2011-12-01

cuba tabiatkan sifat isteri solehah dalam diri.

salam..

hihi..saya sebenarnya teringat satu perkongsian yang saya dapat time usrah..dan ingat yer.. ni adalah peringatan untuk saya jugak..(sangat2) usrah tu berjam2 je.. hahah banyak je point2 lain.. tapi tetap jugak budak 21 tahun ni tertarik ngan yang ni..ehehe..

point " kite sebagai muslimah,ending kite mesti la nak jadi isteri solehah " erk?.. betul la.. tu yang paling penting la maksudnya.takkan la ending nya nak jadi arkitek berjaya pulak?..tak pon nak menjadi perdana menteri?..

bukan tak boleh tapi tetap juga dia akan menjadi isteri. (yang nak kawen tu la) tetap kewajipan sebagai isteri tu yang paling berat dan yang paling penting.

so..kite sekarang dalam medan pembelajaran.. kite sebagai pelajar -lagi2 yang belajar luar atau di asrama/bukan bersama parent- kite pelajar dan dalam mase yang sama kite hamba allah yang bergerak mengajak orang kearah melakukan kebaikan dan meninggalkan yang mungkar enshaallah.. adakah kite boleh ballance?..

bukan mudah2..kadang2 ade seminar..kadang2 ade daurah..kadang2 ade program dan macam2.. sibuk la jugak. -bagi yang sibuk- so,dalam penat2 tu..adakah rutin harian kite settle?..

1.masak untuk ahli bait?
2.kemas rumah?
3.basuh baju?
4.sidai baju?
5.lipat baju?
6.cuci toilet?
7.cuci dapur?
8.kemas katil?
9.kemas bilik tidur?
10.study and munaqashah?
11.bermuamalah dengan ceria dengan ahli bait?
12.senyum?
13.menyettlekan bil2 rumah?
14.kire budget bulanan?
15.baca buku dan kumpul ilmu.?
16.hafalan al-quran dan ma'thurat?
17.update blog?

dan banyak lagi kerja2 rumah..settle tak?.. enshaallah kite cuba untuk buat yang terbaik..sebab ape?..sekarang baru pelajar + khalifah allah,lepas ni isteri + ibu + anak + khalifa allah..berat tu..sebab tu la kene berlatih dari awal supaya nanti tak kelam kabut.. (dengar tu penulis blog?)



penat seharian buat kerja rumah dan layan anak2...tetap kene ajar diri untuk terus menempelkan senyuman di muka.. balik penat2 dari sekola,cuba senyum jugak dekat akhawat dan kawan2.. sebab?..nanti da ade anak dan suami? takkan balik rumah nak masam2?..nak tunjuk yang kite ni penat?..mane bole..haha

jom la kite cuba didik diri untuk menjadi isteri solehah yang menyeport lelaki yang  jadi suami dan ayah kpd anak2 kite..


so kalau sekarang sebagai student dan pendakwah immature pon da terbengkalai sana sini.. macam mne nanti?.. ade yang cakap da kawen nnt berubah la.. yer ke?.. bole jamin?.. bole jamin diri yang memang da lali lenggang2 dasar pemalas tu,bole berubah sekelip mata?.. hmm berat tuh.. sebab tu kene mule mentabiatkan sifat rajin dan disiplin dalam diri okay?...



kawen..perempuan dan lelaki.. ibu dan ayah..dapat anak..ayah pergi kerja..ayah tak ade kat rumah..dalam 24 jam,ayah kat rumah dalam 13 jam dan baki 11 jam lagi di tempat kerja. balik rumah ayah nak rehat dan mandi nak makan,ibu (suri rumah sepenuh masa) yang lebih banyak masa dengan anak2..

nih..sape nak didik ni ?..kalau bukan ibu2 di rumah?

tak boleh comel lagi????! grrr


pernan ibu la yang paling2 penting dalam membentuk dan membina akhlak dan shakhsiah anak2..hmm tingginya role ibu dalam mentarbiyah anak2 dirumah..~

sila bersedia..semoga kite semua sentiasa ade kemahuan nak berubah dan semoga allah permudahkan untuk kite melakukan kebaikan.~amin.

No comments: