2011-12-20

love story



masa daurah tempoh hari..saya dapat satu quote ni..sangat menarik la bagi saya..ntah..mungkin time tu saya tengah resah gelisah tak tahu kenapa..quote yang berbunyi

JIKA ALLAH MENCINTAI HAMBANYA,
ALLAH AKAN MEMATIKANNYA.
JIKA ALLAH MENYAYANGI HAMBANYA,
DIA AKAN MENGUJINYA.
JIKA ALLAH MEMBENCI HAMBANYA,
DIA AKAN MEMBIARKANNYA.

waaaa.. bagi saya sangat terasa la.. hebat betul allah kita ni kan?..cuma kite yang kadang2 terlupa atau termiss pandang kehebatan allah ni..sebab tu kalau ade orang mati..atau tengok la dalam filem melayu mana2..

"dokter..macm mana anak saya?"
tanya si ibu sambil mengesat hingus yang meleleh..
"hmm puan,allah lebih sayang kan dia..bersabar la.."
jawab dokter dengan relak lagi redha..

kalau meninggal tu..allah sayang.. heheh (kalau mat rempit hisap dadah yang meninggal?) tu saya tak tahu la.. wallahu a'lam.. kita doa la kan..

dan jika allah menyayangi hambanya..allah uji la mereka2 ni dengan pelbagai jenis ujian.

ape jua keburukan yang terjadi.. kesedehan atau ape jenis bala sekalipon yang menimpa.. tetap itu la yang terbaik untuk kita semua.cuma kite sering aja nampak lapisan buruk tu je..tapi tak nampak dan memg malas kan kepala untuk fiikir kebaikan ape yang sebenarnya allah nak bagi kat kita disebalik bala yang menimpa..<--paham ke?..ayat macm rojak utara suda.



-putus cinta ngan boyfren?allah nak kita kembali ke pangkal jalan dan rasa nimat hidayahNYA
-duit rm1000 hilang?allah nak kite yakin DIA la pemberi rezeki,sebb kadang2 kite ingat HSBC bank tu la yg bagi duit kat kite..atau parent kite.
-line internet tak der? nak eratkan hubungan kite ngan kengkawan kite ..kalau tak ashik ngadap komputer je 48 jam.
-terlepas bus 6 kali ? nak ajar kite sabar.sebab ingat tak dulu ade sekali dalam solat tu,kite cakap "ya allah..jadikan la aku hamba yang sabar"..haaaa ingat tak?


maaaacam2 jenis ujian allah bagi..kadang tu tak terfikir dek benak kite yang terhad ni.. namun..tetap allah tu yang maha penyayang..maha adil dan sesekali tak menzalimi sesape..

ade satu hadith qudsi..saya amek mafhumnye je la sebb tak ingat hadith bebetul dia macam mana..yang allah kata kat jibril,untuk menimpakan bala ke atas seseorg hambanya banyak2..sebab ape?.. sebab allah sukaaa sangat dengar suara dia memohon doa dan bermunajat kepada allah.
.
.
.
.




yer la.. allah suka dengar suara kite?. ini sudah bagus!.. ya.. allah suka dengar kita merintih meminta tolong hanya kepadanya..allah suka dengar bile kite berdoa dengan yakin bahawa allah mendengar..
allah suka bila kita tahu hanya allah tempat kite mengadu susah senang..
allah suka when we turn to him ...

thats why allah uji kita..supaya kite selalu mengingati allah.. kalau tak, kita leka.. kita happy memanjng.. jarang hamba umat akhir zaman ni ,bile happy dan dia masih mengingati allah.. so allah bgi la se das dua..supaya kite mengingatiNYA..

dan andai allah mebenci seseorang hambanya.. allah akan membiarkannya  dengan dunia nya.. ape dia nak allah bagi la belaka-laka.. bia je dia happy. bia je dia buat mungkar tanpa rasa nak kembali ke pangkal jalan..

dapat duit mak ayah kasi berkepuk2..boleh beli ipad..iphone.. i pebende lagi ntah.. bole beli akes0ri talipon..bole beli earing banyak2,gelang tangan..gelang kaki funky2..beli baju mahal2 stylo2 lagi..beli sunglasses macam diva..bole pegi shopping tujuh kali sehari..boleh bergayut dengan talipon berbill..boleh buat party hari2.sihat aje tak sakit2..bole kesana kemari dengan riang gumbira..



sambil2 lupa nikmat tu allah akan tanya balik satu hari nanti.

 so bile allah bagi ujian pada kita.. hendak la kita bershukur dan mengingati allah dan memuji2nya..(he is our creator ok..not any one else) allah la yang layak menerima segala puji pujian..

adakah kite nak hidup happy dan jarang mengingati allah dan dalam tak sedar.kite ingat allah sayang kite sebb tu kite happy memanjang..rupe2nyer allah da tak kisah kita nak jadi ape...and kite tergolong dalam golongan orang2 yang 'dibiarkan' oleh allah.waliyazubillah min zalik!

same2 kite muhasabah balik diri kita dan same2 la kite beristighfar..~


p/s:where is the babies?.. ehehee saje .

No comments: