2011-11-07

TAJUK 1 :KAMBING (2 in 1)

salam.

tadi..setelah dua hari tk kelua rumah.. saya mengambil keputusan untuk turun dan teman kawan pegi beli barang nak wat kueh raya..padahal niat sebenar nak tengok kambing yang bertebaran dengan bahagia mengembek2..sbb nak raya kan.. so org2 mesir ni memang penuh tepi jalan jual kambing.. busuk betul...~

saya tk teman sangt pon.. saya pegi tengok kambeng.. semua pejalan kaki kehairanan.. anak dara comel  sapa la yang tepacak tepi jalan tu?.. nak kate nak lintas jalan,da nak dekat setengah jam berdiri tepi jalan tk lintas2.. ehhe tengah tengok kambeng rupenyer..leka lagi ashik saya dibuatnya...seronotnyer..~

part akhir saya nak balik rumah..saya ternampak jiran punyer kambing dalam cage.saya pon dengan tak segan2 dan tak reti malu pegi melekat kat cage tu pulak.. tengok kambeng secara dekat dan tak merbahaya..sebab kambing tk leh kua.. dok dalam tu je.. heheh saya tenung je kambeng..siap amek2 gambar lagi..

cik kambeng..~


sebab saya tak pernah tengok kambing (lembu/kerbaw/dan seangkatan dengannya) sedekat tu dalam hidup ini<--oh shahdunyer...kat kampung nenek saya tu..ayam je belambak..mane ade kambing?.. kalau ade pon.. macm garang je..tanduk panjang,macm nak makan org.. tk penah pegi dekat.

 time tengok2 tu..saya sebole2 cuba tahan hati saya dari bercakap "hi kambing.. jangan sedeh tau.." sebb dalam kepala saya kambeng mcm bole dengar kalo kite ckp dalam hati.. urghhh.. so kambing tu nnt sedeh pulak kan,sbb esok da nak kene sembelih.... so saya tengok aje la..<--saya tahu kite tk leh sedeh dengn binatang korban.. iman tk cukup kuat la oii..isk..isk..isk..~


ni dah citer pasal kambing...alaaaaa.. rosak mood saya.. saya nak citer bende lain sebenarnya..=_="

TAJUK 2 : BUDAK MISKIN ITUH..

hmm tengah leka2 tengok kambing.. saya terpandang seorang budak miskin. (kat mesir biase la.. belambak) budak tu macam lapar.. tengah korek tempat buang sampah cari makanan.. sedeh betul hati saya ni menengok.. sebak sampai.. errr.. dia korek2..pastu jumpe bekas polisterin yang mungkin ade sisa roti canai cokelat (fatirah bishukulatah),dia selamba aje duduk tepi sampah2 tu n makan2 dengan seleranya macam waiter baru bawak datang daging panggang panas rupenyer..

saya seyes rase cam nak tampar diri sendri..saya teringat perbualan kitorg ahli2 bait..pasal kat mesir ni susah nak makan daging (tk cukup bajet laa.) ..setahun sekali tunggu hari raya haji.. tu pon kalo ade rezeki.. sebab kat mesir ni daging mahal.. sekilo paling murah LE40 jual daging manusia ke ape?.. <--jahat mulut.. eyooo..

biseng gara2 tk leh makan daging.. bole je makan ayam..<--walaupun mahal jugak. .budak tu bukan saje  ayam.. bukan jugak daging.. entah hari2 dia makan kat sampah tu je kot.. breakfast,lunch dan dinner? supper sekali.. wallahua a'lam..

sedeh saya..rasenyer allah nak tegur saya la kot.. biseng2 tk leh makan itu ini.. sedangkan ade je orang yang bershukur je kalau dapat makn sisa kat tempat buang sampah sekalipun..yang dapat makan ayam tu dok biseng2 lagi...<--geleng2 kepala .. astaghfirullah.. tu belom tengok org2 yang kebulur kat africa.tu lagi.err sebak-sebak...hmmm..

alhamdulilah.. semoga ingat la dalam kepala tu setiap kali merengek2 nak makan itu ini..atau pon mase nak membazir makanan..sebb ade org yg lebih susah dari kite..~

No comments: