2011-06-28

saya dan lalat mesir.

                                           
                   الســــــــــــــــــــــــــــــــلام عليكــــــــــــــــــــــــــــــــم


lalat..lalat..lalat.. tidor pon ada lalat.bangun tidur pon lalat yang kejut..rimas nya saya yang tak terhingga.setiap masa ada lalat.bukan sebab rumah kotor atau ada bau busuk?.. kita dah mandi pakai wangi2 pon dia datang jugak..nak makan pon dia datang hinggap..tu la kelebihan lalat mesir.. tk sama macm lalat kat malaysia.hinggap kat semua bende..








saya sangat geli dengan lalat.lagi2 kalau dia datang dan main2 kaki atas kulit saya..tengah solat dia hinggap di jari atau dimuka.. ergghh.. geli.. tengah2 baca buku pon dia datang juga.. SETIAP MASA.. i mean it..kalau la lalat ni besa.. saya akan tenyeh2 dia mcamsaya tekan button lift -macam la berani- pukul nyamuk pon geli.. cakap je besar..


lalat masuk rumah saya dan terbang ke sana ke mari buat macam rumah sendiri..saya sampai tak tahu apa nak buat lagi..terbang dengan riang dan suka hati.. kadang2 tu macam mencabar bila dia buat penerbangan rendah dan perlahan  depan2 muka saya??pastu usya2 nak landing right on my nose!.. grrr..pastu bila kita nak tepis.dia lari.. waaaa..sakitnyer hati.




sampai satu masa saya terfikir..dan menyumpah geram dalam hati 


"kenapa la ngn lalat ni?? kenape la allah ciptakan lalat ni?.. wat sakit hati je!"


pastu saya terus istighfar apabila terkenang masa saya kecik dulu,saya pernah geram dengan seekor binatang yang bernama anjing..(kantoi dari kecik takut anjing) pastu saya marah2..then mak saya cakap :


"tak baik cakap macam tu kat anjing..dia makhluq allah jugak..allah yang cipta..mesti la ada kepentingan dan kerja dia..allah marah tau kita kutuk2 ciptaan DIA"


sejak pada itu saya tak pernah persoalkan penciptaan ape2 atau sesiapa,kecuali saya akn fikir hikmah kejadian dia..dan ..alhmdulillah saya temui..(walaupon saya still tak suka) cuma saya tahu la dan puas hati dengan hasil pemikiran saya..


namun..sejak kedatangan LALAT..hmm saya mula berfikir dari first time saya serabut..saya berfikir dengan habis gaya.. berjuta2 kali saya fikir.. kenapa allah ciptakan lalat..(mesti la banyak hikmahnya...tpi untuk puaskan hati saya)  akhir sekali..


saya terfikir begini.saya persoalkan..ape la kepentingan lalat kecil ni dicipta?..padahal kedatangnnya menggangu dan merimaskan..iya,peranan atau kepantingn lalat mungkin sedikit sekali..saya kadang terfikir..adakah kita juga seperti lalat?..kewujudan kita memberi manfaat atau tidak kepada masyarakat?..atau adakah makhluq lain yg tertanya2 hikmah kewujudan kita di muka bumi ni?seperti mana kita persoalkan kewujudan lalat..adakah kita sekadar merimaskan kehidupan lain?..


atau kita hanya bermain dengan imaginasi setiap hari tanpa berusaha ke arah menjayakannya??




oh! tidak mungkin saya akan mmbiarkan diri saya setaraf seekor lalat?.. tidak mungkin..


oleh itu.. kita semua mesti la sentiasa berusaha membaiki diri dari hari ke hari..supaya kewujudan kita di atas muka bumi ni tak sia2..atau dianggap sia2..dan tiada peranan.. saya tahu saya tak layak untuk cakap apa2 pasal perubahan.. tpi.. saya tahu bende ni penting.. untuk kita,agama dan masyrakat..


so kesimpulan saya..hikmah kewujudan lalat adalah,,untuk buat saya berfikir tentang kewujudan saya..~ terima kasih allah ..dan terima kasih lalat..yg selalu terbang dan mengingatkan saya.ahaks!




p/s:tak bermaksot saya tak rimas okay..;-|

No comments: