2011-01-18

man n woman psycology

alhamdulillahi rabbil alamin..since lately saya suke tgk motivasi on9 ..banyak juge bende yg best saya dapat..dan ianya sangat seronok..saya mmg sangat suke share mende yg saye expirience and i found it great! ok..firstly saya cite siapa yg saya tgk dan dengar..mule2 saya dengr nouman ali khan.. he is great ,till i ckp to my self if only i can be his fourth wife pon,i sanggop.. hur hur hur.. then saya bertuka ke baba ali pulak.. hahah who is those guy??? ala..dyorang tu motivater2 yg bagus2 dr luar sana.. heheh dulu ade jugak sy tgk..tp da tak ingt da sape.. ni yg latest la.. cume skrg saya rse saya da sangkut  tertarik dengn web baba ali.. he is a very great guy! hihi..ramai je yg tahu pasal dy.. cume saya saje nk share di sini apa yg saya dapat... i'm over xcited about it people!! hahaha bole je kan??  supaya saya sndri ingt.. saya takot saya lupe.. link dy banyk ckp pasal lelaki dan perempuan dan how to understand each other.. and how to deal with the problem when it comes to opposite sex mungkin sesuai dgn org yang nak kawen.. tp bg saya ia sesuai je untuk sape2.. anak perempuan ngn ayah.. kakk dgn adik lelaki..atau sape2 saje..the more u understand people..the more u can control your self from getting into argument.. hehehe,thanks to allah that inspired me to open this site..

(i think i'm really into this.. hihii.. ' the psycology thing' hihi)


boy n girls...man n woman.. is different..needs understnading to be together..


firstly,dy ada bercakap tentang forgive and forget.. memaafkan dan melupakan.. he got his point.. hihi.. mcm ni..perempuan dan lelaki,mereka mempunyai cara berfikir yang tottaly different!.. you can't argue with that.. it is true.. hehe ok,bile perempuan start bercakap.. dy akan bercakap tengtang ape2 sahaja..tetapi kalau lelaki bercakap..mereka ni lebih suka bercakap tentang fakta dan bende yg mereka rse betul n accurate je.. kalau kite org perempuan sudah semestinye rase bosan dgn apa yg org lelaki bualkan.. hahah bcoz we perempuan ada cara borak n bual yg berbeza..

satu lagi point..lelaki cepat lupa oh no no no..dyorang melupakan.. LUPA is dyorg nyanyok,MELUPAKAN is dyorg want to forget it themselves.. hmmm kalau bergaduh suami isteri atau lelaki n perempuan,ape2 sahaja words yg dilontarkan.. ada kemungkinann besar org perempuan yg digaduhi tu akan ingat sampai mati ALL those word...and dy akan ungkit lagi mende tu sampai bile2.. tapi tk same ngn lelaki.. dyorg bergaduh..  lepas dua tiga hari dyorg lupe dah.. sebab perempuan time marah ,semua perkataan yg dia ckp,sentiasa bersangkutan dgn emosi dan perasaan dy... hahahaha.. that why.. kalo encik2 suami nk bergaduh or berbicara dgn isteri tentang mende2 yg sensitive.. sila la jaga kata2 anda..  coz it may hurt ur wife's feeling.. dy akan ingt sampai mati n may be coz an argument.. or even a war.. bukn nk cakp yg lelaki kene jaga kata2 n perempuan tk.. its not the issue.. the thing is,woman easily get hurt n remeber those words you are saying.. kalau nk jaga rumah tangga..kne la jaga tindak tnduk tuh.. kadang2 kene jugak merendahkn ego tuh.. hahahhahaa..

so some times..penerimaan lelaki dan perempuan juga berbeza.. contoh,bile baru kawen n pindah rumah baru.. then,perempuan tu ofkoz la sedeh sbb berpisah or what ever.. dy tahu hakikatnyer macm tu.. tp dy sedeh.. so dy ckp kat suami dy,

"oo abng.. saya sedeh la duduk rumah baru.."

 rase2 ape yg suami dy akan pk atau ckp?.. lelaki akan terima kata2 ini sebagai satu complaining..
sedangkn isteri dy bukn niat nk komplen.. isteri dy yg juga seorg perempuan hanya lah nk mengadu..
suami dy akan pk yg..aku dah keje pagi petang siang malam,dy dok sedeh2 plak.. tk pon suami dy akan pk yg isteri dy patot tahu effect pindah rumah mmg macm tu.dan buknnyer isteri dy tk thu.. isteri dy hanya nk mngaduu. heheh so  its better to the suami ntuk sit and listen to her and comfort her.. that will make her feel better.. hhihihi..

perempuan ni mmg suka di pujuk n dicomfort.. same je kan..cume perkataan comfort tu lebih merangkumi..so ape salahnye kalau si suami tu meluangkn sikit mase untuk pujuk n tenangkan isteri dy?? bukan ke tu akan mnambahkn kasih sayang?. ngheheh.. ur wife will love you more occay?..kalo kite terus menerus tk paham ape yg lelaki pikir dan ape yg perempuan pikir.. semua tu mungkin akan menyebabkan pertengkaran yg maha dashat.. si ieteri akan ckp..

" he will never listen to me.."

si suami plak..

" why is she always complain about every thing??"

and so on.. hmm so bagi yg da tersasol2 ckp.. dgn mak ayah ke.. dgn abng kakk ke.. what so ever.. mintk maaf je la.. or maafkan je la.. forgive n forget.. not forgive n come with the words another time.. maafkn n lupakan... its hard.. but we have to try so we will dapat keluarga yg bahagia..

sebenarnye baaaaaaanyak lagi yg saya dapat.. cumernyer saya da tak larat nk menaip, dan semua ni sangt membuatkan saya kagum.. subhanallah yg menciptakan mnusia lelaki dan perempuan yg berbeza segala bagai.. dan saling memerlukan each other untuk saling melengkapi antara satu sama lain....okes.. tata.. semoga kite akan dapat memperbaiki diri kite dari hari ke hari.. bg yg tk dapat tuh.. cube lagi.. never give up! hihhi..
harap2 kite semua dapat jadi manusia yg berhati lapang dan dapat membina keluarga yang bahagia..baitul muslim!.. hihiiiihihi.. wassalamu alaikum warahmatul lohi wabarakatuh..~ peace.. :-)






No comments: