2011-10-03

bi'ah tu penting

assalamualaikum ..~

alhmdulillah.. bernyawa lagi saya hari ni.. oxygen pon alhmdulillah free tk kene bayar..sendi2 pon alhmdulillah boleh digerakkan lagi..mata masih boleh melihat ..telinga masih boleh mendengar..alhmdulillah...:)

setelah dibuat beberapa pemerhatian dan sedikit muhasabah ..saya dapati..persekitaran tu sangat penting untuk membentuk peribadi seseorang manusia ..manusia ni macm2 ragam.. ada yang mudah terpengaruh dan ada yang kuat pendirian..

namun..tetap juga persekitaran itu menjadi bekas acuan..

apabila kita menetap atau bersekitarkan persekitaran yang baik.. kita yang mulanya berperangai tidak berapa baik,akan sedikit2 berubah menjadi baik..kalau tak berubah menjadi baik pon.tetap juga ade rase nk berubah kepada kebaikan..

contohnya,kita tinggal dalam persekitaran orang2 yang bercakap dengan lemah lembut,sopan santun dan tidak meninggi suara..kita akan menjadi lebih tenang dan belajar menghormati semua org dan tidak bertekak tak kene masa..

walaupun mungkin ade masalah.. semua nya enshaallah boleh dihadapi dengan tenang dan bebas tekanan..kerana tak ade tempat atas muka bumi ni bebas masalah..yg ade hanya lah cara kita bermuamalah dengan masalah itu.

ni contoh persekitaran yg kemas comel dan bersih..<--sangt cantik okay

comforting.. :)

*biase kan amalan2 yang baik di dalam persekitaran anda.. sesuatu bende yang baru memang akan kelihatan asing, tapi.. bile dilakukan berterusan ..ia kan jadi bende yang biase..bende baru yang buruk atau yg baik.. same je.

seperti,menjaga solat..membaca al-quran..berpuasa bersama2..beriadhah bersamaa2..membaca buku dan banyak lagi.

dan contohnya kita tinggal dalam persekitaran dimana manusia2 di situ suka bercakap dengan bahasa yang kasar,meninggikan suara,bertikam lidah serta tidak menghormati perasaan dan pandangan org lain..maka,kite juga akan menjadi seperti mereka2 ini..


dan persekitaran yg macm ni?? serabut kepala..

annoying kot?? err

tak ada masalh pon akan rase seperti ada masalah.. keadaan tidak tenang dan sangat memberi tekanan kerana masing2 tidak tahu cara untuk mengawal emosi masing2.keadaan dan suasana seperti ini lama kelamaan akan membentuk satu kumpulan/mujtamak/keluarga/group yg tegang dan hidup mengikut hawa nafsu..

masing2 hanya tahu dirinya sahaja yang betul dann semua yang lain salah.. bukankah suasana ini sangat tidak seronok dan full of pressure??

contohnya..ada satu bakul buah limau yg sudah rosak ..berair2 dan tinggal masa saja untuk dibuang ke dalam tong sampah..cuba kite letakkan sebijk limau yg elok.dalm mase satu hari je..limau yg elok tu pon akan rosak..

manusia tidak ada yang sempurna.. kerana kesempurnaan hanya milik allah s.w.t,yang ada hanya lah yang jahat..yang baik.. yang mahu berubah ke arah kebaikan dan yang tidak mahu berubah..

tiada istilah terlambat untuk membuat perubahan..enshaallah..allah itu maha adil ..andai kata benarlah kita nakkan perubahan yang baik.. kite perlu menjadi org yang mula2 sekali melakukan perubahan.. enshaallah yang lain akan menyusul berserta doa dan sepenuh pergantungan bahawa hasil usaha kita ,allah yang tentukan..

oke.. bermula dari sekarang ,, kite bercita2 untuk membentuk generasi yang lebih baik.. so..hendaklah kite melakukan perubahan ke arah yang lebih baik..enshaallah dengn izin allah..apabila kite baik.. kita akn menghasilkan anak2 yg baik dan mungkin jugak yg tak baik.. tapi kalau mmg dah tak baik.. 99% dapat anak yg tak baik..


so.. boleh pilih sendiri la..ubah diri kearah menjadi baik dan pilih suami /isteri yg baik untuk dapat anak yg baik dan family yang baik  seterusnya dapat membentuk masyarakat  dan negara yang baik..~

kite tak boleh nak ubah orang kalau diri sendiri pon tk mampu berubah..

p/s:mcm biase..bercakap sangat senang..semoga allah bersama kita untuk melakukan perubahan2 yg baik.. :)

                   ولا تكلنا الى انفسنا طرفة عين و لا اقلّ من ذلك يا نعم المجيييييب..



No comments: