2011-01-23

kisah bagaimana belajar menerima taqdir..

ade satu kisah ni.. okey la.. saya bg name la perempuan ni namenyer dini..dipendekkan citer.. dy tengah belaja kat luar negara, then lpas 2 tahun,bapak dy yang maner seorg manager kilang kain terbesar di asia tenggara mintak dini balik sebab ayah dini telah melamar seseorang untuk dini,ketika tu,umor dini baru 20 tahun..nak tak nak sebagai anak yang solehah,dini balik la juga walaupon baru 6 bulan lepas baru balik..

so..dini pon balik la.. parent dy cerita la tentang jejaka yg nak kawen ngn dini tuh.. namenyer dani.. ooh! rupenyer si dani ni adalah teman sesekolah dini di sekolah menengah dulu.. "o my god.." kata dini dalam hati... parent dini bertanyakan persetujuan dini..

demi mnjaga hati parentnyer yang amat berharap.. so dini setuju la nk kawen ngn dani.. mereka tak pernah bertegur sapa sebb dulu dini dan dani sekolah agama.. so,takkn nak couple plak kan.. hmm setahu dini..dani adalah seorg lelaki yg terkenal dgn kebaikannyer. warak dan luhur lagi segala bagai di sekolah dulu.. sebab tu juga lah dini dengan senang hati menerima lamaran tu..dalam fikirannya tak tersangka segala plan2 yg diangan2kan untuk membina keluarga bahagia akan terlaksana secepat itu..

so,dalam mase dua hari,mereka dinikahkan berwalikan ayah dini sendiri.. dini tak tahu macam mane nk imagine perasaannyer sebab semua berlaku terlalu pantas.. heheh.. tapi dini happy je la.. sbb da kawen.. 

malam tuh.. jeng..jeng.. selesai majlis ,semua masuk bilik untuk berisirehat.. si dini ni pon da siap mandi dan berhias untuk si dani yang baru 6 jam jadi suami dini.. dani masuk ke bilik pengantin dengan masih memakai pakaian  pengantin yg berwarna hijau muda..cantik la jugak.. dini tersenyum simpul (gaya seorg pengantin la..)melihat dani buat pertama kalinya berseorangan denganya di dalam bilik.

namun..yang mengejutkan dini..dani tak membalas senyumannya..tapi berlalu ke almari begitu saja..mungkin dani kepenatan,pikir si dini.. hmmm..dini duduk saja di situ.di kepala katil yg masih berhias...dani sudah siap menukar pakaian.lalu berpusing berhadapan dengan dini...

"awak jangan ingat saya berkahwin ngn awak dengan rela hati.. saya kawin ngn awak sebab nk jaga hati orang tua awak yg sangat berharap tu dan sebab dia banyak tolong saya.."

bagai halilintar membelah bumi..dini sangat terkejut dengan pengakuan jujur dari dani..

dini sudah berendam air mata..tak terkata apa-apa..

harapannya yang tinggi menggunung..hancur berderai terus.. angan2 membina keluarga bahagia terus padam dan gelap begitu saja.. mana mungkin boleh dia untuk hidup dengan lelaki yang tidak rela mngahwini dirinya?? mana mungkin dapat dini melahirkn anak dengan lelaki yg tidak rela menikahinya?..segala2nya tidak mungkin bagi dini..

"sebentar ya.."

dini menggagahkan diri untuk ke tandas.. dani hanya memandang..

didalam tandas,dini menangis semahu2 nya.. sedih tak terkata.. kenapa? kenapa perlu dani berkawin andai dia tak rela? dani berlaku zalim pada dirinya.. bagaimana harus dilakonkan aksi di hadapan keluarga nanti?..baggaimana dan bagai mana..

tiba2..dini terfikir dan tersedar.. 

"ooh..  ya rabb ampun..ini ujian untuk diriku,, maaf tuhan.. tak sengaja aku mempersoalkan qada dan qadarmu.. walau hati ni dengn fitrahnya..aku akan tetap cuba untuk menghidupka rumah tangga ini.."

dini sedar kembali..allah telah mengaturkan segala2 nyer.. dini coba menerima sebaik mungkin.. di kesat air mata yang betah berlinangan.. dan cuba untuk tersenyum dan terus bershukur dengan segala nikmat yang dikurniakan allah padanya..dengan menarik nafas sedalamnya,dini cuba menenagkan diri..

setelah 5 minit,dini keluar semula dari bilik air..  kamar tidur telah digelapkan terus.. tanpa lampu meja.. hanya lampu bilik air yang cuba menerobos masuk dari celah2 sosok dini.. suaminya si dani telah terbaring menghadap ke pintu bilik.. membelakangi tempat tidur dini..dini kuatkan hati..

"tidak mengapa lah.. kalau ini yang awk mahu.." 

dengan tenang dini membaringkan dirinya disebelah dani yang telah lama lena dari lelah majlis petang tadi..
hati fitrahnya masih terkedu namun sudah agak tenang setelah siap bermuhasabah..(walaupon dalam toilet muhasabahnyer)

dini memejamkan mata tidak membayangkan apa2 lagi yang bakal dihadapi pada hari yang mendatang..

mungkin telah hampir lena,tiba dini terasa ada sesuatu yang berjalan dari bahu dan terus ke lehernya. tak silap lagi. tangan dani yang menyentuhnya.. dani seakan2 menarik dini supaya memandang kearahnya..

"kuatnyer isteri abng?.."

dini masih terlalu terkejut dan hairan.. mungkinkah mimpi? dini menggenyeh2 mata..

dani membuka satu lampu meja dan menghambat terus kegelapan berganti cahaya keorenan di sekeliling katil..

dani membiarkan dini duduk disampingnya dengan wajah dini yang masih buat2 senyumanya..

"macam mana isteri abang ni bole jadi sekuat ni?"

 dini hanya diam..masih kehairanan..dani menyambung bicara..

"macam mana boleh tenang bile abng ckp macm tadi?.."

"ëhem.."

dini cuba untuk memulakan kata..
 
"abang.. sedih macam mana pon hati dini..dini tetap perlu meghadapi situasi ini..abang tahu?.. dini da plan macam2 untuk keluarga dini..keluarga yang dini nk bina bersama suami yang dini tak pernah kenal.. terlalu banyak perancangan yang dini rase dini akan lakukan dan laksanakan dengan penuh jaya.. tapi abng.. tadi dini sedih sangat..namun dini sedar.. sebaik mana pon perancangan dini..allah nk dini sedar..bukan dini yang control kehidupan ni.. allah nak dini tk lupa daratan.. allah nk dini sedar semula yang allah yang menentukan semua mengikut kehendaknya bukan dini.. dan sekrang,dini redha.. maaf kalau dini mengganggu tidur abang.."

air mata dini gugur kembali.. dani hanya ternganga.. oh,hatinya kesal sekali..diusap air mata dini yang tumpah tak serik..tak tersangka dani bahawa isterinya yang belajar di london tu mempunyai akhlaq yang sebegini mantap..

"dini sayang.. abang mintk maaf.. abng ... hanya nk uji dini tadi.. tak sangka jadi macam ni.."
dengan tibe2 dini mengangkat kepala..

*lagu  full house translated  ke bahase melayu berkumandang  .. hehe sound effect..

"hah? apa?.. uji?.. uji dini??"

kegeraman meledak dengan tiba2.. nak tergelak pon ada sebenarnya.. dini terus mencubit lengan kasar dani dengan sekuat hatinya..

"adoiiiii.. sakitnya!.. dini..abang baru jahit lengan abang eksiden kemarin taw.."

muka dani mngerang kesakitan..tanpa dapat ditahan2 lagi..berkerut2 dahinya..

"hah?..oh..sori..sorii.."

kalut dini memeriksa lengan dani yang.. teryata....tak ada ape2..

"tipu je!!! hahahaha"

dani tergelak besar memerhatikan gelagat dini yang tahpape..

"äbang ni tk baik la buat macm ni.."

muka dini kemerahan menahan marah dan geram..lagi2 baru habis menangis tadi..

"sorry ..."

 dani berbisik perlahan sambil mengatur rambut dini yang mengurai..~

dini bahagia..

"älhamdulillah "

terucap lembut di balik hati maroonnya..



                                                                     the end
citer ni tk ade kene mengena sikit pon dengan yang mati atau yang idop.. atau yang mati hidop balik.. hehe sekadar renungan bersama.. ingat.. kita hanya merancang.. ALLAH yang menetukan.. adios! :-)








No comments: