2012-05-14

awak ade??

1 THING YOU DO WHEN YOU ARE DAMN BORED.

ni amek dari belog orang tu.dalam belog dia tulis 10...saya nak tulis 1 je..yang semilan lagi tu bia la rahasia.. ngehehe..~ sebebanrnya bukan damn bored sangat. ni salah satu hobi saya.bila bored,makin menjadi jadi la.. hehe..

amaran :hobi ini hanya boleh berlansung kat tempat ade wi/fi cap cheetah..bukan cap sipot sedut enak dimakan panas panas. :)


saya suka sangat sangat bukak YOUTUBE..




kenapa saya suka bukak you tube?

sebab you tube ni selalunya video orang lain yang di haplod.video yang ntah datang dari pelusuk mane ntah.all of them is new an real.hahaha (ade yg tak real) dan saya sangat suka something new.. ehehe. dan macam macam bende yang di uploadnya..pengalaman orang,dan memories yang macam macam.. ade yang menyedehkan sampai menangis nangis..ade yang kelaka sampai sakit perut dan ulang tengok sampai bepuluh kali.. ade yang ilmiah sampai catat catat  tak ingat letak kat mana...ade yang bagi pengajaran buat kite berfikir sejenak,eh! macam macam la.haha..



ape yang saya selalu tengok kat youtube?

1.y.t  aksi aksi baby yang macam macam. atau yang memang ade channel sendiri.macam MR.ARTURO TREJO,NINA IN JAPAN,dan babies channel yang lain lain. sangat banyak kot.. tak bole nak list kat sineh.saya jadik geram. 

end up :kegeraman yang menghasilkan kerut kerut kecil di dahi dan perut jadi macam kosong dan rase nak bukak rumah anak yatim atau pusat babysitter.hati jadi happy dan senang kejap.mata bersinar sinar.dan sangat sensitive dan agrasive secara tetibe.

--------------------------------

2.y.t masakan,dari masakan biase-biase-aje, dia akan berlarutan hingga ke masakah negara mana mana ntah yang saya sendiri kadang kadang tak pernah dengar pon.. tapi shiok la.. saya suka makanan.. *dunia semua tu.eh keh keh..

end up :habis buku nota salin resepi..last last tak ingat letak mana sebab saya sangat banyak buku nota.I love note books! dan stress sebab dapur bujang saya biasanya tak der bahan bahan macam orang orang dalam youtube yang kaya raya. mencik!

-------------------------------

3.y.t learning ape ape jua bahasa.jepun..korea.. arab..mexico..what ever.. ni pon best tapi saya lebih suke video yang ramai viewers la..tanda femes and effective.seronok wooo.. ade cikgu siber ni.. nak belajar sambil baring bole sambil ngantuk ngantuk bole.. sambil jawab tepon pon bole.adab dengan guru kurang dapat diaplikasikan di sini..kah kah kah.... kadang kadang bole pause ..bole ulang balik sejuta kali pon dia tak penat.. agagaga.. that hit the spot!
#untuk pelajar2 yang 'cepat pick up' macam saya ni sesuai sangat belajar ngan mesin ni.. hahah,tapi dia tak nampak saya angkat tangan nak tanya..  ;(

end up :stress bile tak pandai pandai jugak.. stress bile tutup net,saya tak ingat macam mana nak sebut atau pronouns ape2 words yang baru.. saya jadik akan berasa sangat tak guna  kecewa dan rasa nak koyak koyak buku nota saya.kadang2 saya segan ngan kawan2 so saya practise dalam toilet dengan nada berbisik.hehe. sorry #kurang adab.

-setiap kali belajar bahasa bahasa,,kite akan dapati kite merasa sangat kagum dengan kebesaran allah yang menciptakan segala berjuta juta jenis bahasa..sangat hebat. mashaallah.

-------------------------------

4.y.t How To..... ,ni lebih kepada cara cara  melakukan sesuatu. seperti cara cara membersihkan muka dengan betul..menghilangkan jerawat?err? bersenam yang betul? jogging, painting nails the right way,wearing the right thing on the first day of school,how to look younger..how to look older..how to manage your room this way..that way.. how to manage your time.. kadang tu tak der kene mengena ngan saya pon.. cuma nak tengok dan nak tahu why diorang suka buat mende2 alah itu. banyak laaaaa..saya sampai blur nak tulis.. so malas nk fikir dah,.. banyak sangat. kadang kadang bukak yang ni boleh berlarutan ke cara cara nak buat icing,waffle..cara cara nak buat muffin..and so on.. ~

end up : rasa nak buat itu rasa nak buat ini.. ahaha ade yang saya try..ade yang tak. hahahaha tapi saya sangat suka cuba bende yang baru.. sangat suka okay. lebih lebih lagi mende2 yang prektikel..sila tunjuk ajar.bow.

--------------------------------

5.y,t ceramah ceramah dan tazkirah.kalau cakap ni nanti ade orang cakap nak tunjuk alim la pulak.. bukan bukan bukan.. ehehe.. tidak sama sekali atau sama dua kali.bukan ..kalau nak tunjuk alim baik saya tak yah tengok youtube..baik saya yang buat channel saya sendiri yer tak..sebab tak banyak ilmu ni la kite kene cari ilmu wokey?..mood yang ni  biase datang mase nak exam.nak hilangkan rase bersalah bukak tenet lama2,saya bukak la video video motivasi..keh keh keh..~ 

diorang ni bagus bagus..ade sharing pasal manusia dan tugas sebagai hamba.. akhlaq2 mulia.. sifat sifat muslim,bagaimana mengawal hawa nafsu,bagaimana menjadi orang yang noble.. bagaimana menghormati ibu ayah..bagaimana memilih kawan..taubat dan dosa ..eh! macam macam lagi laaa.. semoga allah merahmati mereka yang sangat berkerja keras menyampaikan dakwah melalui youtube ini.. yang saya minat ofkorsey la encik nouman ali khan ..~alahaaii..wiweet.

end up: rase menyesal dengan dosa dosa yang banyak,rasa kagum dengan skill dan hikmah mereka mereka ini menyampaikan dakwah.. wow! rase nak jadi macam diorang la! :) kadang kadang rase bengang dengan diri sendiri atas sebab sebab tertentu..#biarpun menyesal tu kejap je.tpi oke la.

woo tak mo kalah.hehe ni encik nouman ali khan saya hehe ..ahli tafser kegemaran ramai. :)


-----------------------------------


6.y.t vlog atau tutorial. ape ape tutorial.. start dari study,kecantikan,keewangan,sukan,hobi,pengurusan,kesihatan dan baaaanyak lagi. kadang kadang saya tak fokus pon pada tajuk diorang tapi saya tengok kepada gaya penyampaian,gaya bahasa dan cara penyampaian.. saje nak kenal kenal manusia generasi muda mudi. :) yang tengok tajuk plak..adela . anuwar hadi..matlutfi,maria elena,dan sesape ntah lagi dari negara negara yang tak dapat dikenal pasti.

end up: tak der perasaan.atau mungkin dapat tambah ilmu baru .

-----------------------------


7.y.t kelaka dan menghiburkan.yang ni biase datang mase mase nak exam jugak.kunun macam penat study ..baik punya cover kan kan kan?. hahahaha tak payah sangat la ..yang saya selalu tengok adalah,FREDDDDDD.. hahah kelaka of the kelakarest la kirenye ni.. memang a bit silly.. tapi sangat seronok.yang bestnya..dia kelaka dan video dia pendek pendek.. tak kene tunggu lelama.. ehehe.

end up :rase kurang berguna sebab macam buang masa..tapi oke je.. heheh sebab saya suke fred.haha.sebab dia sikit macam budak terencat akal yang mengesiankan. saya sangat agrasive masa saya dalam zone 'rasa diri tak berguna'. haha. sila hati hati.


nak letak jugak gambr encik fred.hehe


--------------------------------

8.y.t ilmiah,seperti national geography atau animal planet. suka la tengok menatang menatang..lagi lagi yang dalam laut dan dasar lautan..  dan segala infonya.mula la nak teringatkan barbie mermaidia.woohoooo..~ kalau tengok tu boleh tenganga nganga siap peluk peluk bantal lagi sebab ade yang menyeramkan..ade yang mengagumkan.dan macam macam la.. subhanallah..~ hebat betul makhluq2 yang allah cipta ni ..ade yang aneh aneh bangat! woo~

end up : berperasaan nak bela polar bear atau gajah africa atau beruang panda dalam rumah..~

-----------------------------------


9.y.t random.yang macam biasanya berasal usul dari facebook la. dalam facebook orang post macam2 saya selalu jugak la bukak kat youtube dari tengok terus dekat wall. tapi mana2 pon oke.. kalau saya rase tanak stuck kat youtube..saya bukak kat wall je la..hehe..biasenya kawan kawan saya atau saya sendiri post pasal baby2 kelaka atau comel dimana saya akan ulang lebih dan kurang dari 10 ke 15 kali la.. berkadar lansung dengan tahap kecomelan baby2 dalam video atau aksi aksi mereka.kalau yang menarik minat saya,biase jugak saya bukak kat youtube sebab nak tengok komen komen manusia sejagat.

end up : bergantung kepada video yang saya tengok la. hehehe :)

--------------------------------

10.y.t drama pendek..hah? drama pendek?.. ni agak jarang..sebab ni macam amek masa jugak la..ni biase di akhir2 hari exam dan lepas exam dan mungkin juga sedang dalam masa2 examination days.. wahahaha. cerite pilihan yang sering jadik pilihan tak muak,Lizzie McGuire dan that's so raven. ngahaha..saya suka cerite yang berkisarkan persahabatan dan kekeluargaan.love story? ..novel lebih selamat kot?.. ehehe..

end up :rase riang rase hebat. hehehe :)

-------------------------------


11.y.t berita semasa, eg: negara negara islam yang tengah perang..alaaa senang citer update mereka mereka.. yang kene seksa segaal bagi.. ow men.. ni sangat serious! T^T

end up : spoil mood setengah hari.perasaan membakar jiwa yang ketara dan menangis dalam toilet.lagi2 kalau mmbabitkan penyeksaan ke atas kanak kanak.

-------------------------------------------------------------------------------

waaaaaa banyaknya yang saya tengok.. haha..bukan dalam satu masa la.. tengok keadaan la..~cing cing..kelip kelip mata.buat muka tak bersalah lansung.kikiki..

- saya jarang sekali meloading movie2 sebab saya tak tahu nak cari kat mane full movie.. *ni yang saya paling tak reti. kecuali filem arab yang memang banyak full movie.. pastu movie arab tk panjang sangat..so best je la kalau loading.. tapijarang jugak..sbb loading video yang panjang amek masa.. i just hate waitin' ehehe..kalau nk tengok movie..sed0tsahaja dari teman teman.. ~ pon malas.



ape keburukan suka bukak youtube?

1.dalam youtube ade berjutak jutak video yang di upload oleh berjutak jutak jenis manusia dari seluruh dunia.so,kemungkinan  untuk anak anak muda yang tk kuat iman untuk tergelincir dari landasan adalah sangat besar.

sebab related video ade kat sebelah tu je.. walaupun tk related sebenarnya dengan video yang kite tengah search..'bende' org kapir laknat mesti la ade keburukan dan agenda tersembunyi kan?..#saya kuat iman? hehe enshaallah.

tag :ganas . tahyul .menipu .lucah . perlu pengawasan orang dewasa.

2.masa berlalu ibarat angin ..sedap je..nyaman je.. tapi tak sedar berangin lama beno. hehehe..kalo jenis loading dan pegi wat keje lain tu tak pe.yang macam saya yang bole wat banyak kerje dalam satu masa ni tak pe la #loya loya tekak sikit.ehem!

3.habis duit nak beli itu ini sebab nak merealisasikan ilmu ilmu yang dipelajari.nak beli pulak yang sbeijik macam dalam youtube.. walawehhh.. memang enshaallah la~

4.tekanan perasaan sebab hasil praktikel tak macam dalam youtube ponnnn..~

5.kemungkinan untuk dapat sakit belakang kronik .. hehe..*saya sihat alhmdulillah.

*ntah..saya tak dapat fikir keburukan la..hehe sebab saya tak suke pk keburukan org ni.. heheh saya husnuzzon.. #lariiiii..~


kepantangan saya mase bukak youtube :

hmm.. ape ea?.. ea.. saya sangat sangat teramat over pantang kalau saya dah loading satu satu video nak dekat setengah jam.pastu ade yang gatal gatal tangan tak berhati hati dan tertekan ape ape yang merencatkan atau meng'cancleteros'kan peng'loadingan'.. oh! saya ,memang akan jadi the hulk versi perempuan la.. namun.. tak pernah akibatkn ape ape kecederaan lagi la..ape tah lagi kemalangan jiwa. sekian.


pesanan ringkas :ape ape pon.. kalau nak search2 video kat tenet ni (bukan yutub saje)..sangat la baik untuk kite lakukannya beramai ramai di ruang tamu dan tidak sesekali bersendirian.sebab syaitan sangat suke orang yang bersendiri nih..lagi2 yang tengh bukak youtube.. ngehehehe.. hati hati ya adik adik ..kakak kakak ..abang abang..ayah ayah..mak mak.. dan segala :) ingat.Allah nampak and is watching you all the time.okeh :)


hmm semua bende kite buat ni ..kene la bersederhana dan ihsan.. baru la mantap.. oke? pepandai la bawak diri.. kite semua da besar. ajal datang bile bile. kiamat pon dah dekat.. :) ape ape nikmat allah bagi ni kene gune dengan sebaiknya.. takut kufur nikmat allah tanya nanti :) dapat manfaat .,sebarkan kepada orang lain jugak..jangan kedekut ilmu..allah marah.. orang pon benci.. :)


adios!

kbai,
wassalam.





p//s: jangan lupa doakan org palestine dan org syria..dan semua org yang dizalimi fizikal dan mental.semoga allah bagi kekutan untuk kite semua berjihad..menentang kekafiran dan jihad menentang hawa nafsu.. haiyyyyyak! :) amin.

p/s:panjang wooo..~

No comments: