2012-03-04

horror story of jawazat

pagi pagi lagi saya bersiap dengan ade sedikit kegelisanhan di hati, hari SABTU saya nak pegi settlekan visa.. macam biase la.. bende2 yang berkaitan dengan visa ni sememangnya menjadi kisah paling seram amat untuk semua student2 malaysia di mesir,,oh!memang sungguh ngeri..

kenapa ngeri? meh saya cerite kenapa ngeri..tapi saya buat point2 je la.. kalo tak,.tidak mungkin muat :

1.kene beratur seawal 4 pagi (ade lagi awal dari tu) didepan pejabat ala-ala rumah hogwart dengan sjumlah student malaysia yang ramai tak hengat.lelaki dan perempuan. (pagar masih belum dibuka)


2.kalau musim sejuk..semua menggigil macam nak beku..kalau musim panas ,bole buat sesi muhasabah bertajuk "beginilah padang mahshar"


3.kalau da bukak pagar..student2 ini akan bergerak dengan laju ada gaya pelumba lari malaysia rizal tisin sambil konterol konterol macho dan keayuan masing masing..semua nak cop kaunter la kan...






4.hmm kalau da dapat kaunter tu.. memang la beratur panjang tak hengat..panjang mengalahkan beratur nak beli ticket konsert maher zain..


5.sistem tradisional gunekan-tangan-sahaja yang dilaksanakan di mesir ni memang berjaya menggerakkan barisan beratur yang panjang tu dengan kadar 3 orang sejam.. cube la kire kalau pelajar yang beratur mencecah 100 orang lebih,.. agak2 berapa jam kene BERDIRI?.. kerusi bawak sendiri okay..


6.tak semua yang datang dan tunggu nak dekat 7-8 jam berjaya buat urusan dan terpaksa balik dengan muke yang sangat hambar mengalahkan kura-kura hilang cengkerang..


8.tettt..


9.tettt..


10..tettt..

da..malas saya nak huraikan di sini lagi..~

yang penting.. ahahahahahahhahaa ade peristiwa super duper kelaka kat jawazat (read:tempat buat visa) hahaha..

saya naik bus pegi jawazat sampai sana dalam pukul 11 lebih gitu.. adalah kejarangan sekali untuk pejabat jawazat tu lengang dan tak der orang kecuali akhir tahun bile kebanyakan pelaja da settle urusan visa.. ohohoho..saya datang tepat pada masanya.. barisan untuk urusan akhir saya untuk mendapatkan visa tu tak ramai..ade la dalam 10-11 orang student lelaki negeri mana ntah..

yang tak tahan tu.. erk.. semua lelaki..da la saya ni pemalu orangnya.. maka tersipu sipu la saya dan terkedek kedek duduk tunggu kat barisana belakang sekali.. saya tak pegi pon kat kaunter kosong kat sbelah barisan budak lelaki tu..sebab..saya...hmm saya malu #lempang



#itu suda malu tak bertempat jerit ibu saya dari malaysia.. ekeke..

tapi siyes la.. saya berpusing pusing tak tahu nak buat muka cam na da.. buat muka badak baru habis berendam je la... sambil bermain main dengan sorang..eh! dua orang budak arab comel tak menanggung yang baru datang dari mana ntah la.. ade urusan visa jugak lettew.

 makhluq comel ini tak sepatutnya berada di sini di saat saya tengah kebingungan tak tahu nak buat ape.. namun.. wahahaha.. tanpa dapat mengawal diri ...saya pon bekenalan dengan nenda budak2 tu..#yer la..nak main ngn anak cucu dia kaaaan..

yang bestnyaa.. da la nama baby gemuk gendut montel gebu dan putih tu sama ngan nama anak saya! eesh..tensi tau.. eheheehe..

oke la.. oke! korang mosti tengah hasad dengki ni kan?.. oke la..saya tunjuk la gambor dioram ni..ehehe..


.
.
.
.
.
.
.
.
.
jap eh..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.



bilal gemok..



badr comel!! nakal taw!



suka sangat cium adek bilal gemuk dia..



lepas kene com..




ni pekerjaan saya..




dia suka saya.. #blushing.




dia redha saya cobit pipi dia..~


eh jap.. saya bukan nak citer pasal anak  anak tombam ini laaa saya nak citer pasal jawazat okay.. fokus semua!..

oke..lepas beberapa ketika.. saya pon cuba mnegurangkan rasa malu yang da berlapis macam kek lapis sarawak gamaknya..saya pon pegi la beratur sebelah barisan student lelaki yang da tinggal 2 orang tu.. ehehe da dua org je tinggal..kurang la sikit lapisan malu ituh.. wuhuhu..

mak cik yang tukang bagi cop visa tu muka cam tak stress mana.. bikoz tak ramai orang la kate kan.. senang hati mu wahai mak cik??.. dia jeling jeling saya sebab tangan dia time tu masih kalut kalut dok menulis dan settlekan visa budak lelaki nan dua orang tu.. hahahahaah saya fikir dia ingatkan da habis pelajar..tetibe saya muncul..ahahahahahahahahahah terpaksa la dia layan kan??.. ngueng3..

saya tengok muka dia ..saya buat biase je..muka ---> "cepat la mak cik..orang nak balik niii kejang da kaki berdiri dari tadiiii.." ehehe..

oke la.. time dia selak2 document saya.. dan da nak siap siiiiikit lagi visa saya... tinggal nak tulis tarikh je lagi.. ade pulak 3 orang warga africa barangkali..  datang dari pintu ke arah kaunter saya.. 

#warga africa punya visa hari selasa okay..hari sabtu orang malaysia dan indonesia sahaja..sila balik! kata saya dalam hati..

dia ade problemos agaknya dengan document dia..so dia cam nak menyelit la kat barisan saya yang tinggal saya sorang tu.. cube la sabo incik.. da la lelaki.. tak hagak hagak sunggus.. eerrrr..
pastu nak eye eye kontek ngan orang plak #eye kontek nak suruh pegi tepi jap..
saya wat stone je.. yang mak cik pon tulis tulis je la tarikh kat visa saya tu... hadoi laaaaa...

diorang student3 africa tu pon nak jugak tanya2 mak cik visa saya,tahu la diorang tinggi.. tenggelam saya kat depan tu...mak cik tanak layan..muka mak cik da naik stress.. hilang la tumpuan dia kat visa saya time tuh.. eeeey.. diornag bercakap dalam 3-4 minit gitu.. urusan budak3 africa tak bole settle hari ni.. ..diorang yang africa3 tu nak balik la kan.. 

hahahahaahahah ini la masanya yang super lawak tu..

saya pon terus pandang balik muka mak cik yang macam da hangin itu.. tibe2 mak cik tu panggil balik budak3 africa yang kecewa urusan mereka tak boile diteruskan hari tu..
saya dalam keadaan ditengah2 tu pandang je la dua dua pihak kan.. mak cik tu kate :

"eh awak..awak....hmmm sini jap"
yg budak3 africa ni eksaited la pandang belakang dan menghampiri saya kaunter semula....
tahu mak cik tu cakap ape kat budak tu?
"tuhaaa.. beg awak yang warna putih tu beli kat mana?"
sambil menjengket2 dari dalam cermin kaca dan muncung2 mulut tunjuk ke arah beg silang warna putih yang dipakai salah sorang budak africa..
budak tu macam ...
"what the mak cik!!..." (dari raut muka mereka la)dia jawab je la dari mana.. pastu mak cik tu kata..
"nanti awak dapat kan satu untuk saya ok.."
dan kembali duduk,,ahahahaahahahahahahahahaah
saya yang kat tengah tu dan sebalah saya ade sorang student indonesia lelaki sibuk dan berpeluh peluh tahan gelak... ahahhahahahahah

tengah situasi sikit punye kalot dan hot tu..sempat lagi dia bekenan kat beg silang budak africa tu..ahahaahahahahahahaahahahah mak cik ..mak cik..~ berair mata saya,..

#mase ni ..visa saya maseh tak siap siap lagi okay.. nasib bek mak cik wat lawak.. tak der la nak hangin sangat kan..

lepas budak africa beredar baru la saya punya visa siap.. wahaahahahaha alhamdulillah.. saya balik la dengan hati yang berbunga riang..~ tu je citer dia.. eheheheeh.. 

ni la diaaaa!! :) (read:visa)


p/s:sape2 nak datang belaja kat mesir.. sila bersiap siaga la eh..~
kbai..wassalam..~






No comments: