2012-04-14

kerana lidah,dunia akhirat binasa..tanda seru.

bismillah.

semalam kan..saya pegi tahfiz kat hussein macam biasa..rabu dan sabtu. pastu ,ending kelas semalam best sangat..dekat dekat nak habis kelas tu..ustazah saya ade sebut kalau kite bukak aib orang lain,allah akan bukak aib kite dan dengan tidak gusar lagi kite pon akan melakukan aib yang sama.. o mai god!
tetibe rase tertampar sampai berdarah hidung..

yer la.. mane taknya. kite kadang kadang tanpa sedar tercakap keburukan orang lain..dan memalukan orang lain yang juga saudara kite.. sedangkan keburukan yang disebut tu tak mendatangkan ape ape faedah pon pada diri kite dan tak der la mnyumbang kepada pembangunan ekonomi negara yang pesat pon..apetah lagi menambah wang saku bulanan.kecuali nak memuaskan nafsu shaitoniyyah je.

tapi nak jugak cakap,hasil dari hati yang kotor dan sakit,nak jugak bercakap gaya gaya -orang-tahu-semua-bende-la kan?.sedangkan dengan menyatakan keburukan orang lain tu merendahkan martabat dirinya sendiri ke martabat yang paling low of the lowest..astaghfirullah hal azeem..

mula mula tu memang la orang dengar atau buat buat berminat nak dengar .. tapi sape yang suka cakap buruk pasal orang ni,orang tak suka buat kawan..mana tak nya.. sekarang dia bole cakap buruk pasal orang lain..esok dia cakap buruk pasal kite plak.. ow no..ow no ow no...~ mintak jauh..

dan seriyes,allah tu maha adil..kite mengata kat orang,dan jangan ragu ragu bahawa allah akan bagi kite plak yang buat perkaara yang kite kata kat orang tu.. ade hadith tentang ni.. tapi saya lupa.. yang mafhumnya lebih kurang : sape yang menghina orang yang berbuat dosa ,dia takkan mati selagi dia tak terjerumus dalam dosa yang sama.

lebih kurang la..contohnya menghina pendosa yang dah bertaubat dengan dosa silamnya.. at the end,kite plak yang akan buat dosa yang sama..waliyazubillah.. sila beristighfar sekarang jugak! ~

kerana lidah badan binasa. pepatah orang tua.. hmm ade betulnya di situ.. bende bende lidah ..bende bende percakapan ni saya tak tahu la boleh dikait rapatkan ngan orang lelaki ke tak.. sebab saya tak tahu orang lelaki ni kalau menyembang bercakap pasal ape.. bercakap pasal orang lain atau memang jenis nyembang pasal bola je manjang?.. ntah la..

#bola adalah topik paling bosan of the bosanest oke..(tapi orang lelaki mmg tak boleh berenggang dengan bola.. i just don't know why..release tension gamaknya?..suke hati la.




tapi kalau dengan orang perempuan?..walaweh..ini bukan barang aneh.. ini makanan sehari hari.. mana boleh tak bercakap.. heheheh.. setiap hari bercakap banyak macam ape.cuma terpulang la mengikut level level tarbiyah masing masing,makin tinggi tarbiyahnya (tarbiyah yang berkualiti oke).. makin terjaga pertuturannya.enshaallah. T_T

bende berkaitan lidah ni bukan terikat dengan bukak aib je tau.. banyak la..

1.mengumpat
2.memaki hamun
3.mengata orang lain
4.membanyak complaint
5.merungut (takbershukur)
6.membuka aib orang lain
7.mengejek
8.mengeluarkan perkataan yang tidak elok
9.menyakitkan hati orang lain dengan kata katanya
10.memerli,menyindir.
11.zina lidah,kata kata yang menimbulkan shahwat.
etc..etc..etc..

tu je yang saya boleh fikir..kalau bercakap terlampau banyak,silap silap da tercakap bende salah atau terngumpat mana mana pihak.ow men! bisa bawak ke gerbang neraka tahu??!

ومن كثر كلامه كثر خطاؤه ، ومن كثر خطاؤه قل حياؤه ، ومن قل حياؤه قل ورعه ، ومن قل ورعه مات قلبه ، ومن مات قلبه دخل النار

((sesiapa yang banyak cakapnya,banyak kesilapannya,siapa yang banyak silapnya,berkurang la sifat malunya,siapa yang kurang sifat malunya,berkuranglah kewarakannya (ketundukan hati),siapa yang berkurang sikap waraknya,mati lah hatinya,sesiapa yang mati hatinya masuk neraka ))

kata kata saydina ali karramallahu wajhah kalau tak silap.

kan mengerikan itu?..

hmm kadang kadang kite ni kalau bercakap tak hengat dunia,semua bende nak cakap,semua bende nak komplen,ade je la dia tak puas hati mana mana..

sebenarnya dari butir butir percakapan seseorang tu boleh menggambarkan peribadi seseorang itu..point point dalam percakapannya tu bagaimana?..adakah kerap merungut?kerap condem orang lain? kerap menyalahkan orang lain?..kerap mencari salah orang lain?.. atau mengutarakan perkataan perkataan yang baik dan sedap didengar?.. fikir fikir sendiri la..

muslim yang hebat dan berpandangan jauh hengga ke surga itu adalah muslim yang banyak diamnya,cerdas akalnya ,banyak amal perbuatannya dan sibuk harinya..

sebab tu la baby tak der dosa..sebab kitorang tak pandai cakap lagii~ banyak nangis tak dosa oke..



hmm..dah banyaknya dosa..

lidah ni bukan la bende2 mudah untuk dijaga..~ untuk sesapepon..~


oke la..buat semua orang , kite semua ade mulut dan lidah,semua orang bercakap. kecuali orang bisu ,semua orang buat silap.. dan sebaik baik orang yang berbuat silap adalah orang yang bertaubat.. silap dengan allah bertaubat la.. silap dengan manusia,mohon maaf la..

buat ibu ibu ,didik lah anak anak kite untuk bertutur dengan perkataan yang baik baik oke.. macam mana?..kite yang kene jadik contoh..masih tak terlambat walaupun satu mase dulu kite pernah menjadi Joyah Kecoh Sekampung,tapi kite tak mahu generasi kite rosak macam kite,so tk terlambat untuk bina generasi yang punya akhlaq yang baik,anak anak kite baik,kat akhirat nanti kite jugak yang untung..nak masuk surga tak?. hehe

buat isteri isteri,jaga la tuturmu dengan suami terchenta,sesungguhnya isteri tu penguat rumah tangga,dengan tutur kata yang lemah lembut dan tinggi tatabahasa dan kesopanannya menggembirakan hati si suami dan memberi semangat luar biasa,so suami boleh buat kerja elok,tak cari perempuan lain,tak la huru hara rumah tangga,simbah simbah acid,jenayah rumah tangga menurun,pemuda pemudi tak takut nak kawen,ramai la generasi muslim yang berkualiti..enshaallah oh! formula yang nan panjang..~


buat suami suami .. *Eh ade jugak?.. hehe mesti la ade.. ade mulut jugak kaaan.. ehem! jaga la lidah dan bicara anda terhadap isteri anda.. jangan diikutkan ego nak menang aje memanjang,sesekali tu,ucapkan la kata kata yang memujuk dan menggembirakan hati isteri anda.jangan la tinggikan suara kalau memerlukan untuk tinggikan suara.sedangkan nabi muhammad tak pernah meninggikan suara terhadap isteri2 baginda.sesungguhnya perempuan sangat la sensitive dengan suara lelaki yang ditinggikan..err..


buat ayah ayah,benar sosok gagah mu itu menggerunkan anak anak.. tapi ingat..bukan dengan marah marah dan tinggi suara yang ganas tu dapat meraih rasa sayang dari mereka..rase hormat dalam ketakutan mungkin la..bermua'amalah la dengan baik denagn anak anak,lagi lagi mase diorang kecik.. jadi la contoh yang terbaik dlaalm keluarga.ingat anda punya banyak bende yang nak dipersoalkan kat akhirat nantii mihihi..~

waa.... banyak plak wasiatnya..~

..oke la.. adios.. penat la menype..~



p/s: mari buat kempen jaga lidah.
p/s: orang bisu mengumpat guna isyarat eh? erk sorry.. =_="
p/s;saya rasa penah buat post pasal lidah..hmm lupa suda.
p/s:jangan lupa doakan rakyat rakyat syria yang tengah menderita dan kite sedang selesa..~




p/s:anak anak soleh harta kite dalam  kubur~ sob sob sob..semoga allah kurniakan kite anak anak yang soleh solehah.. amin.. *segan la.#lempang



kabai,
wassalam.




No comments: