2011-12-01

bila saya jatuh cinta

assalamualaikum..

wahahah tajuk je nak hot2 kan? kan?..tingkatkan potensi kurangkan kontroversi okay.. saya saje je tuh.. sebab saya tak tahu nak wat title ape.. hahaah. mintak maaf ea..

saya hari ni..balik2 je dari sekolah tadi,terus ke rumah samaa binti muhammad kesayangan saya..(baby ustaz muhammad yang comel dan punya sweet smile yang berumur setahun lebih) dua hari sebelum saya ke rumah dia..saya dapat tahu yang kemungkinan mereka sekeluarga nak pindah dari mesir.. wuaa..saya yang emo ni memang sedeh sangat..tu baru kemungkinan..belum betul2 lagi.. hadoi la.. saya cube releks.. tapi yer la kan.. megalir jugak ayer mata mahal saya ni.. sedeh fitrah la kan.. (yg bestnyer ape?.. tak jadi pindah.. wahahhahaahah.. gumbira)

ape2 pon..saya sentiasa beriman dengan slogan  "setiap pertemuan ade perpisahan" tapi yer la.. perpisahan tu sangat la menyakitkan..  macam mane nak hadapi perpisahan dengan orang2 yang tercinta seperti kanak2 yang comel,cikgu2 sporting,kawan baik,atau sesape yang ade tempat dalam hati anda. :-

1.tarek nafas dalam2.dan telan ayer lior sebanyak yang mungkin.kalau saya,saya makan..<--oh! memang tak sihat.. takpe..saya kalau sedeh..saya tak leh telan..so makannan yang banyak tu hanya akan duduk dalam mulut..boleh membunuh cara saya ni..sebb nanti  lemas.. hahah saya tak lemas..saya oke je..atau minum ayer banyak2 sampai sakit perut..

p/s;kalau makan time diri ade tekanan boleh jadik gemuk sebb bad digestion..

2.menangis semahu2nya di tempat tak der orang..tu pon dengan niat nak legakan hati yang sedeh saje..bukan menangis tak redha dengan ketentuan atau niat marah dan tk puas hati dengan perpisahan tu.
-menangis dalam bilik..kalau bole kunci pintu,takut ade orang rekod puler.
-kalau fikiran tengah terlalu emo dan macam tak der pertimbangan ,jangan menangis sorang2 atau dalam toilet..sebab shaitan boleh merasuk jiwamu..dan keadaan akan makin teruk.



-ade orang cakap tk boleh nanges banyak2.. sape suruh nanges banyak2?.. ahahah. ntah..ade orang lega sedeh dengan menanges.. 

3.fikirkan bahawa,mosti ade hikmah dengan perpisahan tu..(tengah sedeh bole pk ke?)

4.jangan duduk sorang2..tapi yang suke layan perasaan memang suke dok sorang2.



5.tengok pemandangan yang tak best macam dapur bersepah ,tong sampah penuh,baju berlonggok, tempat buang sampah.. baru la rase serabut dan malas nak menangis...kalau tengok pemandangan yang tenang macm langit,angin bertiup,laut ,pantai dan sebagainya..rase lagi nak menangis.

6.tulis dalam diary..atau amek kertas tulis ape2 sahaja yang ade dalam kepala..tulis semua bende,jangan bimbang comot atau ape2..sebab bukan nak hantar kat cikgu pon..tak der orang nak mark..da conteng2 merepek dan luahan2 hati tu..sila la buang.. hahaha orang terbaca,kantoi.

7.ambik wudhuk atau mandi dengan air yang banyak (maka membebel la mak2 ayah2 kene bayar bil air eh..ehehe bukan mandi layan perasaan.. mandi nak releks.. adoi la.. )

8.solat sunat dan doa mintak allah buat kite redha dan tenang dengan ketentuan yang allah da tetap kan..sesungguhnya tetap kepada allah la kite menghadap bile kite sesangat la sedeh..sebab semua tu ujian dari allah juga..allah la yang bole tekan play dan allah jugak yang tekan pause dan allah jugak tekan stop..kalau kite mintak dengan penuh keyakinan la...

9.cuba fikirkan kesedehan orang lain yang berganda2 lebih dari kite..mithalnya kite sedeh berpisah dengan anak2 angkat comel kesayangan..fikirkan zaman nabi dulu,mcm nabi yaakob yang hilang anak baginda yusuf alaihissalam.. mane ade google ke nak search,atau handphone nak buat ops sikap ke..tepon polis ke.. haaa ..kan menyayat hati tu?.. kite bole lagi kontek2..alhamdulillah. (pk org palestine suda)

10.dengar mp3 quran yang dibaca oleh sheikh2 yang baca tilawah sedap2..belambak kat tenet.atau bole jugak music yang best2 untuk menaikkan semangat. bukan lagu malaysia..atau patriotik eh. (makin tension ade). contoh lagu :lagu justin biber 'never say never',lagu mabrook irfan makki,lagu kanak2 tuyurul jannah..

11.tengok cermin ,muka tak comel langsung dengan mata macm pelampung..hidung macm dunkin donat with cherry jelly on top,dahi berkerut2 macm orang hilang anak... air mata bole buat sungai.



p/s: oke..semua yang diatas saya penah praktik... mungkin ade yang nampak macm tahpape..tapi terpulang la kan.. masing2 ade care yang tersendiri..enshaallah.

oke lagi..lagi..urm...

kesan2 bersedeh dan layan perasaan :-

1.jiwa makin kacau dan berserabut.

2.tercipta aura negative dan tak best disekeliling anda.

3.mudah kene rasuk shaitan.(sedeh sangat10 bole memudahkan shaitan masuk dalam diri)

4.buang masa.

5.lemah jiwa.

6.banyak kedut di muka,

7.terlepas saat gembira yang diambil alih oleh masa melayan perasaan..



dan banyak je kesan negative yang  terhasil dari perbuatan yang negative.. ceh! cakap banyak beno.. hahahah.. layan perasaan memang best sebenarnya.. bole.. tapi sikit2 je.. kalau terlalu lama..sampai berminggu2.. bahaya tu..

yang selalunyer saya buat bile sedeh secara jujurnya adalah :-

*menangis kaw2 sorang2 kat dalam toilet.
*duduk sorang2 dan berfikir -berfikir dengan sangat2 banyak..sampai terkeluar macm2 persoalan.(layan perasaan )
*keluar jalan2 sorang,tengok dunia..tengok kucing,kambing..budak2 kecik yang comel tepi jalan.


*tulis blog.<--erk?
*dengar lagu dan nasheed. dan surah2 yang ade dalam empon.<--naik semangat sikit.
*nyonteng dalam diary.<--puas

selalu jugak tetimbul gambar mcm ni dalam2 dok menyonteng.

*bercakap sorang2.
*lepas tu semua, buat2 muka releks..

-saya tak suke badmood lame2 sebenarnya..~

oke...sila berlatih yer..~

No comments: