai level sempurna..

akhlaq tu boleh diperbaiki..andai kata dia masih menggunakan alasan akhlaq masih tak baik.. maknanya dia tu belum betul2 bersedia untuk melakukan perubahan dari segi penampilan dan dari segi mengubah akhlaknya kelebih baik la..

kalu dia bebetul nak ..enshaallah dia akan cuba untuk berubah slow2.. n perubahan memg bukan sekelip mata..take time la..

manusia ni kalau nak..bole je. kalau tak nak banyak alasan..

tentang jumhur ulamak.. memang la tak disepakati..(yg disepakati ckp :aurat perempuan semua, kcuuali muka n tapak tangn)tapi tak der pulak jumhur ulamak yang melarang ..
jgn la pnggil saya cik purdah..err..

dalam dunia yg kejam sekrg ni.. i feel tenang this way..

terpulang la mcm mne.
wallahu a'lam.. maaf kalau ade silap.