2011-06-28

mashaallah teknology.

               
                  الســــــــــــــــــــــــــــــــــــلام عليكــــــــــــــــــــــــــــــــــم


andai difikir fikirkan sebanyak sepuluh kali..teknology dah membangun dengn sangat pesat..saya nak mengimbau balik kenangn saya mula2 berkenalan dengan teknology perhubungan.


talifon rumah tak payah cakap la. semua orang kenal.maksud saya,hand phone..empon..mobile..atau talifon bimbit..suka hati anda la nak panggil ape kan.. saya dr kecik sampai ke umur 15 tahun.. tk berminat langsung nak berkenalan dengn hempon..saya pon tk tahu kenapa..tengok phone ayah saya..pegang pon tak hingin..eh! tk berminat la kate org.. time tu,ayah saya punyer phone yg pertama kalau taksilap..phone nokia yg besar gedabak tu..bukan yg sabun shape tu.. yg petak segi elok2 tuu..


ngueng3..lebih kurang cam ni laa hehe besaw kan?? jatuh atas kaki sodap.. hehe

time tu saya pegi tinggal kat kelantan ..saya,kakak saya yg tercinta,dan ayah saya yang tercinta.. tiga orang aje.. mase bru dajah nam..kecik lagi..comel pulak tu..selekeh2 je..sebb ayah saya suruh sekolah kat kampung,masuk maahad..tk mo masuk sekolah menengah islam kat KL.

lama tu ayah saya tuka phone..sebb phone beliyau rosak..sebab saya and kakak ashik kaco buat kol ummi n adik2 kat KL.. rindu la katekan.. padahal setiap minggu balik KL..hahah so ayah saya beli kat kakak saya sebijik empon yang bagi saya teramat2 cantik.. still saya tetap tak berminat malah tak dengki sepusen pon.. sebab saya memang tak tertarik langsung dengan HANDPHONE. -pada masa itu- hehe

ni la empon yg abah kasi kat kakak saya..

ni model 3220 nokia.. ngueng2..saya kagum sampai terbeliak mata sebab time kol2 atau msge datang,dia menyala2 dengan bahagia.. banyak kaler keluar kot tepi2 tu.. kag0mnya saya bukan main lagi..dan tu la fes taim in mai laif tengok talifon yang bole loudspeaker! bertambah2 la level kekaguman saya terhadap invention bernama empon ni..waaa cakap jauh2 pon bole dengar.. siap kalao cakap jauh2dengan ummi mesti cakap.

"ummi cakap je..lah jauh ni.. kat dapor,tapi lah buat LOUDSPEAKER  taw!"

aih! gedik tk hengat.. heheh sebb time tu mak saya punyer phone pon tk bole loedspeaker lagi.. hahahah saya  gembira setiap kali cakap ngn mak saya.. maka melambung2 la bil setiap bulan.. hahaha,sampai ayah saya kata..kitorg kene belaja pakai prepaid pula.. ngueng3..baru tahu susah cari duit.. wooooo

tu belomlagi tahu function MMS..game,ntah hape2 lagi dalam tepon..haha

still saya masih tak berminat untuk menggunakan talifon..sebab saya kira da cukup saya share ngan kakak saya.time tu saya pon baru tahu satu2nya function dalam sejarah penciptaan empon.. iaitu kalau nk cakap kene tekan button lambang hijau berbentuk talifon..heheeh selain pada pengetahuan  tu?.. nop! ZERO..


 ckap ke?..habis cakap?

itu la saya..sampai la saya masuk maahad ngn kakak saya..saya masih bergantung kepada kakak saya..sampai la satu saat saya kene pergi outing sendiri..saya rasa sangat susah..sebab nak talifon pak cik (driver sekolah) untuk masuk dalam pagar sekolah..leceh la pakai phone kawan.. kejap2 tak der bettry..kejap2 tk der kredit..hmm so saya dengn terhegeh2 dan agak malu2 kuchenn mintk empon ngn ayah saya.. time tu form 4..ayah saya mcm pelik.. nk phone?.. wat pe?.. 

ceh.. terkulat2 saya malu. err,, so ayah saya pon kasi la..beliyau pilih empon buruk yg ade dalam koleksinya.. hnggghh..

ni henpon saya yang fertama! yes!seken hen pon tk per..

model 2100..wuaaa bahagier teramat masa tu..saya punyer warner putis.. suke bukan main..siap ashik suruh kakk dan abah saya miskol2 lagi.. gara2 tak der orang nk kol..dapat massge darii celcom pon suke.. janji ade mssge. hahahahahah *gelakkan diri sendiri dengn fenuh emosi..

dan.. day by day.. year by year.. saya membesa dengn pesat sekali.. dan saya tengok zaman saya dah agak besa ni la.. budak2 seawal darjah satu da ade empon! dengki rase diri ini.. saya form4 baru ade empon.. bukan la dengki pon hahaha.. tp nak kate nyer.. awal betul mereka ni terdedah dengan teknology kite ni..

saya rase kite2 ni sangat2 perlu bershukur dengan nikmat teknology ..bukan menggunakannya untuk melampiaskan nafsu serakah..atau pon mencabuli penggunaan2 teknologi tanpa batas.. jangan sampai kufur nikmat..andai kata kite bole pegi zaman dulu..n bagi empon Nseries kat hang tuah..mau nyer pengsan.

banyak kene muhasaba balik..bandingkan dulu dan skerg.. ape yg diberi lebih di balas kurang.. hmm
waliyazubilah kite menjadi hamba allah yang kufur nikmat..~




No comments: