2011-10-15

sharing is caring #2

assalamualaikum..

seperti biase la.. saya nak share pasal...urm..aa.. tk thu tajuk dia ape.. sbb pemberi  talk tu tk cakap pon tajuk dia ape.. lebih kepada ''mu pk la sndri nk bg tajuk ape k''..tp tk pe.. tjuk tak penting.. isi tu yg penting..

talknyer bermula dengan bagaimana kite nak menyuburkan ridha allah kepada kite dalam menjalankan tanggung jawab kepada agama terchenta ini?


oke..ade 4 point sumer nyer.. tapi dapat 3 je.. sbb beliayaw kate..yg keempat dn seterusnyer tu bersambung..kalau nk tahu kene la hadirkn diri next week..eenshaallah..

1.hendaklah seorang daiyah/dai' (penyeru kepada kebaikan) itu berkerja/bergerak dengan pendirian dia bukan dengan kedudukan dia..

-maksudnyer?.. maksudnyer. tk kire la dia tu di atas atas atau dibawah..ketua atau anak buah..pemimpin atau yg dipimpin..bos atau org gaji.. driver atau passenger.. tetap bergerak menyeru kepada kebaikan dengan ghayah yang satu iatu untuk mendapatkan keredhaan allah dgn menyeru org lain buat bende yg agama kite tuntut...<---paham tk bahasa saya yang agak2 grand ni?..erk..

2.tidak merunsingkan diri memikirkan natijah/result/hasil kepada seruan2 kite..bahkan memikirkan langkah2 amal seterusnya..

-sebab ape?.. allah ade suruh kite bg hidayah kat org?.. allah ade cakap kalau kite menyeru org kpda kebaikan..org tu tak ikutcakap kite, kite masuk neraka?.. ade?.. tk der...


ان الله لا تهدى من احببت ولكن الله يهدى من يشاء
sesungguhnya allah itu tidak memberi hidayah kepada org yg kau suka..tetpi mmberi hidayah mengikut kemahuannya..<--translate dari.....--->saya  =_="


-kite hanya perlu menyampaikan.. hasil2 dri usaha kite memang 100% kite serah kepada allah taala..langsung bukan urusan kite..


-kalau tak..masakan nabi muhammad s.a.w menyeru bapak saudara kesangannya sampai nak meninggal dunia pon..bapak saudara baginda tak masuk2 islam jugak? salah nabi ke?...ape citer?..haaaa tu la yang nak dikatakan.. hidayah tu milik allah.. tk der kene mengena ngan kite..kite hanya la berusaha.


oke..manusia dihisab atas dua perkara tiada tiga :-

1.البذل كل الجهد
mengerahkan<--saya tak thu nak citer dalam base melayu mcm mne..erghhh.. (melakukan sesuatu dengan sangt bersungguh2)<--sori..saya tk der kamus bahasa arab.

melakukan sesutu dengan all out la.. buat sesuatu dengn bersungguh2,,oke ke?..

bersungguh-sungguh okay?

ape sahaja tindak tanduk kite dalam memperjuangkan agama kite yang best ni..semua dilakukan dengn bersungguh2.

2.اخلاص كل القصد
menghadirkan ikhlas dalam setiap niat..<--lebeh kurang.

hmm so,yang dua diatas tu bukan bende main2 ea.. berat tu..  untuk diterime sesuatu amalan tu..mesti la ikhlas hanya kerana allah taala.. :)

bile kite tersalah buat bende.. ape2 je dalm kehidupan seharian kite..hendakla kite ni segera bertaubat.. paham?..hmm..bertaubat dari dosa.. dosa plak terbahagi kepada dua .. :-

1.dosa fi'l (فعل) (dosa melakukan perkara2 yg mungkar)
-seperti?..dosa buat maksiat,dosa berzina..dosa bercouple..dosa tidak menghormati kedua ibu bapa.. dan semua dosa2 yang kite agak2 buat la jugak tuu.. tu semua dosa fi'l..

i'm a sinner!!

2.dosa tarken (ترك) (dosa meninggalkan perkara2 yg kite boleh buat tapi tk buat)
-panjang beno definisinye.. tarken tu maksud dia tinggal je.
-oke.. ustaztu kate.. dosa tinggal ni lagi besar dari dosa yang pertama.. sebb ape?.. sebab kite selalu lupe untuk meminta ampun bagi dosa2 ketegori ke dua ni..

contoh taubat yang sering didengari :ya allah.. aku mintak amapun sebab aku dah menyakitkn hati mak ayah aku..aku solat lewat waktu..aku bercintan cintun dengn orang pejabat aku,aku tak solat jumaat hari ni dan minggu lepas dan dua tiga minggu lepas..

haaa.. kurang ade orang yang bertaubat yang berbunyi : ya allah aku mintak ampun sebab tak pegi lawat kawan aku yang sakit sedangkan aku ade je mase lepak2 depan tv,aku  mintak ampun sebab tak ajar kawan aku yang lampi tu sedangkan aku boleh je ajar...aku mintk ampun sebab tak menjaga kesihatan aku bebaik..

dosa ni adalah..kite meninggalkan perkara2 yang kite sepatutnya buat..tpi kite tak buat..

so ade orang cakap.. laaaa.. kite kan bole pilih..nak buat atau tak nak buat.. maksud kat sini.. betul2 tak ade kerje..katekan kite duduk saje2 tanpa berbuat ape2..berfikir pon tidak.. berzikir pon tidak.. so kat situ la naik isu pembaziran masa yang dimana setiap detik itu kaan dipersoalkan..

kalau dah memang dia ade kerja..seperti membaca buku..menambah ilmu pengetahuan..mengemas rumah..atau ape2 sahaja aktivitas2 same ade ringn atau berat tetap dikire ade kerje ..dan tidak la allah tu menzalimi hamba2nya. beres?

macam saya nii..:D


ibnu a'to..berkata. :"kewajipan pada mase2 yang ditentukan boleh diganti..kewajipan masa tak bole diganti.."

-maksutnyer.. kewajipan yg da ditentukan tu fardhu2 yng telah dishariatkan seperti solat ..puasa dan lain2 tu boleh ganti kalau terlepas.. tapi kalau mase yang terlepas..setiap detik..setiap jam yg terlepas.. sampai hari kiamat pon tetap tk boleh diganti semula..

ade pulaak orang tanyer.. kalau dah seharian duduk kat rumah tu.. kite tak terserempak dengan ape2 masalh yang perlu disettlekan..so ape kite nak buat?..sepeti mmbantu org sakit,memberi sedekh,membantu org jahil..

-so,muslim ni hanya duduk antara dua perkara:
1.melakukan sesuatu amalan
-pegi sekolah..belajar..bantu orang..ajak orang etc..etc.
2.melakukan persediaan untuk sesuatu amalan.
-baca buku seblom pergi sekolah..makan makann sihat untuk dapat beribadah atau mmbantu org lain..tambh imu pengetahuan..baca buku..etc..etc,

so benarlah kata2 bahawa2 muslim ni mane ade mase kosong..sentiasa ade bende yang perlu dilakukan.. sebb tujuan penciptaanya pon bukan saje2.

i always have things to do..

niat tu berganding dengan amalan... apekah?..

kite berniat sesuatu dengan melakukan amalan yang condong kearah menjayakan niat..pehe?
contoh :nak bangun qiam..<--niat
pasang alarm<--amaln yang condong kpd mnjayakan niat./akhzu bil asbab.

-amalan yang manfaatnyer lebih mendahului amalan yang kurang manfaatnya.
-ni melibatkan dua atau lebih amalan yang baik.. cume kite kene pilih yang mana yang lebih dekat kepada allah untuk kite lakukan.. dan kite perlu buat pertimbangan..

contoh :kite ade kene sampaikan talk kepada 30 org  pelajar,dan kite nak mengaji quran dan kite nak baca buku.. so tibang2..menyampaikan ilmu tu lebih dekat kepada allah.. so kite pon pegi la menyempaikan ilmu.. :) paham?..


لا عمل الا بالنيّة ولا اجرا الا باحتساب


ade dua orang masuk musolla untuk solat.at the end dua2 habis solat..tapi kenapa pahala mereka tak sama.. sorang dapat dua pahala..sorang dapat satu..sedangkan dua2 solat pada waktu dan tempat yang sama.sebb yang sorang tu niat solat je.. yang sorang lagi niat solat sunat wudhuk dan niat solat sunat.

-pelbagaikan niat tu membanyakkan pahala..

hmm..dah berape dah niat kite ni?.. yang fes2 tadi ape eh.. erk?..


wallahu a'lam.. saya mintak maaf sangat kalau memang ada kekurangan dalam penjelasan dan penerangan.. tapi harap2 pembaca dapat ambik istifadah sebagai mana yang saya dapat.. key..wallahu a'lam.. :) semoga allah meberkati kite semua..

No comments: