2012-04-05

nikmati liku liku hidup,baru la ada umph!

bismillah..

hari ni tibe tibe saya rindukan ummi abah  saya.. yer.. tak dapat dinafikan.. sehari dua ni saya teringatkan ummi abah saya.. ditambah dengan kedatangan Dr.Harlina semalam.. lovingnya dia.. dan banyak bercakap pasal keluarga.. hmm macam macam bermain dalam pemikiran saya..

semua orang ada keluarga masing masing dan masalah keluarga yang tersendiri.. yang penting ,walau apa pon kondisi keluarga kite.. kite wajib bershukur kepada allah atas nikmat keluarga yang allah bagi tu.. walau apa pon masalah yang melanda..bersangka baik dan berlapang dada la..

dengan keluarga,bukan mudah mudah untuk kite berlapang dada macam kite berlapang dada dengan kawan kawan..bukan mudah bersabar dengan keluarga macam kite bersabar dengan kawan kawan..

semua ni kene praktis.. ape ape pon.. kite mesti mengutamakan keluarga dari segala bende yang lain.. sedang dakwah yang paling afdhal pon adalah mendakwah ahli keluarga terlebih dahulu..

{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ}




abah saya seorang yang sangat berkerja kuat.. dari zaman muda lagi.. abah seakan akan tak pernah rehat.. abah selalu sibuk..sangat sibuk.. bukan sibuk yang biasa biasa.. sibuk yang luar biasa..kerja abah sangat banyak ..meeting sana ..meeting sini..sampai kalau orang tanya 


ayah keje ape?.. hmm terdiam saya tak tahu nak jawab ape. serious saya tak tahu nak jawab ape..


 kadang kadang saya berfikir sendiri..abah ni sibuk sangat la.. saya tak sempat jumpa abah selalu.. macam orang lain.. ade masa nak berbual bual. berborak borak.. sedangkan saya,nak cakap talifon pon susah..


tapi kami adek beradek oke je.. :)


abah selalu cuba untuk meluangkan masa untuk kami anak anak.. abah saya ni ramai anak perempuan.. jelas yang abah sangat menyayangi anak anak perempuannya lebih,...cewaaah!.. habis la adek laki saya jeles..kui3. tapi memang hakikat la kan..~ 


saya tahu je..kawan kawan saya yang lain, ade je masalah dalam family diorang.. tapi tak der la pegi post kat wall fesbuk kan.. semua orang ade masalah.. jangan rasa macam keluarga kite je yang ada masalah.


andai kata keluarga kite tak cukup baik. atau mungkin tak baik sekali pon.. jangan la rasa macam nak bunuh diri.. atau rase nak pergi berbaring kat railway. sebab ujian tu kan allah yang bagi. allah mesti nak bagi bende best kat kite di sebalik ujian yang berat tu..*ujian keluarga kan berat tuu,..






bagi sesiapa yang mempunyai kelurga yang bermasalah,mungkin kakak kakak dan mak tak nak pakai tudung..atau adek perempuan bercouple..abang pulak merempit,adek yang kedua isap rokok,adek yang ketiga merompak,adek yang keempat berfoya foya..ayah pulak ashik pergi kelab malam,mak ayah ashik bertengkar siang malam,rumah tangga porak peranda..hutang keliling pinggang maka bersabar lah.. 


kan sabar itu indah ? ;)


saya tahu bukan mudah..sebab tu la kite kene mendalami ilmu agama sedalam dalamnya,dengan ilmu agama yang super duper hebat ni la yang menjadi benteng macam mana kite nak handle hidup kite selama mana bernyawa di atas muka bumi allah ni ..andai kelurga kite bermasalah..mohon la pada allah kekuatan untuk memperbaiki keluarga kite.. allah sentiasa ade untuk kite. ;)bigboss yang loving amat!
adalah lebih baik kite berusaha untuk memperbaiki dari kite hanya berdiam diri..


mereka tu keluarga kite.. kite tanak sesuatu yang tak baik berlaku pada mereka.. kite tanak mereka masuk neraka kan kan kan?. perlahan perlahan la.. nak bina rumah bukan dalam sehari semalam ,sekadar pejam dan celik.. tapi berbulan bulan lamanya..untuk siap sebuah rumah yang cantik dan selesa.. perbaiki la dengan berhikmah


bila kite belajar banyak perkara dari pengalaman,kite akan ade cita cita yang besar untuk membina sebuah keluarga milik kite yang jauh lebih baik.. kite takkan biarkan kesalahan yang sama yang terjadi kepada keluarga kite,terjadi sekali lagi di dalam keluarga baru  yang kite bakal bina,






ya benar.. pengalaman mengajar erti hidup bagi mereka yang mengambil pengajaran.. allah sebut banyak kali dalam al-quran.. beruntung la orang yang mengambil pengajaran.~ 


yang penting..mak ayah tu sampai mati pon kene hormat dan sayang :) sebab tanpa mak ayah.. tak der la kite kat atas muka bumi ni dan merasakan nikmat2 yang allah karuniakan ..


bagi mereka yang keluarga tak pernah ade masalah..maka bershukur lah.. pasti allah telah susun ujian berhikmah di sudut lain dalam perjalanan kehidupan mereka .. allah tu kan maha adil sifatnya.. ;)
dan sudah pasti kite dapat melaluinya dengan baik bila allah ade dalam hati dan tindak tanduk kite.. wiwweeeet.. :) love..love..




















saya nak jadik budak baik! dan hamba yang dichentai! tuing3~
doakan saya ya teman teman! 




p/s: teringin sekali saya menjadi budak baik dan hamba yang dichentai.. wooo ~
p/s:saya sayang ummi abah dan family saya..what ever it takes! ngeee
p/s; saya tak kisah kalau ade orang nak muntah pelangi baca blog saya. :) peace.







No comments: