2012-04-10

dasar tk tahu diunt0ng ~

bismillah..


hmm lagi lagi isu shukur yang nak ditimbulkan,saya tak kisah..dan saya tak bosan untuk cakap pasal shukur ni walau sejuta kali sekalipun.. mungkin kerana rasa shukur tu sangat kurang dalam jiwa kehambaan saya ni?.. allahh..

macam macam perasaan yang bercampur campur bila mengenangkan diri  dan amal dan masa yang tinggal sedikit.. dunia dah nak kiamat ni.. macam mana dengan masa sesempit ini ,kite masih boleh bagi ruang kepada kemalasan,kerehatan yang panjang ,tangguh menangguh,buat bende bende yang sia sia,berhibur berpanjangan,dan tidak mengingati allah kecuali dalam kesempitan?..

jelas kerana kite masih lagi berada di zon yang selesa.. bukan saya mintak untuk kite diuji..tapi itu la hakikatnya,selagi hdup kite senang,selagi itu lah kite takkan selamanya menghargai masa senang tu.dan mensia siakannya..


keramaian manusia tidak menghargai sesuatu nikmat semasa ada nya nikmat dan menangisinya setelah tiada..~ oh!

tadi pagi ..saya terlihat gambar ini... saya tak baca lagi descriptionnya pon saya tahu ia berkisar tentang ape.. saya sedih..saya tergumam dan saya terdiam saja. saya tak sanggup nk upload gambar tu...tapi nanti orang tak leh nak bayang pulak.. so saya upload jugak la.. (walaupun saya tak suka upload gambar gambar macam ni dalam blog saya) :
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.



korangggg.... TT_TT
saya tak sanggup nak upload sampai menggigil tangan.. tapi ni adalah satu peringatan dari allah.. 
mereka manusia dan hamba hamba allah yang berada di sudut bumi yang lain bukan main susah nak beribadah,bukan main susah nak menjadi orang islam..bukan main susah nak ucap syahadah secara terang terangan.. ini la hasilnya shahadah mereka.. mereka diseksa dan dibunuh macam tu je..

(gambar di iran,ahli sunnah yang digantung sampai mati oleh shiah)

tak cukup selesa lagi kah negara kite?. tak cukup selesa lagikah rumah kite yang tak dibom tak dicerobohi askar askar giler darah,tak dicerobohi perogol dan penyeksa?.. tak cukup selesa lagi kah musolla dan surau surau di negara kite?.. tak cukup selesa lagi ??? sehingga kite tak boleh nak menunaikan solat dengan baik..sehingga tak boleh usaha nak khusyu' ?sehingga tak boleh membuka kelas kelas agama untuk mereka yang jahil?.. sehingga hampir 75% muslim meninggalkan solat dan tak tahu bersolat?? !

oke,andai kata kite jenis yang settle solat dan ibadat2 fardhu..masalah hati masih boleh diketengahkan mejadi isu besar yang dipandang kecik.. dalam zaman sekarang dimana semua orang berlumba lumba untuk menjadi yang terbaik dan tertinggi.. sifat takabbur di dalam hati tu sangat susah nak dikikis,sifat riak dalam amalan,sifat suka menunjuk nunjuk dengan hart kekayaan dan pangkat yang tinggi,kereta besar..rumah besar.. sombong dan angkuh..


itu belum masuk isu hidup mengikut hawa nafsu semata...~
belum masuk membazir dalam membelanjakan harta..~
belum masuk memburuk burukkan orang lain sebab hasad dengki..~
belum masuk tk menjaga batas batas pergaulan lelaki dan perempuan..~
belum masuk mengundi kerajaan yang tk islamic sebagai pemerintah..~
belum masuk dosa harian kat fesbuk..dengki kat orang,riak time tulis status,bangga orang like kite punye something,terhibur dipuji puji ,tengok gambar gambar tak meutup aurat dan banyak lagi..

oh! terlalu banyak T_T ..terlalu banyak untuk saya sebutkan di sini.. terlalu banyak dosa yang kite lakukan dari hari ke hari.. macam mana nak masuk surga  ni?...#niagara fall lagi..


allahh.. berat hati saya memikirkan semua tu.. ya..termasuk diri ini yang jugak berasal dari negara yang cukup selesa dan aman.. masih terkontang kanting..

allah memberi keamanan ni sambil memerhatikan kite..sampai bile baru anak anak adam ni akan bershukur dengan nikmat aman ni..


hmm.. astaghfirullahal azeem.. iya benar kite tak masuk surga dengan amalan kite.. kite masuk surga dengan rahmat allah.. namun..untuk mencapai rahmat allah,hidup tu ken la buat bende bende yang allah redha..~ T_T


mari sama sama beristighfar dengan hati.. ~sobs.
semoga allah menjaga hati hati kite dan memberi hidayah dan taufiqnya kepada kite..aminnn~


p/s:sorry la post semacam beremosi plak..~


kbai,'wassalam.

No comments: