2012-03-06

angin bertiup sepoi sepoi tsunami

woo..perjalanan hidup berjalan seperti biasa.. hari hari penuh kejutan dan sentiasa ade bende baru yang datang dan terjadi dalam hidup kite yang akan membuatkan orang bijak itu belajar dan orang bodoh tu berduka cita dengan dunia sementara ni..

saya tengah cari punca mende2 dibawah ini berlaku :

1.suka memncipta ruang imaginasi yang dijadikan dunia kedua yang mengasingkan diri dari orang orang lain disekeliling.

2.suka bercakap dengan diri sendiri.

3.takut dilukai.

4.mudah terasa hati dengan apa2 saja jenis gurauan.perlian dan sindiran.

5.lebih suka buat semua bende sendiri kerna merasakan orang lain tidak membantu dan suka merendah2kan.

6.tidak ada keyakinan.

7.emosi yang tak menentu.


_________________________________________

kenapa tibe2 research di atas jadik isu?.. ntah..saya pon tak tahu..

ohhhh..dunia yang sementara.. ramai manusia lupa yang dunia yang indah tak terperi ni sekejap je jangka hayatnya.. berebut rebut ..bergaduh gaduh nak kejar dunia.. mengejar cinta manusia..lupakan cinta allah yang melaut laut luasnya..

nanti da kiamat ..dan dibangkitkan karang kat padang mashar.. bawak ape?. amalan?,... hmm rase macam da banyak sangat amalan tu kan?.. nak list?.. meh la :

solat fardhu yang cukup
solat sunat sebelum selepas
puasa sunat
solat dhuha
solat tahjjud qiyamullail
sadakah hari2 tak miss
berzikir setiap masa.
tilawah al-quran
berbuat kebajikan sesama saudara.
senyum.
menegur orang lain buat silap.
menjadik contoh tauladan yang baik kepada orang lain.
ziarah kawan kawan
study hard and smart..


dan banyak lagi amalan yang dibuat sehari harian...

bayangkan la.. jika datangnya hari kebangkitan..yang mana kalo da bangkit hari tu.. memang tak boleh da nak  balik semula ke dunia yang best  macam hari ni ni..kite rase sangat seronok riang gumbira sebab kite rase amalan kite tu banyak kemain lagi..  enshaallah 150% bole masuk shurga..

namun.. cuba bayang lagi..

andai semua amalan tu allah ibarat kan seperti debu pasir yang berterbangan.. dan didapati selepas angin yang bertiup itu reda.. tak der satu debu pon yang berbaki.. dan..kosong..

amalan kite kosong! nothing! habuk pon tarak.. ape perasaan?.. curious?? kenapa? mana pegi amalan yang dikumpul dengan bersungguh2 tak hengat dunia akhirat dulu?..mana pegi solat malam?.. puasa? sadakah yang habis semua duit belanja tu? mana ?? kenapa semua tak der? takkan hilang camtu je..penat tau kumpul!..nak masuk shurgaaaaa..

adakah kite bersedia untuk hadapi situasi di atas?.. hmm saya sedeh sendiri.. tu orang yang banyak amalan..yang saya dok terkontang kanting tak berape banyak amalan ni macam man pulak?

kenapa amalan kite boleh hilang ghaib macam tu je?..

tak lain tak bukan.. bile amalan tu dilakukan bukan kerana allah ta'ala yang satu.. tapi amaln tu dilakukan denagn riak,takabbur di dalamnya..

tak ikhlas melakukan amalan tu membuatkan ia tak dihitung oleh allah.. tahu tak?.. so.. kite kene la sentiasa banyak istighfar dan memperbaharui niat kite.. biar ia sentiasa jadik kerana allah sahaja.. macam mana nak tahu yang kite tak ikhlas?

bile kite buat kerana nak puaskan hati orang lain..dan nak sedap telinga dengar orang memuji..

bile kite buat bende tu .. kite tak kisah langsung.langsung langsung..langsung orang nak kate ape. ..kate la semahu mahunya.. kite tetap buat dengan hati yang tenang lagi rilek ..sebab kite yakin kite buat kerana allah dan allah maha tahu dan maha luas pengetahuanNYA..

bile kite buat bende dan orang puji.. senang giler hati ini.. kite pon buat la.. pastu tetibe ade orang keji.. kite sakit hati..kite pon stop. tiada ikhlas di situ..


bile kite merelakan diri untuk membantu rakan kite dan merasakan beban dan bermasam muka.. tiada ikhlas di situ.


bile kite buat sesuatu dan orang tak kata apa2..tak ucap terime kasih..dan kite tibe tibe rase terbeban sebab tak ader org appriciate.. tiada ikhlas di situ..


dan ingat la amalan yang tak ikhlas tu hanya mendatangkan penat dan sia sia belaka..~


ingat mudah ke nak mencapai martabat ikhlas?.. bende2 ni kene berlatih..kene cuba dan kene doa banyak banyak kat allah.. sebab allah la yang mengawal hati hati manusia..
dan kene usaha yang kental kene jaga la hubungan dengan allah tu sendiri..



bende2 hati ..bende2 iman.. bende2 taqwa ni.. tak bole diukur dari penampilan seseorang.. hanya allah yang maha tahu ape yang ada dalam hati manusia.. semoaga kite semua sentiasa cuba untuk mengikhlaskan diri dalam amal dan semoga allah sentiasa memberikan hidayah dan taufiknya kepada kite..




p/s:semoga kite punya hati yang kuat.
p/s:shurga itu mahal oke
p/s:kitetak masuk shurga dengan amaln kite.. kite masuk shurga dengan rahmat allah..~






No comments: