2012-03-16

Dr.DutaSurga..

bismillahirrahmanirraheem,,,

semalam saya telah merasai pengalaman terpaling melampau indah dalam hidup saya,selain main kat dream park selama satu hari dengan gembira..dan i cant help my self laughing all day long.. <--tu jelas menunjukkan kehappian saya..alhamdulillah thummal hamdulillah..shukur tak terhingga lagi tinggi dari KLCC tau.. waaa.. sebenarnya kehappian ni tak bole nak describe dengan kata kata ..keyboard ni pulak da macam tak cukup huruf je nak tekan walaupun memang huruf alphabetic ade 26 je.. hahahahahah..

oke..saya cerite,semalam saya dibawa oleh kakak naqibah (read:mak usrah)yang tahun lima medic sayyeda zainab..kak iylia farhana.. ke hospital bagi mununtut janji.. hahah dia janji nak bawak saya masuk labour room secara seludup.. hehehe,so semalam kitorang pegi la.. dengan semua ahli 6 orang..

dipendekkan cerite..kami terpaksa menyamar menjadi student medic tahun satu. hahah lawak je.. padahal takut kemain  nak masuk universiti orang.. universiti perubatan pulak tuhh.. oke fine.. saya tak takut sangat .. sebab saya da banyak kali masuk universiti perubatan secara seludup ,(labour room tak pernah oke) dan kat mesir ni tak secured sagat pon.. sape sape bole masuk..lagi2 pelajar melayu.. ahahahahah.. cume kene berani la.. dan kalo ade orang tanya ..kene sedia jawapan.. jangan menipu,, muslim tak menipu.. eheheheheheheh.. helah je ..

da masuk tu tukar baju scrub..(first time mengenakan baju scrub..) pinjam kakk senior punya.. takkan nak beli kan?,, heheh so pakai je la.. kak ya kate muka kene komfiden nanti orang tahu kite menyamar.. (tapi diorang mmg tak kan tahu punya.. sebab saya memang berbakat dalam bidang lakonan dan drama.. ahaahahahaha.

baju scrub..

saya masuk dalam ward ibu nak bersalin.. waaa.. keadaannya tak sama macam ward kat malaysia (ops..kantoi.. saya sebenarny pernah seludup masuk ward bersalin kat malaysia yang di kawal sangat ketat oleh pak guard..) kat mesir.. semua student bebas masuk labour room. so saya dengan senang hati menjelajah semua kawasan dengan sangat gembira sebab semua orang ingat saya budak medic..

kebanyakan dokter sakit puan adalah dokter lelaki yang sangat muda oke.. hensem plak tu (dokter mesir kot).. haha.. bole kata semua lelaki.. (sila ghaddul basar eh)  malu seh.. tapi oke je la kan.. bukan saya yang nak bersalin.. hmm 

so lepas sejam saya masih tak berputus asa menanti kes pertama. lepas tu baru la nampak ade satu kereta sorong masuk.. ade sorang kakk ni nak bersalin ..dah sakit sangat dah.. oke.. time tu muka saya cam da kelat sikit.. tapi  happy melambung lambung,. saya rasa kakak ni la yang akan jadi kes pertama yang saya akan masuk.. waaaaaaa.. 

labour room.sangat modern dan canggih. en?en? en?.. hehe


so..saya memang cuak nak masuk dekat.. sebba saya bukan budak medic.. saya penyamar.. tahu penyamar?.. waaa kene tangkap memang kene halau!.oh!.. namun.. komfiden tu kene ade! muka kasi serious oke.. jalan kasi tegap dan yakin. kakk yang preggy mommy  tu da sedia.,dokter da sedia,dan dua orang pelajar medic tahun 5 da sedia.. dan seorang student medic palsu pon da sedia.. ahahahahaha.. berdiri betul betul belakang dokter yang tak tahan tu.. yang best. dokter tak shak ape2 pon.. pakai scrub la kate kan.. huh!

saya ingat saya akan pitam dan tumbang dan karam di lantai.. namun.. alahmdulillah. kekuatan allah bagi..saya sangat gembira dan eksaited tak hengat..dan saya tak seram pon?.. #hebat la?? ceh.. namun.. kakak itu ade complication.. susah beno nak kelua babynya..darah da banyak keluar.. air ketuban dah sedut sebahagian keluar.. teran da kuat.. tak mo kelua jugak babynya.. 

allah,...saat kakk tu berperang bermati matian.. sakit betul tu.. satu ward dengar jerit pekik ibu ibu nak bersalin je.. kuat ngiler...~ sampai menggigil gigil tuuu.. saya da kesian kat kakk tu. kakk naqibah saya terpaksa pegang saya yang rupa da macam nak pegi pegang kakk preggy mommy tu.. 

"jangan pegang.. dia better grab katil lagu kuat.. kite takkan mampu pegang dia.. sebab dia tengah sakit sangat"

tu dia.. ingat senang nak seludup budak degil ni masuk labour room..hahah kesian kak ya..sampai nak pitam. saya kesian kat kakak preggy mommy  tu ..~wooo.. saya teringat. oh! macam ni ke mak saya bersalin kan saya.. sedeh.. dokter arab mesir mak aii.. ganas lagi garang tak terhengga.. ade tiga orang dokter pakar dalam ward ni.. bergilir gilir tiga kes pada satu masa.. hensem2.. ade sorang tu paling hensem dan tough segala bagai la.. tengok sekali macam actor twilight edward cullen..tapi lagi tinggi dan putih melepak.. tengok dua kali da macam super model ..tengok tiga kali macam  ahli sukan bina badan.. #oi! berapa kali mu tengok sebenarnya??? !

tak la..dia bertugas kat bilik yang saya duduk tu,, da dia dok depan mata saya.. memang nampak je la.. bukan saya pegi tatap muka dia ke ape.. rilek eh sume. enshaallah ...kene ikhlas oke,jaga hati..jaga hati... hihi..

so.. kakak tu bergelut nak dekat sejam. masih tak keluar keluar baby tu.. kesian sangat kakak tu..dokter lelaki tu ganas kemain.. garang plak tu..bole tengking2 orang.. (tengkin suruh rilek la..) tapi saya tetap tak suka dia garang2..  terus hilang kehenseman tadi entah kemana.. tk nampak hensem da la..~ 

sebab sangat susah nak bersalin,sorang dokter yang garang pada anak tangga pertama dipanggil untuk membantu..time tu saya dan faridah teman saya tercegat dihujung sudut.. wahahaha cuak camape time itu.. dia pandang semacam je ..pastu terus duduk bersilih ganti dengan dokter edward cullen..dia pakai baju plastik.. tapi dia  tak puas hati..dia bangun,menuju ke arah kami yang tercegat tepi almari..dan cakap sesuatu ..yang kami penyamar penyamar student medic palsu ni cuba nak faham..

"take that **** (ape bende entah) " ---- tak jelas.

kami blur...

dan blur lagi...

"that green thing.."

oh..oke.. faridah korek keluar sehelai kain kasar warna hijau..saya ingat selimut..bile faridah bukak.. oh,. baju  dokter nak alas..takut darah terpercik..fine..~

berbekalkan kefahaman dan keobsesan tengok ceite Dr,house dan ER.. dan Cold Blue.. saya buat macam reti la kan.. bile dokter hulur dua tangan berlatax glove yang berdarah,saya sarungkan baju tu ..then..

senyap je berdiri.. dokter pusingkan belakang dia menghadap saya.. 

saya blur kejap..selama 2-3saat.. oh! oke.saya faham..

saya  kene tarekkan baju dokter habis habis dan ikat la bijak!!! 

bayangkan saya yang baju putih tu oke..err. 

dan..doctor paling garang amat tadi tu.tibe2 tersenyum riang ala ala nak gelakkan org, memandang saya dan faridah.. lantas bertanya sambil duduk menghadap kakak yang nak bersalin tadi..

"ni tahun berape ni?"
err..

"er.. hehe..tahun satu.."

dokter tu gelak sambil terkejut.. 

"tahun satu?.. kecik lagi tu,..macam mana bole masuk labour room ni?.. berani nya?.. awak buat ape kat sini?"

"erm.. nak tengok.. yer la.. berlatih. oke je kan.. err,, hihi"

dia gelak dan terus smbung kerja dia sambil stress kan balik muka yang baru nak sweet tadi.. hmm ~

#waa!..saya tak tipu eh.. saya memang tahun satu.. tapi bukan tahun satu medic dokter.. tahun satu syariah islamiyyah..~ haru nya la...takooot..


pendarahan banyak sangat.. sambil2.. tengok kakak tu berjuang nak bersalin.. bilik sebelah yang bersambung dengan bilik saya tu da berjaya melahirkan seorang bayi lelaki yang sangat sangat sangat sangat sangat sangat comel.. kecik sangat. saya mule tu dok jeling jeling2 je.. sebab bilik baby new born belakang saya je..  saya nampak baby boy tu.. ~

comelnyaaaaaa!


da nak dekat sejam lebih tunggu baby kakak tu..saya dah tergoda dengan baby lelaki yang sangat kecik dan mulus itu.. saya nampak ade petugas tengah bersihkan baby yang masih berlendir dan berdarah tu.. tumpuan saya memang dah teralih 78% kat baby tu je..  lepas tu.. petugas tu tinggal je baby tu kat bawah lampu suam suam kuku tu.. akibat dari lenguh berdiri tunggu kakak tu meneran.. saya pon dengan gedik gedik kaki melangkah pelan pelan menuju ke arah baby tu dan tengok dekat dekat....

umur saya satu jam lebih oke,,


(kat malaysia mana bole sebarang orang masuk tempat baby newborn weh! nurse bertugas je bole..mesir memang lain dari yang lain,..)

allahhh..~ perasaan masa tu tak boleh digambarkan.. saya tak tahu nak namakan pon perasaan tu.. sangat kecik..sangat mulus.. sangat soft..sangat pure.. sangat subhanallah.. sangat amazing.. saya tengok dekat dekat sangat.. sambil membesarkan mata saya.. tak puas.. saya jeling kiri kanan..line clear.. saya sentuh belakang baby tu..! wah! lembut amat.. macam sutera..perasan sweet menyelubungi..sampai saya lemas..~


baby tu menangis.. menangis pon comel macam ape..mule tu saya pandang je dia menangis.. berbekalkan keayuan yang masih tersisa akibat lenguh menunggu.. saya usya2 baby tu sampai senyap.. kelihatan dia sukakan saya!! bestnya!! setiap kali saya cakap..shh.. shhh.. shh shhh.. dia senyap.. dan saya beranikan diri usap kepala dan dada dia lembut.. (saya takut kuman sebenarnya../tapi tak pe..baby mesir kuat!)


penyamar student medic tahun satu!
Dr.DutaSurga.


dipendekkan cerite.. saya ulang alik la tengok baby dan kakak yang masih tak melahirkan dan bilik bersalin lagi satu yang suara jeritannya dua kali ganda dari  ibu kat bilik saya tu..saya menyelinap dan berjaya tengok baby tu lahir. alhamdulillah.. feelingnya sangat umph! sangat lega..sangat best..sangat bershukur..~

tengah saya tengok tengok baby..kakak tadi da selamat melahirkan ,baby tu dok sebelah baby yang saya tengah tengok.. dokter garang tadi ternampak saya snap gambar... wah! gugur jantung tergolek golek ke lantai.. pastu dia cakap..

"da bersihkan ke baby tu?..da wat apgar score? baby tu okay?lampu okay?"

"err.. yes.."

saya angguk je pelan pelan..,dia cakap bahasa arab..so better dari dokter tu cakap base english..  sebb english dari lidah arab sangat susah nak difahami.. dan saya memang nampak petugas tadi dah cek baby tu..fuh!! dokter tak kisah pon saya amek gambar..walawehh.. berdebar yang sesungguhnya..~

doktor garang anak tangga pertama. berdebur saya tau!


saya kembali ke bilik asal saya ..dan menengok2 baby tadi.. kakak tu dah bersalin dah..tengah saya  dok bercintan cintun ngan baby yang suka kat saya tu.. pak cik bertugas tadi tibe tibe datang bawak selonggok pakaian.. ingat dia nak marah saya.. takut you....~

dia cakap. 
"awak nak pakai kan baju dia?" sambil tersenyum sangat ikhlas..

oh my god pak cik! are you kidding me or what??..i've been waiting for this all my life! give me those!! :)
# ni dalam hati je la..

pak cik tu lempar baju baby tu kat saya.. dan time tu saya rase nak peluk je pakcik tu pasal terlampau melampau terharu.. nok nangeh waser..~ nasib bek saya berniqab..kalo tk..bole nampak senyuman yang bersemut tuuu..~

time tu ade kak ya dan faridah dan bie.. semua da rupe nak berebut bile dapat keiizinan dari pakcik tu untuk bersihkan dan pakaikan baju baby tu..bendalir dari badan baby tu melekat kat tangan saya.. saya rase tamau  basuh.. wuuuhuu..

dan mintak maaf kepada kawan kawan saya sebab saya nampak macam ade unsur2 nak berebut di situ.. saya sangat gembira.. ni pengalaman paling hebat.. baby paling kecik saya penah pegang pon yang umur dua hari.. yang kali ni baru berumur sejam lebih..meletup rekod.. waaaaaaaaa.. alhamdulillah..~ nak nagis lagiii..air mata tak dapat nak bendung.. niagara fall.. wooo...

kami siap amek2 gambar lagi.. dengan sangat bahagia.. sorang sorang muka macam nak ade anak sendiri time tu jugak.. wahahah.. semu da cukup umur oke.. :) peace.

comel sangat terlampau melampau.. subhanallah..subhana man sawwahu wa abda'ahu..


saya buat last pandang kat kakak yang separa sedar sedang berjahit tu lepas da kiss n peluk baby cute comel tadi. .. sebab mase da suntuk dan memang kene balik time tu sebab ade bende lain pulak lepas balik.. hmm

ni baby kakak yang ade complication tu..


alhamdulillah.. dulu2,masa sekolah rendah dan menengah..saya selalu bedah biawak baru mati dan  bersalinkan dan tunggu kucing bersalin.. hmm,nak hampir  same je.. tapi  kucing kite tak faham dia sakit dia jerit ape.. kalau manusia kite faham..dan sebab kite pon perempuan,,so feelingnya sangat mendalam,..

oh! besar pengorbanan ibu yang mengandung dan melahirkan..~ sayangi la ibu anda.. ~ hmmm.. sob..sob..

terime kaseh kepada kak ya yang merealisasikan impian saya yang sekian lama bertahun tahun nak masuk labour room..besar ganjaran allah bagi kat kak ya menghappykan diri ini.. hehe..kesian kak ya.. nak jaga budak-susah -handle ni masuk labour room..haha.. ape pon terime kaseh banyak..

p/s:pengalaman mengajar erti kehidupan betul la..~
p/s:saya tahu je bukan ade org baca pon tulis panjang panjang ni.. namun. hahahah buat tatapan mase tua.. *kalo sempat tua la. 

banyak yang saya dapat dari satu hari semalam.. shukur pada allah yang meberi kesempatan ini.  alhamdulilah..

kbai,
wassalam.





No comments: