2012-03-29

aduhai tramco

bismillah..



alahai..saya sudah jatuh cinta la. dengan tramco (atau name dalam surat beranak : microbus) seriously jatuh cinta..semalam,saya dan kinah pergi tanta,macam biase la..kalau nak pergi daerah lain luar dari cairo..ade banyak je pilihan transport yang bole dipilih.. antaranya train,bus,pegeot dan tramco..

train :kereta api yang selesa dan ticket mahal.
bus :bus yang biase2 je macam kat malaysia tu ,ticket pon standard la.
pegeot :kereta panjang yang bole muat dalam 6-7 orang.
TRAMCO : van yang sangat lasak yang dipandu oleh driver yang juga lasak dan bayaran paling murah.(bole tahan la.. murah berbanding yang di atas la) (ni yang saya suka)

kami naik tramco.. hmm dalam banyk banyak bende kat mesir ni.. tramco ade lah antara bende yang saya suka yang tak ade kat malaysia.. sumpah tak der.. dan kalau saya balik.. saya pasti akan sangat merinduinyaa..

saya sangat kagum dengan orang mesir yang sangat lasak.. mesti la saya tak suka bile derang gune kan kelasakn mereka dalam bergaduh bertumbuk bertekak tepi jalan.. tapi saya suka je manusia yang lasak ni..tak tahu jugak kenapa.. lasak,gagah dan protective dalam masa yang sama..haha .. ramai student perempuan melayu kurang suka orang orang mesir ni..katanya sebab lasak dan ganas sangat..

mungkin sebab orang melayu ni lemah lembut kot.. lembut sangat.. budak budak arab mesir ni..dari kecik diajar dengan lasak dan ganas.. tu pasal diorang ni kuat.. hmm ..

berbalik ke kisah tramco tadi..
ape yang saya suka pasal tramco?

sebab tramco ni simple dan murah.dan best..pemandu dia sangat sangat sangat sangat la cekap.. dan saya memang sangat suka pemandu lasak yang cekap.. waaaa.. serious.. cekap sangat.. menyelit la antara kereta sempit macam mana pon.. gerenti tk berlanggar dan lepas! dan sangat laju.. macam rollercoaster.. shok kemain.pemandu tramco pandai cari jalan dan escape dari jalan yang jam.. naik tramco bole rase macam belakon dalam action movie tom cruise tau!

melampau.

kacau je perempuan kat belakang tu..#sorry sensed plak gambor.


saya ni kalau jam dalam kereta sendiri..tak pe je..tapi jam dalam bus atau tramco yang lembab.. saya rase macam ak pengsan time2 tu jugak.. nak muntah segala bagai.. mungkin sebab tk cukup udara dan bersesak.so,kalau naik tramco yang cekap dan hebat tu.. cepat je la lepas dari jam..

pak cik tramco muda muda biasenya.. tak kisah la kan.. yang penting mereka mereka ni memandu dengan style yang sangat giler.. seriously giler oke.. dan....yg penting, saya suka.. hahahahaha.. best sangat!..walaupun pening sikit2 tapi saya suka..sebab laju dan masuk angin banyak.. lagi lagi kalau drive laju naik atas fly over yang tinggi! fly over kat mesir ni pon bole tahan tinggi.. kan best kalau jalan dia fly ooooooover je sampai depan rumah saya.. hehe.

tapi kurang kebestan dia bile terpaksa duduk sebelah orang lelaki. hmm kurang best untuk khushu' melayan angin dan kelajuan tramco.. tapi wat tak tahu je la.. nk wat cane..

tramco dari tanta ke cairo tadi sangat bahagia.. sebab kami keluar rumah lepas subuh.. time tu da cerah sebab nak masuk summer kot.so..sepanjang perjalanan..nampak kabus dan sawah padi..caaaaantik sanagt subhanallah.. nak menangis je rase..dan sejuk.. pemandangan sangat la splendid..yang paling penting pak cik tu bawak laju bebeno! bahagia la budak tu..~

selama berejam jam dalam tramco..tibe tibe datang idea yang tak-berape-nak-logic-tapi -tak-mustahil... saya rase nak kumpul duit beli ini :
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.



pilihan kaler tu bole runding eh.. sape2 yang rase nak bagi hadiah.. bole pm kat facebook eh. ting3

cukup sifat.. simple dan berangin... tapi bole naik berdua je la #lempang..uhuks!


hmm walaupun banyak je keterukan yang buat saya rase tak tahan duduk kat mesir.. tapi allah kasi hadiah hadiah yang best nak suruh saya stay..  adil kan allah tu.. setiap bende yang allah cipta tu.. MESTI  ada kelebihan dan kekurangan di mana kite semua kene saling lengkap melengkapi.. subhanallah.

kite ni macam puzzle.. memerlukan sesama kite untuk lengkap melengkapi..orang yang pandai menulis melengkapi orang yang boleh bercakap kat depan orang..maka bole membentuk satu organisasi pengislah masharakat.. orang yang dan pandai mengemas rumah melengkapi orang yang pandai buat bajet bulanan,maka boleh mebentuk satu organisasi rumah sewa yang sejahtera.. #contoh macam tahpape.. namun,

andai semua makhluq allah ni mengikut hidup dengan aturan aturan allah. kite akan membentuk satu hamparan puzzle yang paling indah..#niagara fall

so.. kene sentiasa bershukur dan kurang kan merungut oke. :)

sila bershukur beramai ramai..

p/s: jangan lupa tadah tangan kat allah untuk  rakyat2 syria eh ;')
p/s: serious allah buat kite untuk salaing lengkap melengkapi..




kbai,
wassalam.



No comments: