2012-04-07

iman kite di musim panas! ^__^

salam..



oke.. nampaknya..musim panas dah pon menjelma dengan officialnya..yeah.. kepanasan kemembaraannya sudah kian terasa.. angin tidak sejuk lagi.. angin yang datang dari padang pasir muqattam yang luas membawa bahang bahang bak hairdryer berkuasa tinggi lagi automatic masuk terus ke tingkap bilik saya yang berdepan betul betul dengan arah angin dari padang pasir.... panas benar..mashaallah,hebat allah  tuhan kite tu cipta suhu suhu ni..~

panas kering berbahang yang mebuatkan kite nak mandi 15 kali setiap 12 jam,yang berarti sehari kite akan rasa nak mandi sebanyak 30 kali la.. kan?.. tu mengikut kajian prof.madya dutasurga yang tak bertauliah tu la..

jangan sampai jadi cam ni.


kulit muka dan badan menjadi kering dan bibir bukan lagi merekah bak delima merah..namun,merekah kekeringan lagi memedihkan bak kek terlebih bakar,namun alhamdulillah .. tak sedashat rahang dan mulut orang2 syria yang dirobek lantaran tak mo menyebut ucapan mensyirikkan tuhan alam semesta yang hebat dan agung..~ bhebatnya iman mereka.. hebat tak iman kite di musim panas ini kawan kawan? :)

yeah! ini la masanya untuk menyapu dan menyalutkan badan dengan lotion dan petroleum jelly (read : vaseline) ..waaa saya tak suke la.. melekit okay.. mungkin tu adalah amalan turun temurun anak anak dara dan mak mak dara  yang sangat menjaga kulit..yer la..kering kan tk cantik tu.. pulak kalau kering ia kadang kadang akan menimbulkan rasa gatal yang sememangnya tidak best ..tu la beza gatal pada orang lelaki.. gatal tak best..menggatal best.. wuhuw.. mintak maaf..siapa yang makan belacan,mulut dia la yang busuk.. ops! salah pribahasa ke?.. ^__^

kalau saya,saya suka amek satu towel kecik yang sedang membesar.. maksut saya..sederhana besar.. basahkan dengan air.. letak atas kepala,atau lap muka..  jangn letak atas meja.. letak atas bahu ..nanti kotor. oke..tapi jangan guna wat lap kaki jugak. nanti makin awek muda la muka masing masing tu..~

#kadang kadang saya suka bukak peti ais dan buat buat macam nak amek barang,sedang satu rumah makruf yang saya takkan tertuka peti ais dengan almari baju.

musim musim panas ni,ahli bait enshaallah akan bertambah la sikit ..,keluarga cik lalalito la yang paling ramai menumpang,di ikuiti keluarga besar kerenggito.. diorang ni datang dari maxico city ke ape?.. eh dak aih.. mesir mesir ni jugak..tapi tak pe.. tuan rumah gerenti memang takkan naikkan harga sewa rumah..

#nama dalam surat beranak mereka ialah :lalat dan kerengga

alhamdulillah.. macam tu la kerenah kerenah makhluq allah di bumi mesir tatkala musim panas atau bahasa kampungnya summer datang menjelma.. :)

musim panas sering mengingatkan saya kepada si bilal bin rabah radiallahu anhu.. pada saat kepanasan macam ni la imannya diuji dan dia diseksa teruk oleh tuannya yang tak der hati perut.. tapi bilal tetap betahan!..oh!kagumnya saya dengan kekasih nabi muhammad nan seorang ini.. oh!bilal. ;)

 so..harap harap semua orang dan saya dapat bersabar eh.. kite panas.. tapi tak kene seksa pon :)

kene jaga mulut dan hati tu. kaki tangan ape tah lagi kan..

mulut jangan banyak sangat merungut.. ya..saya tahu awak panas.. semua orang panas.. bukan awak sorang,tu haaa yang kat africa tu sejuk ke?.. musim panas diorang panjang tau..so alhamdulillah la kite keadaanya jauh lagi baik..ade rumah nak belindung ada tangan nak kipas kipas.. ehehehe

hati tu jaga.. sentiasa shukur.. enshaallah khair.. panas sikit je.. tu bole buat maksiat lag tu.. ehehehehe api neraka panas lagi kott.~ panas summer tak tahan..

so..sila la jaga kesihatan badan dan hati tu eh..

hati kene banyak berzikir kalau rase susah susah sikit tu.. allah kan ade.. :)

kesihatan kene jaga.. minum la air banyak banyak eh.. baru la kulit segar walaupun hari panas.. kulit dapat banyak air.. dia jadi lembab dan segar..

bilal saya uhuk2!


kalau kurang air.. kulit kering dan gatal.. bile gatal nak garu. bile garu. nanti ade scar .. parut.. nanti tk cantik la.. kulit jadik macam kanvas ade lukisan abstract oleh da vinci tu haaa ~

oke.. selamat menjaga kesihatan.. smoga allah mengekalkan kecantikan dalam dan luaran kite.  :)


p/s: karangan pertama musim panas.
p/s: dalam panas panas.. janagn lupa doakan orang2 syria yang kene seksa okeh .adios amigos..




kbai,
wassalam.










No comments: