2011-06-28

bus 24jim dan tremco


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته..

setiap hari kami2 keluar pagi untuk ke sekolah..dulu rumah kami jauh sikit..sekrg dah pindah makin dekat dengan sekolah..so makin lambat pulak keluar rumah.. tu org panggil tebiat..hmm    setiap pagi jugak keluar rumah dan berjalan kaki selama 10 minit untuk sampai ke bus stand/station (محطّة) itu kita panggil sebagai warm up la..berjalan lenggang sambil berborak pasal semua bende yg terjadi pasal dakwah dan tarbiyah masyarakat.

sampai2 kat bus stand tu,mata2kami melilau mencari tremco..sekolah kami dekat..sekolah kinah jauh..so dia cari bus 24ج dia la..

oke..tak yah nak kami2..dalam blog ni nak tulis pasal pandangan saya..bukan pandanagn kami occay..

saya prefer naik tremco dalam apa2 hal..dan memang mengharam-tak-qoti'ekan BUS..pegi la mana2 pon..saya senang memilih TREMCO..

ni adalah ciri2 sebuah  tremco sejati :-

1.van yg biase nyer agak usang..tp oke je.

ni ketegori usang.n penuh.

ni yg cool punyer..baru lagi.

ni yg standard la.. ade yg biru ade yg hijaw.

2.bole muat 12 org,kalau sumbat juga..ada la dalam 15 org bole masuk.
3.terpaksa berhimpit,paling akrab sekali dgn yg kiri dan kanan la.(tak la akrab sangt)

macam ni la lebih kurang,pandai2 la duduk.

4.nak bayar senang.
5.tak der risiko jatuh tergolek..kecuali duduk tepi pintu yg terbukak sambil berangan2 naik speed boat.
6.kurang risiko kene raba sebab ruangan yg muat-muat aje,semua org nampak.
7.laju macam ferrari.


sebab paling best adalah..kurang risiko kene raba tu la.. da nak wat cane.. orang2 mesir (yg gatal dan tak dapat menahan hawa nafsu) ni..memang suka raba orang.. pantang ada peluang..mesti ada yang jadi mangsa..cewah..macam seram aje?.. alaa. kalau pandai elak boleh aje..


p/s; ade je yang baik..

sorry la pak cik..gune gmbar pk cik untuk  contoh lelaki miang..
ni contoh je eh.. err..


kalau dalam tremco,kita bole pilih la..nk naik tremco yg penuh atau tak.kalau tak penuh tu..tk bersentuh pon kiri kanan.. kecuali la da tak der pilihan.. terpaksa naik.. tapi kalau dalam situasi terbersentuh tu..kite terpaksa wat tak tahu je la.tapi kiri kanan tu je la.. kite tak bimbang ade org hulur2 tangan dr belakang ke depan ke.. kite duduk je tempat duduk kite diam2.. yg penting,KITA BOLEH PILIH nak naik yg macam mana..

contohnya : 

*kalau ade tempat sebelah lelaki muda dan tua.. kite pilih la sebelah lelaki tua.
*kalau ade lelaki muda dan mak cik tua,kite pilih mak cik tua.
*kalau ade lelaki muda dan budak lelaki 15 tahun,kite pilih la budak lelaki 15  tahun.
*kalau ade lelaki muda dan lelaki muda?.. tk der kosong sbelah perempuan..duuduk je la elok situ. tak yah pandang pon lelaki tuh.. enshaallah okes saje.. :)

tapi kalau bus?.. allah..saya cukup tak suka.. kecuali kalau nk ke HUSSEN tu.. terpaksa la naik bus.. sebab susah dapat tremco ke sana.. so exception la kan.. naik bus memang berisiko tinggi la untuk di raba..foo..lapangn yang luas pulak tu.. bus2 atau kenderaan2 awam kat mesir ni memang menggunakan konsep [selagi-tak-penuh-korang-boleh-naik] hmm jadi la macam dalam tin sardin.


ni bus standard la..



ni yang ikut konsep tu..



ni yang sangat meny0kung konsep ..


kalau da berhimpit tu,ade la tangan2 nakal yang bergerak mencari mangsa..kite2 tak sedar..hilang henfon..hilang purse..hilang wallet. tak2 pon kene raba.pastu diorang yang meraba ni pandai berlakon. dah raba2 orang,boleh pulak buat muka tak tahu atau wat muka tak bersalah..

pastu jarang sekali nak tengok budak perempuan melayu yang diraba menjerit.. mungkin malu..atau takut?.. entah la..mesti paling2 pon buat muka je la.. siapa takut?.. tu pasal diyorang ni suka kacau budak2 melayu..

lagi satu naik bus ni,kalau da tak ada tempat duduk tu..kene berdiri..lenguh la jugak kan..pastu kalau bus bergerak,atau pusing kiri kanan,sah2 terlanggar orang yg berdiri kiri kanan dengan agak extreme la..lagi2 yang tak pandai nak imbangkan badan macam saya  atau sesetengah student tu....buatnya tergolek  ke kiri,kekanan dan ke depan.. ngeri sekali.

saya sebenarnya ada pengalaman ngeri dengan bus ni.. saya pernah nak terjatuh keluar dari bus time bus masih bergerak,sebab ramai sangt dan saya dari di tengah,tertolak sampai ke depan pintu belakang..dan saya tak ada termpat berpeggang,sebab semua org lelaki ..tu pon terpaksa saya berpaut pada poket seluar seorang hamba allah ni..-akhmdulillah tak koyak..heheh (saya ni memang tak pandai ballance) =_="

i dont want to end up this way laaaa.. :'(

 saya rasa macam malaikat maut da tunggu je kat jalan tu.. err seramnya saya..namun..ajal maut tu da tertulis..kat mana2 pon bole.. dan ade la lagi pengalaman lain.. ~

ape2 pon..ramai je yang sangat2 mencintai bus 24ج ..dah bus tu je yang sampai ke destinasi diorang.. nak wat macam mana.. kalau nampak je bus tu lalu.. mesti ade yg berbunyi begini.

"eh! bus 24ج laaaa..!"

dengan muka yang riang sekali..:?


saya tahu..ada diantara mereka tiada pilihan lain selain menaiki bus2 ni.. kalau mereka pandai jaga diri enshaallah semua nya okay sahaja.saya cuma bimbangkan keselamatan akhawat2 saya..


its not that scary la.. mungkin saya lebih2?.. eh tk la.. semua kene pandai jaga diri..

saya jarang naik -sangt2 jarang- so saya tak tahu la ape keistimewaan bus tu..

ape pon saya berharap kita2 sebagai muslimah ni,kene pandai menjaga maruah dan kehormatan diri kita..semoga allah melindungi kite semua lagi2 dalam masa2 menuntut ilmu ni..~ameenn


No comments: