2011-11-03

::promotions gempak ::

assalamaualaikum...

alhamdulillah..bernafas lagi kite hari ni walaupun ade yang tersumbat hidung bile bangun sejuk2 di awal pagi..dan ade yang celik2 mata dan dia masih terlantar sakit di hospital.. ade yang celik2 mata masih berada di atas longgokan baju tak berlipat seminggu atas katil..ada yang masih di atas sofa di ruang tamu dan terlewat subuh..dan alhamdulillah saya bangun hari ni dalam keadaan yang agak segar walaupun batuk2..~ape2 pon alhamdulilah atas nikmat allah yang tak terhitung banyak nyer..~
----------------------------------------------------------------------------------------

sedar ke tak sedar yang kite sekarg ni dalam bulan ape?.. hoyeh..bulan zulhijjah..ehem! sopan sikit.. oke2..tahu tak kite yang sepuluh awal zulhijjah tu lebihh baik dari sepuluh akhir ramadhan?.. tk thu la tu kalau muka berkerut2 tu..ngeee.. 

ما من ايّام العمل الصالح فيها أحب الى الله  من هذه الأيّام-  يعني العشر الوائل من ذوالحجة

oke.. ni la peluang kite nak topup iman  dan renew dan refresh segala2nya.. sepuluh hari je sahabt2 oii.. tk lama..mari la kite ni cuba untuk merebut peluang mengikhlaskan amal dan memperbanyakkan pahala..

di sini saya nak share la sedikit amalan2 yang sangat digalakkan untuk kite buat di sepuluh awal zulhijjah ni..:-

1.khatam al-quran:
wow! cuba fikir..da la hari2 zulhijjah ni setiap kebajikan atau kebaikan yg kite buat digandakan kepada 700! kalau baca quran ,setiap satu huruf bole sampai 7000 pahalaaaa... mashaallah! cube kalau khatam?.. dengan ikhalas kerana allah,,,subhanallah..

2.meraikan solat :
berwuduk 5 minit sblum azan,pegi masjid,jawab azan,doa lepas azan,solat sunat wuduk,solat tahiyyatul masjid,

bila berwuduk ..gugur la dosa sebagai mana gugurnya air2 wuduk,pahala setiap langkah kaki ke masjid apabila setiap langkah tu diangkat satu darjat dan dihapus satu dosa,pahala jawab azan,pahala takbirat ihram,pahala solat berjemaah,pahal solat di sof pertama, dan ade extra untuk org yang tunggu iman nak start solat.. mashaallah~

3.berzikir :
iya2.. berzikir memngingati kebesaran allah.. (subhanallah ..alhamdulillh...lailaha illallah..allahu akbar..la haula wala quwwata illa billah) iya ke?.. ade org cakap.. zikir je pon diangkat darjat dan dapat pahala banyak.. semua orang bole berzikir..senang je dapat pahala.. belambak2 la pahala semua orang.. tapi..ramai ke yang berzikir walau pun mudah?.. ramai ke yang ikhlas mengingati allah ? jadi la kite dalam golongan2 org yang mengingati allah sokmo.. ehehe :)



dengan zikir2 ni la teman ..diciptakan untuk kite pohon2 di shurga..bila nak berzikir..bila2 masa di mana jua bole.. dalam toilet tak leh la..~

4.haji dan umrah.

kenape comel sangat ni???!

erk.. saya kecik lagi..camne?.. saya belajar lagi.. berat tu.. saya kumpol duit nak kawen..macm mne?ops!.. oke2. banyak alasan nampaknya..oke..tk pe.

duduk (iktikaf ) dalam masjid dari sebelum subuh sehinnga waktu shuruq (waktu dhuha) dan solat la sunat dua rakaat..ape kate nabi muhmmad pbuh??

(أن لك بذلك أجر حج و عمرة تامة تامة تامة)

subhanallah.."dan bagi mu untuk (amalan2 diatas) pahalanya seperti menunaikan haji da umrah..perfectly..perfectly ..perfectly..(tk dikurangkan sedikit pun).. mashaallah..~ so.. tk der alasan lagi ea..
wich mean.. kalau tak bole wat haji .. buat untuk dapat pahal macm haji pon oke laaaa.. :)

5.yang ni saya skip..sebab saya takut salah tafsir..(ade kaitan dengan menghidupkan malam)

6.taubat setiap hari :
baru je saya berbicara pasal taubat pada entry2 yg lepas.. maksotnya meninggalkan kemungkaran dan maksiat dalam diri..setiap hari.. contoh..hari ni tinggalkan hisap rokok 10 batang.. esok tinggal 5 batang esok2 tk merokok dah..esok lagi tinggal mengumpat..and so on la...

7.puasa hari arafah:
9 zulhijjah bersamaan dengan 7hb november 2011 hari sabtu ni...tahu tak kalau puasa hari arafah ni kite akan diampunkan 2 tahun dosa completely? dosa setahun yg lepas dan setahun akan datang.(aw kama qol) puasa dengan tidak makan minum dan menjauhi shahwat..<--puasa yang sebenar2 puasa laa..adakah kite masih nk mensia2kan satu hari yang sangat azeem pahalanya dan ganjarannya?.. 

8. berbuat baik di hari raya pertama.
ini adalah hari yang terbaik atas dunia.seperti sabda nabi yng mafhumnya..digalakkan kite ni menymbung silaturrahim,berbuat baik kepada ibu dan bapa .berbuat ihsan kepada jiran tetangga,berkasih sayang dengan sahabat handai,berkorban untuk yang memerlukan, dan menta'zimkan hari ini dengan mengorbankan ..(sembelihan tu la).. untuk yg mampu.



9.menymbung silaturrahim :
menymbung silaturrahin bukan sekadar berbuat baik dan berziarah sesama keluarga je.. tetapi menyambung kalau ade yang memutuskan sillah dengan  kite..baru la kaw..tu baru la orang panggil sambung.. kalau mmg da tersambung..kite hanya mengeratkan..:)

dan bagi yang sangat sibuk kehidupannya.. well..bak kata ustaz azhar..yang ade peniagaan jual planet tu laa..kalo setakat jual sticker kat kawan dalam kelas.. tak yah nak perasaan bz la eh... bole la :
1.mentilawah al-quran sejuzu' satu hari.
2.qiamullail sejam sebelum subuh.
3.membanyakkan doa dan istighfar..

"sibuk macm mane sekali pun..'adekan' la ruang untuk ber'dating' ngan allah..bukan ke rezeki yang kau dok makan pakai ke sana ke mari tu pun allah yang bagi?"

saya bz okay...

saya lagi bz laaaa..

saya lagi bz taw!

tapi enshaallah..sempat je. :) saya nak allah sayang..saya sentiasa ade mase untuk allah :)


kalau rase mcm diri tu berat sangat nak buat amalan2 ini.. ingat2 semula la berape juta melon dosa dan maksiat yang kite da buat selama hidup ni? dlam sedar dan tak sedar..sengaja dan tak sengaja.... yang 10 tahun hidup tu, sepuluh tahun la.. yg 20,20 la.. yang 30?.. 40?.. 50??? fikir2 sendiri la.. andai kite  sebagai seorang hamba yang banyak dosa ni melepaskan hari yang didalamnya tersedia keampunan allah yang maha penyayang ni..adakah layak lagi kite ni diberi akal?.. baik pegi jadi kambing la..~

wallahu a'lam..semoga allah mengampunkan saya andai ada saya tersilap kata dan tutur bicara kat sini..di kesempatan ni saya memohon maaf kepada semua (bilangan kecil) yang terbaca post2 di blog ammature ini..andai2 ade yang terasa hati dengan penulisan kurang matang saya ni..saya harap kite saling memaafkan..~

siriousnyer saya hari ni.. ehehehe

p/s:mintk maaf jugak kalau budak yang jual sticker tu marah kalau saya kata dia perasan bz.. :)
p/s2:yg malas nak baca panjang berjela-jela ni ..bole baca point2 penting yang di kaler merah tu oke?.. baca la..dapat pahala tau..:)
p/s3:sebarang typo,saya sangat malas nak edit.. nnti2 la.. ehehe :)

No comments: