2012-04-11

kite tak tahu ape Allah plan..sila bertaubat ..

bismillah.

keadaan mesir yang sibuk dengan pilihan raya langsung tak terjejas seinchi pon dengan kekecohan pasal tsunami dalam facebook.. sikit pon tk.. membuatkan saya jadi nak percaya ke tak pasal berita nak tsunami.. ahahah.. boleh pulak.. tapi bile dah tengok banyak pulak berita dan post kawan kawan pasal tsunami,cuak juga dalam hati..tak sedap duduk la saya yang kat perantauan ni..

muka cam rilek la kan.. dalam hati da berdebar debar.. tangan sampai tak menyempat nak tekan keyboard,cari area mana yang akan dihempas tsunami... punya la berdebar,last last,saya tengok,malaysia berkemungkinan akan tereffect bahagian utara dulu,sedikit kelegaan di situ.. alhamdulillah..,da settle family,teringat pula ustazah ahlam dan family (cikgu kesayangan saya) dan ustaz muhammad dan family yang tinggal di indonesia.berdebar bukan sikit sikit,saya tanya kawan kawan indonesia yang beberapa kerat..oh! alhamdulillah..katanya gak apa apa,semua baik baik aja.. #amek ko.. hihi

alhamdulillah..shukur..
saya sedikit lega..cepat je lega kan ,padahal saya cek cek je.. hasil dari penelitian sendiri dah lega.. sedangkan kalau allah nak buat tsunami tu boleh je kalau tsunami nak datang dari langit kene kat semua orang,waliyaaaazubillah..

post post kat fesbuk lagi ajaib,semua tk putus putus doa dan mintak allah bagi pelindungan..mashaallah..sampai penuh home fesbuk dengan doa dijauhkan dari tsunami..semua orang ngeri..semua orang seriau bila terkenangkan tsunami tahun 2004 dulu..

hah?..2004 dulu?. ooo,,tsunami dah pernah terjadi la kirenya?.ni bukan first time?.tapi keramaian orang kelihatan tak mengambil iktibar kan?.. sedang kan semua orang tahu bertapa dashatnya tsunami yang telah berlaku di acheh pada tahun 2004, nak mencecah 300,000.. dan meninggalkan berjuta manusia tak berumah dan ta berkeluarga dan 1/3 dari mereka adalah kanak kanak.. allaaaahh.. semua orang tahu..tapi...












dunia ni tak der nilai pon...~


dashat kan..semua orang ngeri..dengan saya saya ngeri..tapi dunia bertambah tambah kuasa dua kefasadannya.tak tahu la kenapa..~

lepas beberapa jam,ahli ahli kaji cuaca mengeluarkan laporan bahawa tsunami tak jadi nak datang.. fuh..semua orang lega.. tapi,tak banyak mane post post keshukuran yang saya boleh tengok kat home fesbuk saya.. mungkin diorang buat sujud shukur dan tak post kat fesbuk kot?.. may be..~ =_="

wah.. saya fikir.. allah nak usya usya je kite.. kite dah menggelabah tak hengat dunia.. baru nak berdoa..baru nak memohon.. supaya allah tak menjatuhkan bala ke atas kite.. tibe tibe allah tk jadikan kedatangan tsunami,dan semua orang lega.. 

ahli kaji cuaca boleh je nak jangka kalau tsunami tu tak jadi nak datang,tapi allah tu maha besar..boleh je kalau nak datangkan tsunami tanpa tanda tanda,dan mase tu of kos la semua orang tak bersedia dan akan lari bertempiaran macam mak hilang anak,bahkan lagi dashat dari itu..~ waliyaaazubillah..

mule mule dengar pasal berita nak tsunami tu... saya teringat cerita hafalan solat delisa.. waa. bertambah ngeri dan gerun.. sebab baru  tengok kan...lama lepas tu.. saya terfikir,andai la kite tak bersedia dan kedatangan tsunami ni benar benar menggelabahkan kite.. macam mana kite nk bersedia untuk kedatangan hari kiamat nanti?... berjuta kali lebih menggerunkan kot??..

semoga allah mengurniakan husnul khatimah kepada kite.. :'|


semoga kite tergolong dalam golongan yang mengambil iktibar dan pengajaran.. amin..

p/s:jangan lupa orang syria dan palestine ..peace


kbai,
wassalam.


No comments: