2012-05-24

entry lapar.

salam..

"bibik! lap semua  bersih bersih tau! tak bersih saya potong gaji empat bulan berturut turut! faham?!"
 dari jauh di hujung belog..kedengaran suara bibik yang sedang mengelap..
"paham buk..."

ohohoho.. oke.. bibik saya tengah cuci sawang sawang dan habuk habuk yang extra kuat melekat tak mahu tanggal dek lama tak datang menjenguk di belog saya ni.. walaweh.. asal lama tak buka belog je mesti nak cakap belog berabuk la.. bersawang la.. hiyy.. typical lagi tropical betul..~

oke..dah dah..

---------------------------------


tadi bukak fesbuk..si aniqah dari mansurah tu post gambar ondeh ondeh.. jelesnyer... ondeh ondeh tahu?.. tak tahu la tu ,.muka berkerut seribu..~wengg.
hahah ondeh ondeh tu ni :

mahu berair mata dan mulut saya melihatkan gambar ini.. T^T

hehe ondeh ondeh ni diperbuat dari tepung pulut yang diuli  dengan air dan sedikit garam menjadi doh lantas di letakkan gula melaka ditengahnya dengan perasaan yang tamak lalu di celur/rebur dalam air sampai timbul membulat lagi berkilat dan wangi dan digolek golekan ala ala artis hidustan di atas kelapa yang diparut yang di renjis renjiskan sedikti garam.. wow! lalu selepas itu boleh la ditelan dengan penuh nikmat.. jangan lupa kunyah dulu.. nanti mati sesak nafas.. jangan sesekali nak salahkan saya..~ wuhuhuhuhu.. this is fun!

yang saya ingat..saya dari kecik sangat sangat suke makan kuih ondeh ondeh ni..atau dengan erti kata lain.. saya sangat suka makan kuih muih.waweee.. (padahal suke makan semua bende.. tolak tepi kayu dan batu saje) jelas ketara dapat dilihat pada tumbesaran saya yang sihat dan memberansangkan ini.. 

oke.. meh saya kecikkan skop.. saya sangat suke makan kuih kuih yang manis dan diperbuat dari tepung pulut okay.. sebab sifat tepung pulut ni bila dimasak dia akn jadi macam plastesin tu.. kenyal kenyal macam gummy bears.. saya suke semua bende yang kenyal.. gummies..chewing gum..bubble gum..*oke..dah melarat ni..

sape tak kenal tepung pulut meh nak tunj0k! ni dia..


kuih kuih muih yang manis dan sedap ni saya dapati banyak lagi berlambak dan sangat sedap dekat kelantan.. ni je yang saya tahu sebab saya familiar dengan kelantan pasal parent saya kelantanese.. begitu juga saya..?#ayat da sikit sikit macam ade gangguan..

orang kelantan pandai buat kuih ..lagi lagi  orang orang tua.. macam ade air azimat kat tangan mereka ni kalau buat kuih ..sedap la! haha.. happy pulak tibe tibe kalau cakap pasal makanan ni..

kalau kat mesir ni susah nak dapat tepung pulut.. kalau terlior.. sila google je gambar kuih kuih itu dan tatap la sampai menangis. :')

 nanti saya bagi gambar..sebab saya ni tergolong dalam golongan orang yang reti makan tanpa berkenalan. wuhuuu..ni saya ade mintak gambar dari chef google yang serba boleh..~

jap eh :

ni saya tahu.puteri mandi..


kuih bubur bijk nagka..



unknown.


unknown.


unknown.


kuih koci juga all time feberet di samping ondeh ondeh.


unknown.

dodol kot? kan?


unknown.


unknown.


peria? keria? janji akhir dia ia.. oke. saya rase keria.


 tak lupa kepada dua adek beradek kembar terpisah dua negara.. adek beradek kuih koci yang kini menetap di korea dan jepun.. iatu :

mochi ,saya suka choclate mochi rather thn red bean mochi.. i hate red bean.sorry.

dan 

daifuku.kan saya kata derang kembar?haha

korean and japanese love red bean..they love tu letak this fella in every kuih they got.. so you can possibly change them to choclate or any other paste or  what ever yang makes you happy. hahahaha..

i love this twin too!

MOCHI.KOCHI.DAIFUCHI oops! DAIFUKU. hehe

oh malaysia.. tunggu kepulanganku mendidik  anak anak bangsa sambil manikmati nikmat nikmat makanan inih! babai.


k la.

bai..
wassalam.





lapar pulak rasenyer..







No comments: