2011-10-30

::semoga kite dalam dalam golongan yang sedikit itu::

salam,

internet umah saya da menunjukkan hint2 nak berhenti kerja gara2 tak dibayar gaji.. oii peningnya nak paham statement bahasa pangkat a.samad said ni.. ececeh.. maksudnya..kitorg tak bayar lagi duit internet untuk bulan 10..nguang3.. tekan2 sikit hidup balik. hahah ahli bayt saya bukan main lagi kata..kalau internet terstop sendiri..kite tak yah bayar.. puasa internet kejap,, hmm begitu la.. saya sedeh jugak oke je.. ehehe

so.. tengah2 ade tenet ni..bukan main lagi mengader2 nak menype..haha.. tadi kan..saya keluar.. ade hal sikit.. saya jalan2 slow2 sebab tak rushing dashing..so saya bukan main lagi menikmati angin sejuk menggeletar yang bertiup dengan riang.. saya suka sejuk..tpi tk tahan.. brrr.. jalan2 sambil sengih2 kat budak2 anak2 bawwab (penjaga imarah -->kondominium mewah kitorg la) yang berkeliaran bermain dengan happy tk hengat.. budak2 macm tu la.. tambah2 lagi dyorg suke beno main 'hi2-bye2 ngan student2 melayu..

(banyak nyer '2' dalam perenggan di atas.hehe)

tu bukan saya eh..~


so..tengah saya jalan2..saya berselisih dengan seorang mak cik yang berumur dalam lingkungan 40-an bawak purse panjang bawah ketiak..nak pegi mana2 la tu kot.. belakang dia ade budak perempuan area 12-13 tahun gitu..ikut slow2 ..dia pakai jeans yang muat-muat dan t-shirt kunen yang jugak muat-muat.. saya pandang je  deyorang..budak tu mendekati mak dia,mak dia pandang terus marah2.. yang saya paham,mak dia cakp. 

"kau nak keluar ngn aku pakai macm ni?.. seluar ketat?.. tudung mana?! ko baliksekarg jugak!.. tidak aku lepuk nanti!.. balik!"

(dia tak cakp la lepuk..tapi sama erti dengannya)

dengan wajah menyinga dan tangan yang da siap menggenggam purse panjang untuk dilepuknya kepala budak perempuan yang muka sebu dan nak menangis..budak tu da tertahan2 kepala dengan tangan takut terkena libasan maut lee chong wey mak dia...  budak tu terus patah balik.. sambil nangis2 berkerut muka.pegi tuka baju agaknya..

saya siap 'ter'berhenti tengok drama tu.. waaaa.. terkejut ai.. tetibe mak dia pandang saya. saya terus tunduk bagi salam plan2 sengeh sikit (bukan dia nmpk pon) dan cabut lari.. kang silap2 hari bulan saya pulak yang merasa purse mak cik tu.. 

ok2 take it easy..i'm goin'..i'm goin' ..~


on the way saya meneruskan perjalanan,saya terfikir2..bertapa kurangnya ibu bapa yang mengambil berat tentang aurat anak2..lebih2 lagi anak perempuan..tambah-tambah kat kl..tempat tinggal saya.. oh! tk yah cakap la..terrrrrlalu ramai parents yang saya tengok memang tak endah langsung tentang pemakaian anak2..lupakah diyorang allah akan tanya tentang amanah berat tu?..

ibu bapa sendiri tak bertudung..siap tk segan2 kaler rambut kaler perang pekat ,cair ,pudar segala..ade belaka...tudung tak pakai..seluar legging..skirt pendek..budak 19 tahun pakai baju 10 tahun lepas.. bukan takder duit nak beli baju.. kaya raya.. 

melihatkan mak cik arab tadi..saya jadi teringatkan ibu bapa zaman sekarang.tu baru la emak betul...marah kalau anak tk tutup aurat..marah kalau anak keluar dengan lelaki..marah kalau anak tak buat bende allah suruh.. 

bukan marah sebab anak nak tuka tudug lilit jadi tudung labuh.. bukan marah sebab anak da berjinak2 dengan usrah dan tarbiyah.. bukan marah sebab anak tak der couple lagi.. ~

semoga mak cik tadi dirahmati allah dan dapat mendidik anak2 dia dengan sebaik2nya..dan dikurniakan allah rezki yang halal dan barakah..~

kite pon kene sentiasa berdoa semoga kite istiqamah dalam menutup aurat kite dengan sebaik2nya..dan bershukur la andai kite dilahirkan dalam bi'ah (surrounding islamiyah)..~ wallahu a'lam..

No comments: