2011-11-13

diantara kita hanya la bahasa dan cinta kerana allah

salam..

awak2 semua sihat?.. yang awak tu hidung berair kenape?.. ahaha tk pe.. satu geng ngan saya.. batuk selesema.. enshaallah khair..

tau tak?.. tadi kan..saya pegi sekolah.. pastu jumpe la sorang student dari cina.. umur dia around 23/24 gitu la.. cina original tu la..dia ade baby yang mashaallah sangat comel.. ahaha.. tk segan2 la saya ni pegi berkenalan..<--buat muke tk malu macam biase la..

aishah namanya.. nama anak dia hakeem.. comel betul.. geram saya dibuatnya.. mak dia cakap bnyak..kata mak dia..org cina ade dua name.. tapi yang muslim mmg name nyer arab2 mcm kite jugak la.. cume dyorang tk pangill nama muslim..panggil nama cina aje.. name cina dia nyim bai <--amek ko..haha saya kasi kawan saya yang lain layan aishah bercakap.. saya main ngn anak dia je.. hahah main amek2 gambar..



mihihihi.. dia suka saya..

pipi tu yang penting


hakeem suka main tangan.

wo..gergasi .. :)


nak nagis dah..


nantok.~


tahu tak?..ingat saya ni pembaca berita tv2 ke sampai bole cakap bahasa cina?.. tk mungkin.. haha sebab saya tak suka bahasa cina.. walaupun saya sangat berminat dengan segala jenis bahasa yang ade atas muka bumi yang indah ni.. namun bahasa cina.. bese2 aje..

bahasa yang mengeratkan saya dan dia hanya la bahasa shurga yang keramaian orang yang amek aliran agama bole paham enshaallah.. alhamdulillah..

dan ni anak nigeria tk silap :

wardah ..(teringat nikmatullah anak ustaz nuruddin..~


tahu tak?..bahasa sangat penting..galakkan la anak2 kite belajar lebih dari satu bahasa.. memang tak mudah.. tapi usahakan la.. bahasa arab ,english dan melayu.. ahaha.. saje tanak sebut bahasa cina.. ceh..ntah.. saya kurang minat bahasa cina.. (sbb tak penah belaja kot..)

saya pon tk la pandai sangat pon berbahasa..lompat2 katak je..

tahu tak?.. saya ade la beberape ustaz and  ustazah arab ni..memang kalau cakap melayu tak paham. (kecuali ustaz nuruddin alsudani..may allah bless him always :) ).. ble cakap melayu sikit2 sebb amek kursus kat UM.. haha..so..kami pelajar2 kene la cakap arab walaupun lintang pukang.. hahaha <--kenangan betul la..

namun..setiap pertemuan mesti ade perpisahan <--sedeh la pulaaaak..
saya habis sekolah..da nak further study..contact2 kot talifon je la.. kalau da besar panjang tu paham2 la.. bukan selalu2 bole kontek..tambah2 keewangan penoreh getah.. cukup2 makan..<--cam sedeh beno je.. hehe

so..lama berpisah dengan sekolah.. lama berpisah dengan cikgu2..bahasa tu makin lama.makan hilang..makin lupa..

tahu tak?? saya sedehh sangat2..sampai kadang2 tu rase nak meraung.. saya rase macm allah da tarek nikmat bercakap dari saya.. rase mcm jadi bisu bile ustazah saya kol dan saya  tergagap bercakap..sebab lama tak guna bahasa arab..banyak words yang saya lupa..

siries saya sedeh.. saya nangis2 cakap.."sori sangat sbb saya da lupe banyak.saya nak cakap bnyak..tapi saya dah lupe". amek ko..dengan ustazah2 saya nanges..

perasaan saya sangat tertekan..sebab saya sangat sayangkan ustazah saya tu..dengan azam yang kuat saya mulakan semula dengan kawan2 saya..supaya kami tk lupa bahasa yang kami da belajar..alhamdulillah allah sayang kat saya..~

ape yang saya nak sampai kan..bahasa tu adalah penghubung kite dengan manusia.. bile kite kehilangan bahasa pengantara..ibarat da terputus segala2nya..sbb kite tak lagi paham ape yang dia cakap dan cuba sampaikan dan kite tak bole reply dia.. macm org bisu..sesak nafas taw!

di sini saya tetiba nak bagi penghargaan kepada guru2 non-malaysian   dan malaysian saya yang sangat banyak menyumbang jasa dalam mebentuk bahasa shurga dalam diri saya.. (walupun sekrg masih lintang pukang)

0.1.ustaz yaakob (malaysia) <--mudir sekolah kene tulis nnt tak berkat.. ahaha
1.ustazah ahlam dan ustaz kareem (yemen)
2.ustazah aishah dan ustaz marwan (yemen)
3.ustaz nuruddin dan ukhti mawaddah (sudan)
4.ustaz zahir dan ukhti aminah (sudan)
5.ustaz adnan jalal (yemen)
7.ustaz adnan sinan (yemen)
8.ustaz munir ali al-qubati (yemen)
9.ustaz toufik baj baj (algeria)
10.ustaz soufi  dan ustazah maryam (thailand-malaysia)
11.ustaz ahmad (thailand)
12.ustaz alwee dan ustazah aida (thailand-malaysia)
13.ustazah haslinawati (malaysia)
14.ustazah rozita (malaysia)
15.ustazah nazirah (allah yarhamha) (malaysia)
16.ustaz mas othman dan teacher fatimah (malaysia)<--english


dan mungkin ade lagi. hahaha sebb saya ni tak mega bite sangat..haha so ingat2 lupa la.. dari yang form 1...huh! berat jugak nak ingat.. ape2 pon.. jasa2 mereka memng hanya allah yang bole balas..dan saya mmg mebesar bersama mereka dari form1 sampai la ke besar panjang ni haaa.. so.. mengenangkan mereka bole wat ayer mata saya mengalir..

dan terime kasih yang tak terhingga pada mak ayah saya yang menyekolahkan saya kat situ untuk membangun akhlaq dan ilm dalam diri saya.. indahnya aturan allah..~

mode:nak menangis..rinduuuu..~
p/s: antara cita2 nnt saya da banyak duit sendiri adalah,..saya bercita2 untuk ziarah sume cikgu2 saya yang da balik negara mereka.. -->bile la agak2nyer?





No comments: