2012-03-06

adekah ini kisah benar???

tahun ni  da nak masuk 2 tahun da saya berada di mesir..alhamdulillah dengan limpah kurnia dan rahmat allah yang mega luas tu..saya ni masih lagi hidup dengan aman dan sejahtera..

baru baru ni..si kinah tak tahu kenapa datang kesedaran dan keinsafan untuk mengamalkan  amalan pemakanan sihat di rumah kami.. walaupun itu sangat la menghairankan..namun ia tetap berjalan lancar..

kinah tibe tibe mengajak saya untuk ke kedai dan menshopping segelintir sayur sayuran dan buah buahan.. ini sangat la aneh.. sebab saya ni sememangnya bukan la penggemar sayur okay.. dari kecik saya memang tak suka makan sayur..

 kata kinah.. sejak ekonomi meleset ni ..hari hari telan telur aje memanjang.telur rebus..telur goreng..telur mata kerbau.. telur kari..telur kurma..telur masak pedas.. telur..ape lagi?..da habis gaya masak telur da cuba kami serumah kuasai.. ~

.ikan tidak..ayam jarang jarang.. hmmm tak cukup zat..katanya lagi badan dia macam cepat penat..

hmm macam macam kan?..cepat penat sebab..cokelat dan jajan sangat mudah didapati dan harga pon bole tahan.. so..hari hari dok makan mende2 tu je la.. badan jadik banyak lemak tepu dan cepat penat disamping tak cukup zat zat penting.. waw! da ade gaya dokter dah di situ..#pening lalat..

rase nyer sejak pindah rumah dulu.. sudah berabad dan berkurun lamanya tak makan sayur hijau.. serious ni!! lama da tak nampak bende hijau dalam makanan kecuali cili benggala.. atau orang orang di  pendalaman sebut capsicum.. so..ade capsicum merah dan hijua.. tu je la..

so hari tu.. kami beli la spinach dan terung ...ramai jugak kami beli..penuh satu peti.. dan elok elok je esok tu jadual saya memasak..so..sebab da semua nak jadik sihat kan..saya pon nak goreng black pper je la sayur tu kan.. sedang saya goreng goreng tu..saya tak tahu kenapa..saya terliur sangat nak makan..sayur hijau yang bernama spinach tu.....

sedangkan saya dulu memang anti-sayur hijau tahu?? kecuali brocoli.. sawi ke.. bayam ke...kangkung ke.. kailan ke.. ape2 je la.. kalau hijau dan leavy..saya memang tak makan,,.. sedia satu mangkuk khas untuk diasingkan sayur sayuran itu  bersama adik beradik yang lain..muehehehe,..



namun..mungkin sebab lama sangat tak makan sayur..atau tak nampak sayur dalam hidangan.. saya jadik terliur dan rasa nak sangat makan..

dan bile saya makan..unsangkarable!! saya suka.. oh! ini sudah parah.. krisis identiti saya dibuatnya.. betul ke ini diri saya?,,, oh! saya rasa saya da bole makan sayur! yippi! hip hip horey! ini satu kemajuan yang sangat sangat gemilang dan terbilang.. alhamdulillah...allah la buat semua ni..kalo tak.. memang tak cukup zat sampai ke tua la saya.. alhamdulillahhhh~



hmm sebenarnya orang perempuan ni kene jaga badan dari remaja lagi..sebab nanti bile besar.. dia akan menggunakan badannya dengan lasak.. ehehe.. maksud saya.. dia akan mengandung dan bersalin dan buat xtra kerja kerja rumah,..semua proses ni akan mengambil banyak sangat sangat zat  dan tenaga dari tubuh badannya.. lagi lagi masa mengandung..berkongsi untuk janin di dalam rahim.. dan nak bawa kandungan memerlukan muscle2 yang kuat dan bergetah..errrr.. yer la.ingat ringan ke bawak baby dalam perut?.

dan jugak untuk menghasilkan tubuh badan dan otak yang cergas lagi cerdas... gitu la.. untuk melahirkan anak anak yang sihat.. sila ade kesedaran untuk jadik sihat oke?

so..sekarang saya sedang berlatih dengan giat untuk mengekal kan rasa cinta yang dianugerahkan ini .. cinta tu kan anugerah beb?..hihihih.. oke..babai..selamat suka makan sayur yer!


p/s:sampai bile agak agak cinta ini akan setia?,.. wuhuhu,,wait and see..


kbai,
wassalam. <3

No comments: