2011-12-02

sangkaan baik egyptian terhadap malaysian...

salam sejuk2..

semalam saya masuk kelas usul fiqh selepas mujahadah nak dekat semalaman bertimbang2 nak pegi kelas atau nak pegi awal umah samaa binti muhammad dan skip kelas.. <---oh!kalau ibunda saya baca ni ,buatnya nak bukak account skype sekarang juga.. ehehe

namun..alhamdulillah..saya berjaya mengalahkan pak tan dan pegi ke kelas..ehehe.. saya budak baik!

so..saya pegi la kelas walaupun lambat nak dekat setengah jam.. ehhehe..tk der microbus la.tapi cikgu saya yang baik hati (dukturah faatimah) bagi je masuk..

kami belajar dengan baik dan cute selama sejam setengah..tetibe ade budak mesir ni bangun dengan selamba time cikgu tengah lecture..dan berjalan menuju ke pintu..cikgu pon cakap

"ehem! nak pegi mana tu?.. mane adab dan hormat awak?"

terus terberenti dua orang anak dara tu..sambil terkulat2..dia jawab dengan agak selamba.

"kitorang nak pegi toilet laa.." (dengan nada macam nak pegi toilet tk berdosa pon...mengapa nak biseng2?)

cikgu cakap puler...

"saya tahu la awak nk pegi toilet..tapi awak tak belajar adab dengan guru ke?..kalau awak mintak izin..saya bagi je ..bukan saya nak tahan awak dalam kelas atau tak kasi sesape keluar..saya tak kisah pon.."

budak dua orang tu pon acuh tak acuh buat mintak izin la..so..cikgu pon bagi la dengan baik hatinya..dalam masa budak dua orang tu pegi toilet..cikgu pon menyambung la lecturernyer yang tak der dalam silibus..ape lagi..cikgu pon ceramah la kat kitorang..

tapi saya suka cikgu cakap.. cikgu tu baik tau.. pesanannya sangat bersahaja.. tapi bersemangat.. budak2 mesir macam biase la.. dengar malas2..

cikgu kata..

"kita semua da kehilangan adab ..ya..saya tahu .kite memang da diterapkan tak der adab dan kerosakan akhlaq selama 30 tahun.. selama 30 tahun husni mubarak memerintah kite dengan kefasadan yang nyata..tapi ..nampaknya ..thaurah (demonstrasi jutaan rakyat mesir 25 january) langsung tak mengubah ape2 dalam diri kite."

belambak aje wanita mesir yang solehah mengalahkan orang melayu..~cing3


cikgu senyap sekejap sambil membetulkan niqabnya yang ditiup angin..<---ceh2..ni saya tambah..mane ade angin.. cikgu menyambung ;agi...

"tengok..saya betul2 kagum dengan pelajar2 wafidat (pelajar2 bukan mesir..malaysia khususnya) orang2 malaysia..sangat2 menjaga akhlaq..negara mereka membangun dengan maju dan pesat..semua pelajar menjaga maruah diri dan betul2 melaksanakan hukum hakam dan shariat islam dalam diri mereka.."

erk??


waaaaaaa.. pelajar malaysia yang paham cikgu cakap ape lagi..waaaaa punyer la terasa macm ade orang baling bunga ros dan glitter sambil tepuk tangan ...dan letak tangan kat belakang , tunduk malu2 dan angkat muka sikit sambil tersenyum bangga...perghh.. hebat betul sangkaan guru saya..

cikgu sambung lagi..

"budak2 malaysia..saya tengok dari setiap aspek..kalau nak exam..beratur elok2..duduk diam2 dan tak bercakap selagi cikgu tk cakap ape yang perlu dibuat..mane ade berebut2 dan menjerit2 macam kamu..kalau dalam kelas,dudk diam tk bercakap. (time ni saya macm --> =_=") .. cuba la kamu contohi sikit budak2 malaysia tu..."


donnow..


saya rase pelajar2 mesir sume meluat time tuh.. ahahaha sebab diorang kene marah dan kitorang kene puji melambung lambung sampai nak jatuh dari kerusi rasebyer..ehehe..

begitu la tingginya sangkaan baik orang2 mesir terhadap orang malaysia.. tu saya rase sebab cikgu memang hari2 nampak student malaysia shariah je.. da amek shariah mesti la sopan kemain lagi kan.. (ade je yang kurang sopan) mejoriti nya bertudung labuh la kaaaaan..

masalah sekarang semua orangg mesir termasuk cikgu saya tu sangka SEMUA orang malaysia macm tu..hmmmm meleset sama sekali laa..ade juga yang sangka malaysia tu semua orang islam..

yang paling terkena bile cikgu cakap

"semua orang di negara malaysia melaksanakan hukum hakam dan shariat islam dengan baik sekali,saya sangat kagum"

ermm??
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.



errr..??
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


urmm..?

uu lala...andai mereka tahu hakikat  muslim malaysia yang sebenar..oh!~

mari lah kite sesama mentahqiqkan..atau merealisasikan sangkaan2 mereka di malaysia..allahu akbar! :) hoyeh..semangat..

p/s: kami enshaallah akan menjaga nama baik agama,keluarga,bangsa dan  negara di perantauan ini..! :)

No comments: