2012-03-20

Result yespeeyem time !!! (read : SPM) ngeee

alhamdulillah.. minggu ni saje saya sudah berjaya melukakan dan menyinggung tiga batang jari saya menggunakan pisau dapo.. ohyeah! itu satu kejayaan.saya tak  tahu la kenapa.. tapi saya da biasa luka2 jari ni.. kinah cakap.habisla jugak sekotak plaster yang saya bawak dari malaysia.. sekotak ade seratus keping.. da kempis saya tengok..

any way.. seminggu ni tak tahu la.. badan tak sihat sangat..demam ..batuk..selesema..dan segala bagai..tapi alhamdulillah tak la sakit berdarah darah macam orang orang syria dan pelestin.. jauh sekali la.. tak der sekelumit pon kesakitan saya ni kalo nak banding dengan diorang.. semoga allah bagi kekuatan untuk kite semua..

hmm.. saya da ade keputusan baru.. keputusan akhir la gamaknya..~ saya tak balik malaysia tahun ni.. # macam sedeh la kan?.. padahal tahun lepas dah balik

setiap tahun macam ni..kejap nak balik..tk balik.. balik tak balik.. balik.. tak balik.. naik tensen ayahanda dan makhanda saya kat malaysia.. tensen jugak kakakhanda saya..

ikut kan hati dan nafsu tu.. memang la saya nak balik setiap tahun.. namun.. banyak yang saya fikir..lantas saya buat keputusan untuk tak balik dulu la.. saya merancang enshaallah.. untuk balik akhir tahun 2013.. andai dipanjangkan umur..alaaa..kat mesir ni bertimbun timbun student melayu.. da rase macam kat malaysia.. tinggal mak ayah je yang tak der...sob..sob..sob..

esok rabu bebudak tu nak amek result yespeeyem. (read:SPM).. semua bebudak itu sudah la semestinya la berdebar lagi gementar macam orang nak akad nikah kan?.. oh..saya sudah pon merasainya..

#tu awak tu! muka berkerut macam tengah bakar satey ayam tu kenapa?. bukan rasa akad nikah laa.. rase amek result.. nguehehe..

dulu.. masa zaman 2008 tu.. kami sekumpulan pelajar menunggu result.. saya rse macam nak pengsan nak pitam sume.. waaaaa sikit punyer stress.. so..saya paham..saya paham..

so.. saya harap budak2 yang nak amek result.. sile la bertenang,..

adik adiku,
andai kamu da berusaha dengan sangat gigih.. tajdeed niat dan ikhlaskan hati,andai allah bagi kecemerlangan,jaga la hati jangan sampai rasa kejayaan tu dari usaha gigih kamu sendiri,belaja siang malam tak tidur tidur... kejayaan itu adalah ujian.jika allah bagi kegagalan, jaga la hati jangan sampai rase nak menuntut hak dari allah yang kamu da usaha dan kamu yang paling layak mendapat kejayaan..itu juga satau ujian..~ ape2 pon yang allah bagi.. bershukur lah dan teruskan hidup dengan baik oke?..

adik adikku,
andai kamu tak berusaha mana pon.. tak berdengkur tertidur kat laiberi (read:perpustakaan) hari hari macam budak lain.. tak buat nota panjang2 pon.. tapi dapat keputusan cemerlang mengalahkan adi putra.. jangan nak rasa hebat.. kecemerlangan tu pon allah yang bagi untuk menguji mu.. adakah kamu akan leka dengan result-best-free2 atau kamu akan berusaha untuk berjaya.

adik adikku,
yang memang dasar pemalas. dan memang tak suke baca buku dan tak rase belajar itu penting..dan tak kisah lansung result yespeeyem tu nak dapat berape pon.. atas alasan allah memandang kepada iman dan taqwa.. bukan kepada result yespeeyem..,sile ambek senduk nasi kat dapur pastu ketuk dahi dalam doploh kali..sedar lah bahawa ilmu tu sangat la penting..

#oke la fine la.. saya punyer result yespeeyem tak la bagus macam korang kan.. helehh...

namun.. ni nasihat je la.. jangan ulangi kesilapan saya.. jangan belaja memain dan dapat result singkat macam saya.. yang saya nak tekan bukan la result sangat.. belaja tu.. usaha tu.. penting.. result tu bukan kerje kite..  ~
sebab segelintir pelajar tu belaja untuk result.. so dia pon cakap la.. bukan penting pon result tu.. tak semua orang yang result tinggi tu bijak sangat..

memang la. tapi lagi teruk kalo yang result mencarot corot ilmu pon ntah kemana.. kalo anda tu result 12E,tapi boleh invent itu ini  dan buat projek science besar besaran atau bole buat ape2 yang membanggakan agama bangsa dan negara tak pe la..

 ni tak,keje nak popular cepat je pandai,tup tup  masuk muka depan metro bertajuk MAT REMPIT BERLELUASA atau SEORANG GADIS DIROGOL BERGILIR GILIR OLEH 15 PEMUDA. # terpulang la nak pegang watak gadis atau pemuda .tak ke ciskek tu namanya..?..

dah dapat result tak best tu..mule la nak pegi attend audition akedemi fantasiak la.. mentor la.. tunjur ajarku cikgu la.. hentah hape hape lagi yang mengarut dan merosakkan iman diri dan manusia sejagat yang lain.. sesat lagi menyesatkan..

adik adiku..
ketahui la.. dengan ilmu tu la kite mebina diri.. degan ilmu itu la kite dapat hidup baik baik kat dunia ni... dengan ilmu la kite dapat beza kan yang betul dan yang salah.. dengan ilmu la kite ade harga diri. dengan ilmu la kite tahu ibadah kite betul ke salah..dengan ilmu la nak ajar anak /bini/suami dan org lain. dengan ilmu la kite berbeza dari orang yang jahil..dengan ilmu la allah pandang.. dan banyak la kepentingan2 ilmu..~

mintak maaf la adek adek.. akak ni kalau kasi nasihat tak la lembut sangat.. lembut lembut ni untuk baby je.. untuk remaja kene kaw2 sikit.. baru la terasa di hati.. ~ oke? cakap bia terasa..<--selogan hari ini.. hehe


so. bagi adek adek yang nak hambek result yespeeyem. sila jaga hati masing2.. ready fizikel dan mental okay.. ape2 pon result ..itu la yang terbaik enshaallah :)



kalau cemerlang ..bershukur dan usaha lagi!
kalau gagalpon..bershukur dan usaha lagi!

sama je kan?.. :) keep smiling..keep shining :) hehe

kbai,

wassalam.






No comments: