2012-03-31

ticker si mulut tempayan.

bismillah..

oh..rupa blog update yang baru sangat menganoyyingkan jiwa dan jari jemari ini..~ kurang gemar..tapi oke je la..

tahu tak?. tadi kan.. saya macam rase tak best sangat.. sebab..fakebook punyer pasal laa! #reti salahkan orang je.ceh..~

biase la kan..mende atas muka bumi ni semua ade baik dan buruknya.. begitu juga fesbuk ni.. sebenarnya saya da malas nak hurai pasal facebook.. cumanya.. ni yang saya rasa.. da lama da.. cuma hari ni baru rasa macam..nak tulis pasal ni..

zaman sekarang ni.. sapa yang tak der facebook?.. budak kecik sekecik kecik 4 tahun da ade facebook sampai ke yang  tua setua tua 100 tahun..semua nak ade account facebook..yer la.. medan perhubungan you.. macam hempon la.. sape yang tak der hempon sekarang ? #neneksayajeyangtakderhempon#lempangcucukurangadab.

semua orang ade facebook.. dan semua orang sangat sangat sibuk dengannya sehari suntuk..illa man rahima rabbi.. yang pandai mengatur masanya dan tidak addicted to facebook .. dan kebanyakan orang memang addicted kan?.. #suda2.awak tu! tak yah nak geleng geleng..

sampai ade orang cakap..budak budak zaman sekarang kalau tak der penyakit sakit belakang memang tak sah..hmmm ape la..

dengan ade facebook ni ..hubungan kekeluargaan jadik renggang.. tak selalu bercakap macam dulu.. duduk sama sama.. sembang sembang,,gelak gelak.. makan makan.... semua dalam bilik masing masing oke..laayn chat dan sebagainya.. ayah tanya :

"shira (bukan nama sebenar). hari ni kat sekolah buat ape?..belajar ape?"
yang anak jawab :

"ayah bukak je profile shira..shira da update tadi lagi..semua ade kat situ..ayah baca la.. k,bai ayah"

"kebum!" tutup pintu bilik.

ciskek punya budak zaman sekarang kan.. waliyazubillah min zalik ~

yang tak best jugak,bagi manusia manusia macam saya ni.. ehehe.. yang bukan mudah mudah mengingat tarikh..atau nombor2... (kecuali tarikh2 istimewa.uhuks!).. saya bukan ingat birtday2 kawan kawan.. 

kalau dulu dulu..mesti ade buku biodata setebal buku log geografi.. satu buku tu penuh biodata kawan kawan..dari sekolah menengah sampai la sekolah menengah..~tak yah kata tareh lahir.. semua bende ada kat situ.. siap guna segala jenis pen kaler2 kilat yang ade kat kedai book network.



zaman da ade facebook..jangan harap la.. tunggu la facebook bagi tahu .. ade notis birthday kat tepi belah kanan tu..tahu la birthday sape sape.. kalau tak.. makan hati berulam jantung la kawan tu...~nak pulak yang guna birthday palsu kat profile dia.. kan da kantoi.. yang kite semangat kemain lagi :

"happy birthday sayang.. sorry lambat wish..saya lupa hari ni birthday sayang! saya ingat sebenarnya..cuma hari ni bz sikit.. nanti petang kite celebrate kat sikret resepi ek. bye.."

yang kawan tu hagak hagaknya nak buat muka ape?.. mungkin la sedeh sbb orang tu tak ingat birthday dia.. tapi anak tekak tu sape nak tolog jaga?.. rase nak tergelak sambil bergolek kat bukit antarabangsa tau! sambil berayer ayer mata..~ 


hatoi..hatoii...renggang ukhuwwah kite ngan kengkawan.. kan best macam dulu.. sms atau kol ucap birthday. pastu bole la buat jamuan kecik2..makan2 beehon goreng kat umah kite.. ni tak.. keje hantar video selamat hari jadi kat wall je.. tak shiok la..~

hmm macam macam... 

lagi yang saya kurang senang dengan facebook ni..pasal si ticker kat tepi tuh.. adoi laa.. meyibuk penyibuk betul la...~

contoh saya tengah chat ngan sepupu saya kat wall dia..<--kate kan..

yang saya tak ingat la semua bende nak naik kat ticker.. habis segala penduduk dalam fren list saya tahu..hahaha..~ bikin hot aje.

"eh lah.. jadi pulak lah balik malaysia tahun ni??"
saya macam tekezut la..sebab tak la berniat sangat nak war war kan..~ =_=" tensi tak hagak hagak2.. errrr

#kenapa besar je dialog di atas..mihihihi..

bagi saya..kewujudan ticker ni memang tak selari lansung dengan hadis ;

حديث عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( من حسن إسلام المرء تركه ما لا يعنيه ) حديث حسن رواه الترمذي وغيره

kite diajar untuk meninggalkan ape yang tak berkaitan dengan kite.. tapi si ticker ni sibuk nak bagi tahu semua orang pasal update orang lain.. tak tahu pon jadik tahu.. sibuk sibuk dia je kan..  tensi je..

hmm.. dan banyak je kelecehan dalam facebook ni tak menyenangkan saya.. cuma kali ni saje nak serang si ticker yang mulut tempayan..


kla.

p/s:saya tengah bosan ni..~

kbai,
wassalam.





No comments: