2012-05-13

har0m..harom..~

bismillah..

belek belek facebook je nampak mende saaaaaame je dari tadi. yang ni sibuk nak post pasal pengharaman mother'sday..yang ni sibuk nak post gambar haram mother'sday.. yang ni sibuk nak tunjuk video haram mother'sday...

yang tak tahan tu.. ramai yang tak boleh terime.. pastu dok bincang la sesama 'ustaz ustazah facebook' yang amat la bertauliah.. enshallah la kan..

saya ade baca..mother's day ni ikut upacara  orang yahudi and bla ..bla..bla.. panjang la kisahnya.. malas nak type kat cni.. dan saya ni kadang kadang mudah percaya .. ade org tu cakap.. "lah.. jangan percaya sume bende laaa" tak kesah la kan. saya pandai la jugak nak tapis sikit2.. hehe..

ustaz azhar idrus kata haram. pengharaman yang sama macam dalam citer yang saya baca kat fesbook la. pasal hari ibu tu, asalnya hari sambutan orang kristian ..hari mother of god..maryam tu mak tuhan.. and so on la.

kecoh alam diorang bincang..yang alim ulamak citer dia tak mau dengar,banayak je ustaz2 lain cakap dalam youtube.. heran jugak. dah kalau nafsu kata nak tu.. cakap la hukum ape pon orang nak bangkang jugak..macam2 alasan dan macam2 helah nak jugak sambut.. ntah la.. ~ mak ku,ku punya pasal .. tu la temanya.

saya sampai takut takut nak ucap kat mak saya.. hahahah.. so saya tak ucap..saya sayang mak saya hari hari...so its okey la..~ bukan la saya nak kata yang ustaz azhar idrus cakap tu semua betuuuul la memanjang.. dia mungkin akan buat silap sebab dia pon manusia..tapi tu la kan.. takut jugak terbuat dosa sebab pahala tak banyak..mati bile bile....~

kite dulu kan kene jajah dengan orang barat.. so,bijak tak bijak orang barat ni ..dia bebaskan kite punyer kerajaan tapi..dia tak bebaskan pemikiran kite.. segala mak nenek yang dia tinggalkan kerajaan kite kutip satu persatu junjung atas kepala.. menjadikan itu la yang paling utama dalam kehidupan ini..

dalam fesbuk jadi hot plak mother's day punya pengharaman.. tung tang tung tang tak sudah sudah..habis yang akedemi fantasia.. mentor.. tunjuk ajarku sifu..malaysian idol dan ntah ape ape jenis rancangn reality  lagi dalam tv tu.. tak ade pulak orang nak kecoh kecoh haram???? hotnya la terasa ubun ubun ku ini..~



tu belum lagi saya sebut tentang filem lucah melayu zaman sekarang? yang buat filem kerohanian-la-kononnya  tanpa ilmu agama yang da macam ciskek..iklan iklan tv yang jelas jelas tak senonoh ..iklan2 tepon on cinta..on rindu on apekebende lagi yang mengajak kepada melampiaskan shahwat dan hawa nafsu. belum lagi masuk pemakaian pemakaian artis2 melayu muslim perempuan sekarang? yang mendedahkan hampir separuh bahagian badan mengalahkan artis kafir hollykayu? yang majoritinya jadik idol dan contoh tauladan anak anak muda zaman sekarang..~ eh banyak la yang nak debat. tak der orang sebut..~

kenapa sampai kerajaan islam boleh benarkan bende2 yang merosakkan pemikiran aset2 (read:anak anak muda) mencemari negara islam kite ni secara berleluasa?.. orang buat tuntutan bersihkan pilihan raya nak mengamuk..sampai terpaksa orang buat perhimpunan pon ..nak buat kecoh.. sebab nak stay dengan kefasadan yang dibolehkan oleh kerajaan yang sedia ade..~

mengenangkan artis2 hiburan tanah air malaysia..saya menjadi sangat berduka cita.. bukan la saya nak mengutuk sesape..dan saya cakap macam ni pon bukan la bermaksud saya tak tengok tv lansung..atau tak pernah tengok movie atau memboikot terus mende mende alah ini.. saya tengok je.. saya dengar je.. sebab saya sendiri merasai arus kelekaan tu dan ketakpekaan tu la,..saya menjadi bimbang dengan generasi genarasi yang akan datang.

manusia fitrah suke kan bende bende yang indah,best,dan menghiburkan.. tapi kalau tak der peringatan,tak der sekatan..tak der had had batasan.. same saje la kehidupan kite dengan mereka mereka ah chong,ah seng, dan mutu samee.. sedangkan kite berbeza dari mereka..


andai ade silap pada kata kata saya.. semoga allah ampunkan dosa dosa saya.. ~
semga kite semua mendapat hidayah ;'|





p/s: salah satu filem yang buat saya nak muntah kebiru biruan adelah filem 7 petala cinta?. ntah.. tk hengat tajuknya betul ke tak.sorry.
p/s: emosi sket post ni. maaf..





kbai,
wassalam.

No comments: