2011-11-04

saya rase bole relate..awak rase ?

asalamualaikum...

hmm..tadi.. mase saya tengah baca surah an-nahl..<--tibe2 masuk list surah2 feberet.. hmm..saya da baca sebelum tu beberape page lain.. so..tengah2 surah an-nahl tu..nak je cepat2 sadaqallahul azeem..sebab da  agak kering   tekak *padahal da malas,ehem!

tapi alhamdulillah saya baca jugak sampai habis. sebb saya pernah ade hati nak hafal surah ni.. sampai skrg tk hafal2 lagi..so..baca sampai habis tu pon kire oke la kan?..

tahu tak.. seken last page tu,..saya terbaca satu ayat..yang dengan tibe2 perasaan-rase-bole-relate tu datang.. oke.. saya relate kan dengn ceramah politik yang saya penah dengar time kiterang SPM dulu.. tengok same2 eh.. ni pandangan saya.. mungkin orang lain tk sependapat ngn saya.. <--korang punye suke la kay.. k.

penceramah cakap (lebeh kurang la) :  entah kenapa pemimpin sekarang sangat bangga dengan malaysia yang dipimpin oleh barisan pemimpin sekarang yang berjaya merealisasikan ayat dalam al-quran surah quraish sedangkan maksiat berleluasa ayatnya :
bismillah :


(الذى أطعمهم من جوع و ءامنهم من خوف)
yang kami beri makan *tidak kelaparan dan kami amankan dari ketakutan.


(quraish-4)


di mana mereka barisan pemimpin terkini mengatakan malaysia ni sebuah negara yang tk kebulur dan aman damai la..

so..ayat yang saya baca tadi berbunyi :
bismillah :


(وضرب الله مثلا قرية كانت ءامنة مطمئنة يأتيها رزقها رغدا من كل مكان فكفرت بأنعم الله فأذاقها الله لباس الجوع و الخوف بما كانوا يصنعون)
dan allah buat perumpamaan sebuah negeri yang dahulunya tenteram,rezeki datang kepadanya melimpah ruah,dari segenap tempat tetapi (penduduk dan pemimpin) mengingkari nikmat-nikmat allah,dan kerana itu allah menimpakan kepada mereka bencana kelaparan dan ketakutan,disebabkan ape yang mereka perbuat.


(an-nahl-112)


so..saya yang dhoif ni rase.. bole relate la ayat ni dengan ayat yang saya dengr 2-3 tahun lepas..

1. pasal negara kite yang berbangga macm ape dengan nikmat keamanan tak kene serang macam palestine..aman damai kononnya padahal tk sedar yang kite ni diserang secara dalaman.. ape dia?..music dan hiburan yang jadi priority la..lagha segala bagai.. tk nampak ke zaman sekrg ni da fasad macam ape..?.. artis dipuja2 tak hengar dunia.. <--start nak hot ni..tahan..tahan..


tengok saya ni.. baby lagi taw!



-negara kononnya selamat dari kebuluran..tanpa sedar,ramai je rakyat malaysia yang hidup susah macam ape.. kalau tak..tk keluanyer rancangan bersamamu tu..<--dulu saya minat..tengok sampai nanges2 ngan mak saya,saya tahu la..

2.hakikatnya. pada mata kasar kite memang aman..sebab tak berperang secara fizikal ..tk der bullet yang mencederakan kulit mulus kite..tk der fosforus yang menghancurkan daging berlemak  kite..tak der tentera yang rogol kite, mak,kakak,adik beradek dan sedara perempuan kite yang sedia dedah aurat sana sini..(waliyazubillah)..

dan hakikatnya kebanyakan kite setiap hari kekenyangan.. tk penah melalui hari2 yang kite mengikat perut kecuali puase dan tk cukup duit belanja sekali sekale sebab waktu rehat kat kuliah da baham pizza tuna sekeping (8 slices) dan air gas 2 tin kat cafe..

sodapnyer~

burppp..



persoalannya..adakah kite bershukur dengan nikmat- nikmat yang allah bagi..atau kite ni kufur nikmat..<--alaaah dengan kata lain tk bershukur malah tambah wat maksiat kepada allah sehari2?..

adekah kite rakyat dan pemimpin NAK merealisasikan juga ayat  112 surah an-nahl ? ke macam mana?

cube cek tahap keshukuran  diri ,sahabat da kaum kerabat kita :
~tutup aurat dengan sempurna tak ?
~pandai baca al-quran tak?
~bole ajar adik2/anak2/ mengaji al-quran dengan betul tak?
~sebarkan ilmu kat orang lain tak?
~menghormati mak ayah tak ?
~jaga perhubungan sosial  tak?
~jaga make up untuk lelaki muhrim je tak?
~jaga muamalah dengan manusia tak?
~amalan  harian kerana allah tak?
~berdengki sesama sndiri tak?
~membazir  (makanan/harta/masa/pakaian etc) tak?
~selalu mencari2 ilmu agama tak?
~mengundi pemimpin yang layak tak ?

cuba kite fikirkan..so hendakla kite saling nasihat menasihati sesama kite dan saudara mara,..family..mak ayah..adik kakk...hmm suami dan anak2 kalau ade..erk.. <--nak jugak sebut.. ahaks! [tak yah nk purple sangt]

sebab ape?.. sebb hidup kite bermasharakat..dan kalo tk der org nasihat dan menjalankan amar ma'ruf nahi mungkar..atau dengan kata lain berdakwah la..maka semua berdosa tahu??! tahu ke tak tahu ni?? kalau allah bagi bala..semua kene..

*so tolong la kalau org bagi nasihat tu,jangan nak lazer mulut cakap "jangan jaga tepi kain org"..sebab ni kes tepi kain sume orang,walaupun orang tu pakai seluar dan tk pkai kain..~

supaya kite dapat membentuk masharakat yang bershukur dan serentak dengan itu allah merahmati kite dan kerajaan kite ni dan enshaallah tak menimpakan bala ujian ke atas kite semua..wallahu a'lam..




p/s: saya nak sangat-sangat post entry ni kat blog atau fesbuk pedana menteri kite en.najib dan buat munaqashah sikit,perdana menteri mesra rakyat dan minda terbuka la kate kan.. hihi..tapi tk fren la ngan beliyaw..~



No comments: