2011-10-16

lets have an acara pagi

salam..

sekarang pukul 6.12 pagi kat mesir..hah?!! 6.12?.. bia betul? <-- wat gaya terkejut macm ape..
oke2..siyes,mule nk type baru tengok jam..agak terkejut..sbb saya dari pkol 5.30 lagi mengadap..
saya spatutnya da memulakan acara pagi saya pukul 6.00 okay.. tapi semua tergendala...gara2 bangun lewaaaat! hish..maryam n faridah la ni tak kejut <--mule nak salahkan si kembar yang innocent tu.. ngueng..padahal maryam da habis2 suara suruh bangun..

hmm saya bangun pkol 5.00.sepatutnya 4 lbih..solat2 subuh n thn,mule acara pagi sampai pkol 7.00 baru boleh..urm.. baru boleh.. bukak laptopp!! (lekuk2! kepala).. kalau nk tahu da 2 hari saya terlewat acara pagi yang terpaksa digantikan jadi acara lewat pagi atau...lewat tengah hari. atau tak terganti weyyyy.. tak suka..tak suka.tak suka...,i like the acara pagi to be acara pagi!

hmm begitu laa..acara pagi dari tadi..pebende tu?.. ahaha..  wat suspen je.. bukan ape2 pon..sume org ade acara pagi yg tersendiri.. bende yang semua org buat setiap pagi yg berulang2 dan tak bole miss.. ade yang lepas solat tu kene tidor sampai siang..so,tu la acara pagi dia.. ade yang kene makan maggi dulu pastu sambung tidor balik..tu acara pagi dia.. ade yang kene baca buku sekolah dulu,ade yang mmg lapas solat fajr tu mmg kene tidor terus!haaa tu acara pagi dia.. macam2 la..

reading religous blog  pon okay :)


yang penting.. setiap pagi dia akan buat..acara pagi ni dalam sejam dua je.. tak lama..saya punyer acara pagi? hehe ade la..bg tahu kat cni wat ape?..yang penting acara pagi saya lewat hari niii..sbb update blog yg best ni. half-half ni.. ngeee.. <--saya mmg suke menype,nak wat cane?.<--ni mmg absel0tli  BUKAN acara pagi saya eh! saya cuma sedikit terlanj0r.<--saya takut lupa point la..

masing2 boleh mencipta acara pagi sendiri.sebenarnya..tidor tu tak termasuk langsung dalam etika2 acara pagi..tiada acara pagi untuk org yang tidur..tidur hanya la rehat extra.

macam mne nak start acara pagi?..

1.tuliskan dalam buku peribadi<--oloh gediknyer..dalam diari masing2 la maksut saya,ape yang anda nak buat untuk acara pagi anda.contoh :membaca al-quran,menghafal beberape potong ayat,membaca ma'thurat,membaca buku sekolah,meng'iron' baju,menulis shair, atau ape2 saje.

2.perkara tu mesti la satu atau dua item sahaja.lebih baik kalau berfaedah.

3.perkara itu mesti la yang boleh dilakukan continously untuk paling kurang satu jam.

4.boleh dilakukan bersendirian<--saya prefer.sebb dia special event of the day..nak buat bergroup pon bole..ngan ahli2 bait..<--saya tak cube lgi bergroup.

5.catatkan detail acara pagi anda..contohnya :

acara pagi : membaca buku cerita dalam bahasa france/arabic
tarikh mula : 1/10/2011
tarikh tamat : 1/12/2011-->enshaalllah
waktu acara : 6.00 a.m-7.00 a.m
punishment : 1 day puasa for each missed day
hasil : _______ (lepas tarikh tamat)

6.cari spot2 yang menarik.actually mane2 pon bole.suke hati..:)

7.bukak tingkap luas2 bagi masuk udara sejuk yang best dan nikmat <--tambah semangat.:) nk bgi tak mngantuk

8.anda mosti la menetapkan denda andai anda termiss acara pagi anda..(terlambat tak pe)<--tapi tk leh kerap.denda2 yang mencabar hawa nafsu.bukan denda belanja diri  sendiri atau denda pegi spa..(toink3)
-ble je nak tambah punishment kalau terlambat lbih 3 kali.

9.lakukan dengan consisten! dan komited mengikut tarikh yang ditetapkan.

10.buat rahsia2 pon best..tp susah la bg yang duduk dalm ruangan komunity yang ramai..ehehe

p/s: if u are too small to make it yourself.. u can ask ur parent or friends for help.ngee

daddy..could you please read me this book for just an hour or so?.  thanks dad! ur the best.


-----------------------------------------------------------------------------------------

objective acara pagi 

event ni kite try dalam dua bulan.. bende yang kite cuba buat repeatedly dua bulan berturut2 akan menjadi habit kite dan kite akan keresahan kalau tak buat..sebb tu la kene pilih betul2 acara ape yg nak dijadikan acara pagi anda..dan bile berterusan berbulan2 more than 3-5 month..enshaallah akan jadi permanent.biiznillah..

choosethe best okay? <--pesal bnyak sangat org thumbs up?.. sbb budak2 ni kiut..nk jugak letak! XD


biasenyer..pilihan2 item dibuat sbb susah untuuk achieve kalau tak buat macm ni.. kire desparate la..hahaha..so..tk pe..kalau kita nak ..enshaallah boleh..nak seribu daya..tak nak seribu dalih. :) seeya! all the best untuk sape yang nk memulakan acara pagi.. anda dan saya sentiasa tidak terlambat untuk memulakan acara pagi anda<--the real beginning i mean..(mula dgn first step)

yeah!


dan saya mmg da lambat<--jgn tiru aksi ini dirumah. skrg da pukul 6.49 a.m okay.. tpi hari ni oke..sbb bukan jadual saya memasak! so saya de la lagi dua jam b4 kene pegi sekola.. oke.. take care and may allah bless us all...wallahua'alm..wassalam~

No comments: