2011-11-08

!erti sebenar pengorbanan cinta!

salam aidil adhaa.. ,

:) hihi.. alhamdulillah.. banyak allah bagi ilmu kat saya arround zulhijjah ni.. perghh.. hari ni saya nak citer kisah aidil adha saya.. bole?..bole laa..ekeke.. <--gedik amat.

tahu tak?..selama 21 kali saya menyambut hari raya haji ..saya tak penah hayati hari raya ni dengan sepenuh hati.. kali ni.. pengalaman pengajar saya erti pengorbanan yang sebenar.<--muntah jap..

oke2. dalam bahasa yang mudah.. pengalaman beraya kali ni betul2 buat saya rasa bertapa mulianya hari raya qorban.. dan kite betul2 kene buktikan cinta kite..kalau betul kite ni pencinta.. wow!

sebelum ni..yg tahu raya qorban sembelih lembu..sedeh2..makan .. sudah..ya betul.. ade dengar kisah nabi ibrahim dan nabi ismail.. and so on..tapi.. semua tu seakan2 tak terkesan pon di hati saya.. biase je..hmm (yudhillu man ya sha, wa yahdi man ya sha) bukan ape.. nak kata allah tak gerakkan hati saya untuk terkesan..

oke.. saya nak citer la ni..macam ni.. saya pendekkan je.. sebb citer ni panjang sangt..

saya sambut raya dekat umah kawan arab saya.. jauh dari umah saya.. 40 minit saja.. haha.. namanya hajar. dekat rumah dia.. semua ahli famly dia ade.. dari nenek sampai ke cucu2..pak cik mak cik.sume ade.. mashaallah..(datuk dia da meninggal).. saya dan 2 ahli bait. kinah dan asma..

nak dijadikan citer.. dyorg satu famly nak korban lembu.. wow! lembu mesir besaaaaaaaar sangt! saya sangat kagum mashaallah.. saya tengok ternganga2.. sebab lembu tu cantik.. adik kawan saya kata,lembu tu paling kecik.. waa.. maks0tnya ade yang besar lagi.. saya tengok dan saya slow talk ngan lembu itu. ehehe.. i love the cow.. so saya macam agak sedeh la.. tapi oke je..


nampak mcm kurus kan?. (lembu kecut perut) sebenarnya besa.. saya dok atas tangga.. sebb org laki2 seme pegang lembu kat bawah..(da nak sembelih)

ayah hajar,pak cik sembelih,sepupu lelaki hajar berusaha menenangkan lembu sebelum disembelih..sbb lembu tu macm  takut.. bukan takut.. nervous nak masuk shurga niii..~

lembu dah masuk shurga dan happy..




pastu.. sampai saat nak sembelih tu.. kami semua berkumpul kat tangga nak tengok.. saya mesti la di barisan paling depan.. semangat la kate kan.. tangan da pegang kamera.. <--tanpa sedar da start menggigil dengan agak tk hengat..amek2 gambar..pastu bukan main lagi set untuk amek vedio.tinggal nak tekan je..lembu tu besar sangat..sekali ganda lembu malaysia kot..


start aje lembu tu dibaringkan (ditolak sampai jatuh atas lantai)..saya semacam rase ade puting beliung dalam perut saya..tibe2..emosi saya terganggu tak tentu pasal.. (tak der org tahu saya istighfar teruk time tu..sebb saya tahu ..org besa tk leh nanges tengok lembu kene sembelih..first..religionly mmg tak wajar la..second,memg kene kutuk la ngn org kan.. errr) 


lembu nk kene sembelih..saya da berundur ke belakang meninggalkan org2 yang sedang khushuk dan bertakbir ..saya dengar darah lembu tersembur macm pili bomba .. dan mintak maaf to say.. saya memg tak bole mengawal diri walau pon saya da tutup muka saya (tak nak kasi org perasan).. namun.. ceh!.. kawan saya perasan diikuti adik2,mak cik dan nenek dia.. waaaaaaaaa malunyer saya!!


(dyorang perasan sebab saya pada pagi paling semangat berkobar2 nak tengok lembu kene sembelih..sebenarnyer..seumor hidup saya tak penah tengok lembu kene sembelih dengan sangat dekat.. kecuali dua kali waktu kecik...)


(dan saya  sebenarnya memng tak digalakkan bermain2 dan berguraw2 ngan lembu yang akan disembelih sebelum disembelih.. kalau tak..memng macm tu la ending saya..)


-kinah dan asma je yang tak sedar.. hohoho.. kalo tk ,lagi malu..~


mak cik kawan saya bawak saya naik atas dan bagi saya minum air fanta orange (boycott) supaya saya releks..~ saya cuba kawal..sebab malu lerr.. wat2 cool tetibe..


saya sangat sedeh.. bukan sedeh tak redha.. penat saya cuba terangkan pada kawan saya..sebb malu kan.. err.. say sedeh sebb berpisah kot?.. err.. sedeh sebab ...urmm.. ntah.. tpi mmg teruk jugak la saya hari tu..


within 20 minit..hmmm satu family kawan saya yang besar tu tahu pasal kejadian saya yang mengharukan ituuu.. bertambah2 extra waganza la saya ni maluuu.. tak tahu nak sumbat kat ner muka ini...err.. saya malu okay!..


pastu.. bla..bla..bla..bla..bla.... sehari  suntuk berhari raya.. last2 nak da habis lapah2 daging tu..pak cik dia tetibe datang dan bagi ceramah khas aidil adha kat saya dan kawan saya..saya angguk2 aje.. pastu dia cakap sambil sengih2....


"pastu mcm mane ade org bole menangis?"


oh tidak! malu bukan kepalang saya niii..da akhir sekali time nak balik..ayah hajar pulak yang datang bagi ceramah kat saya pasal aidil adha..sambil perli2 saya.. waaaaaa.. yang kali ni memng betul2 membetulkan persepsi saya pasal hari raya dan macm mne nak tahan emosi yang berkecamuk.. errr


ayah hajar kata.. tak boleh sedeh! saya heran..hah?! tak bole sdeh ?..langsung?.. ya! langsung! saya tersenyap.. pastu ayah hajar cakap.. cuba ingat balik.. mcm mana nabi ibrahim yang diperintahkan untuk sembelih anak dia sendiri..anak lelaki yang dia berpisah..yang dia selalu rindu..anak lelaki yang dia sayang sangat..sayang ayah pada anak...  ingat nabi ibrahim tk sayang anak ke?.. nabi ibrahim pon menangis tau..tapi..demi cinta agung hamba kepada tuhannya..dia korbankan semua perasaan cinta dunia tu demi rabbnya yang satu..mashaallahhhhh.. saya haru mendengarnya..


point dia kat sini.. sedih la mcm mne pon.. kerana kite mencintai allah lebih dari dunia dan isinya.. so kite gembira melaksanakan ape saje perintah allah yang tinggi.ya rabb subhanallah..bukti cinta kite kepada allah.. cinta itu pengorbanan.. baru la saya faham maksud pengorbanan yang sebenar-benarnya..alhamdulillah..~


enshaallah..andai allah bagi saya peluang dapat menyambut raya haji lagi.. enshallah saya akan buktikan cinta saya kepada allah rabbul izzati denagn tidak akan menangis...enshaallah ~


taqabbalminna wa minkum.. (t_t)


p/s:saya memang tak tengok lansung lembu tu kene sembelih..

No comments: