2012-03-24

tips ngelak fikir pasal kawen?? err


salamullahi alaikum~

oke..sape umur dia 19, 20,21,22 tahun hangkat tangan tinggi tinggi..

yer.yer.. macam awak tu.. yang sengih nampak anak tekak tu.. hehe..

 oke.. turun tangan .. semua..

yer..awak yg sengeh tu pon turun tangan oke..

..hmm ape yang saya merapu merepek kerepek di permulaan entry ni?..

haha.. umur dimana kalau berbual tu tak sah kalau tak sebut bab kawen.. bab nak anak berapa orang.. bab suami/isteri pilihan masing masing..hmm tak boleh nak lari la.. semua orang sangat suka topic tu.. lagi lagi pada umur umur yang hot cenggini ni..~ #yang awak tersipu sipu malu tu kenapa?

oke well.. mungkin ade sesetengah tu merasakan masih terlalu awal atau masih tak sesuai untuk memikirkan soal ini. dengan pelbagai alasan..mak ayah tak kasik la.,tak der duit la,nak habiskan belaja dulu la,tunggu tunang cukup umur la. macam macam.. namun,bende2 cenggini ni selalu datang tanpa diundang.. nak suruh org fikir jugakpasal dia..ceh.

yer saya tahu. terlalu memikirkan soal jodoh atau kawin ni sangat memudaratkan lebih lebih lagi kalau kite tu masih lagi di alam persekolahan peruniversitian.. amat la menggangu kalau dalam kepala tu ashik fikir nak kawen je..keje sekolah entah kemana,baca buku ulang kaji entah ke mana.. kerja rumah harian entah kemana,semua jadik serba tak kena dan hidup jadik tunggang langgang.



oke..saya ade beberapa tips untuk membantu kurangkan fikir pasal mende ni kalau masih tak sedia lagi.bacaan ni sesuai je untuk semua manusia yang hormon cinta dia da active.

1.jangan berhubung dengan lelaki/perempuan ajnabi.
ya.pasal dengan berhubung dengan lawan jantina ni la yang membuatkan perasaan nak kawen tu datang membuak buak tak dapat dibendung macam gunung berapi nak meletus! tahu gunung berapi nak meletus?.. haaa.. elak elakkan la kecuali kalau terlalu penting urusannya.

2.jangan tengok filem2 cinta.
hah?.giler ke? dewasa kini cerite  semuanya berunsur CINTA..#kenapa skema sangat itu?..
yer..saya tahu..semua cerite berunsur cinta.. nak suruh semua orang rasa nak kawen dan melakukan zina..zina mata,zina hati,zina tubuh badan.. pasal tu kerajaan lepas je buat filem2 yang da macam filem lucah saya tengok~ belum tambah yang download kat tenet.. filem korea la..hinustan la..jepon la..monggolia la.. macam2 gaya percintaan gamaknya..bukan tk leh tengok movie lansung.. tapi pandai pandai la pilih..sendiri tahu level gelojak jiwa masing2..
percaya la.. kalau tengok filem berunsur cinta. perasaan nak berpasangan dan melakukan atau meniru aksi2 romantik macam dalam filem tu akan memuncak pada ketinggian puncak gunung everest. so,jangan tengok!

3.ghaddul basar -lower your gaze -tundukkan pandangan.
hmm..yang ni macam berat.. tapi oke je. jaga la mata ..jangan pandang orang lelaki/perempaun ajnabi kite.. semua pandangan pandangan yang mendatangkan perasaan shok di dalam hati yang lemah tu adalah dari syaiton!. memang la lelaki/perempuan yang kite pandang tu HOT.. the hell fire pon HOT hokey!..dengan menundukkan pandangan,otak kita akan menjadi lebih bijak dan tajam..tahu tajam?.. tak caya?. try la.. .(otak yang tajam buat hafal quran bestest taw)



4.sibukkan diri anda dengan kegiatan hobi yg prektikel yang anda suka.
kalau hobi tengok video lucah? #nak kene penampar dengan saya?
kalau banyak masa kite terluang kosong tak buat ape ape..kite punya kefala hotak cenderung untuk memikirkan mende2 yang nak memuaskan nafsu aje.. nak fikir mengarut aje..hobi yang best..yang gune tenaga dan penggerakan..macam memasak,bermain piano,berenang,berkebun,cuci kereta,kemas rumah cantik cantik, dan banyak lagi la.kalau kite buat bende yang kite suka tu..enshaallah lupa sekejab.

5.fikirkan masalah ummat.
fikirkan masalah ummat yang rosak teruk sekarang.. maslah buang anak..couple,minum arak,tak tutup aurat,dan macam2 ragam..kite akan rase macam banyak bende lagi tak buat..dan banyak ilmu lagi yang tak der dalam dada tu..so kite tak rase sangat macam nak kawen..sebab belajar tak habis lagi..dan ummat memerlukan kite untuk belajar bersungguh2... (yg ni tak semua org mampu guna dan berhasil oke)

6.fikirkan tentang aktiviti only-bujangians-can-do.
yey! ni paling bestest la.. fikirkan bende yang hanya orang bujang boleh buat dengan riang dan hati dan perasaan yang bebas sambil menari nari. yippi.. seperti,keluar bergumbira dengan kawan kawan..study group lelama.. cewah study..melancong .. masak simple simple... tidur bile bile mase..bangun solat subuh dan tidur balik.. shopping sorang sorang tanpa memikirkan kene simpan duit untuk pebelanjaan rumah tetangga..berkepit dengan family.. mandi lama lama tanpa memikirkan anak anak lasak mungkin terjun dari balkoni atau tertelan racun tikus yang disangka bubble gum.see?.. kan best je.hehe

7.menuntut ilmu.
dalam erti kata lain.belaja. belaja la ape bende pon.tak semestinya kat sekolah.. belaja la.. memasak ke..berkebun ke.. amek kelas quran ke..kelas tafser ke.. belaja la sebanyak mungkin..kerana dengan ilmu mengangkat martabat seorang manusia..acehceh.. jangan pernah bosan untuk belajar perkara yang baru..

8.doa.
doa la kat allah yang maha mengetahui setiap ape yang terlintas di hati kite.. doa allah bagi kekuatan untuk kite manjaga shahwat ,maruah dan kehormatan diri kite selagi belum sampai masanya.doa la allah jaga hati kite.. doa allah kurniakan pasangan yang mampu melengkapkan kite dan memimpin kite bersama sama berada di atas jalan allah ni..doa allah bantu kite mengawal hawa nafsu. :)

9.banyakkan mengingati allah dan mengingati alam selepas mati.
hmm kalau ingatkan mati dan alam selepas mati.. kite akan rase nak beristighfar memanjang..dosa kan banyak..takkn nak tambah dosa dengan membuang masa memikirkan pasal nak kawen memanjang.. so kite akan bergerak untuk melakukan bende yang lebih berfaedah la.



oke..saya cuba nak lengkapkan sepuluh tips.tapi saya da kekeringan idea. tu je yang saya dapati membantu la jugak untuk lebih fokus dalam study melakukan kerja kerja harian sebagai pelajar tanpa banyak sangat terfikir bende2 ni..

saya cakap ni bukan untuk kasik semua orang  mengelak untuk berkahwin.. no no no and no la kan.. bukan.. berkahwin tu adalah sunnah.. sape yang tak nak buat sunnah maka nabi tak ngaku ummat..~ namun..saya cakap ni untuk sesiapa yang rase nak lebih fokus dalam belajar sambil menunggu dengan sabar detik allah mentaqdirkan bertemu dengan soulmatenya tanpa menambah dosa membuang masa memikirkan bende2 yang tak patut difikir for the moment.. hokey?..

ikutkan hati.. sape tanak kawen?.. sape tanak urusan berkhwin tu allah permudahkan?..sape tanak?? cercakap?.. <--emo puler..

namun.... sambil memandang ke bulan mengambang di langit malam yang samar samar tak berbintang ...ehem! so,

sambil sambil menjadik pelajar tu boleh la latih latih diri menjadi suri rumah dan sura rumah dengan jayanya..macam mana?.. cuba buat baik dengan orang sekeiling anda..orang yang ade dalam rumah anda sekarang.. macam mana nak layan family nanti.. dengan family adek beradek dengan roomate housemate tak leh nak sabar.. macam mana nak ade family?. ehehe bole la berlatih ea..~

so..kite wahai orang orang muda. perkahwinan tu sesuatu yang besar.. tapi tak perlu banyak sangat fikir..kene banyak doa dan yakin pada allah dan banyak baiki diri.. sebab banyak je lagi kerje2 yang nak kene guna tenaga orang muda..selagi masih muda dan bertenaga.. mari kite sesama berjuang menimba ilmu penuh di dada sambil memperbaiki diri menjadi lebih baik dan bersedia pada saat allah meletakkan noktah pada zaman bujang kite... :) jom!



semoga allah bersama sama kite semua :)

kbai,
wassalam.


No comments: