2012-01-05

its too many of them..

salam..

wow..seminggu tk hapdet belog?.. ahaha..mungkin kah malas menyerang?.. mungkin kah kekontangan idea?..mungkinkah belambak keje lain?.. atau mungkinkah da nak bersara?.. ape ape je la.. saya pon tak tahu..ahaha.. bizi mumkin..*yer la tuu..

sepanjang perjalanan saya nak ke universiti..*kalau jalan kaki la..saya akan berjumpa dengan empat orang kanak kanak comot,kotor dan miskin.. dan tujuh orang peminta sedekah bantuan. dan ini yang hari hari ade.. tak ditambah di tempat tempat lain di mesir ni..

ya allah.. mereka ni terlalu ramai.. i mean it! terrrrrrrlalu ramai okay..dan saya mintak maaf..saya tak boleh tolong semua.. *saya sekarang dalam mode nak menangis.. saya betul betul serba salah ..kalau bagi yang pertama..yang kat depan nampak... pastu  jalan je terus,jangan pandang belakang.saya rasa macam ade anak gajah jatuh atas kepala   sebab tak bagi kat yang sorang lagi.. bile bagi kat sorang lagi.yang sorang lagi kat depan nampak.. owh man! what should i do?..

saya seriously rase sangat berat hati sebab saya memang tak bole nak tolong semua.bukan saya saja..kami semua pelajar2..tk punya harta sebanyak manager bank HSBC atau qarun untuk tolong semua yang ade.yang tak tahan tu.. kadang kadang tolong mereka mereka yang bebetul menyentuh hati saya.(siap pilih pilih..).namun..mane la saya tahu kesusahan sape yang lagi berat ,siapa yang berdusta dan siapa yang tidak?adakah pilihan saya betul?..

sampai satu masa.. tinggal saya terkumat kamit sendirian ya allah..aku yakin kau maha tahu akan keadaan mereka...aku yakin kau tahu ape perasaanku melihat mereka dan aku jua kadang tak berdaya..dan hanya kau la sehebat2 pemberi rezeki...~

ade hikmah allah jadikan hambaNYA  miskin..dan ade yang kaya..ade yang bijak..ade yang bodoh kurang cerdik..ade yang cantik dan ade yang huduh kurang cantik.(pndangn mata manusia). semua untuk kite bershukur dan berfikir.. ya.. mereka ni betul betul buat saya berfikir..

ape ape saje kelebihan dan kesenangan yang allah bagi kat kite tu semua nya ujian.. siriously....pecaya tak ape yang allah cakap dalam surah semut? ehem! an-naml ayat 40?.. yang berbunyik :

قال هذا من فضل ربي ليبلوني ءأشكر ام اكفر

allah bagi kelebihan  sebagai ujian untuk tengok sama ada kite ni akan bershukur atau akan kufur nikmat?..percaya ke tak?
suke hati la kan nak percaya ke tidak.. masing masing da besa panjang.. bole pk sendiri...err..

1.kesihatan,tak sakit macam orang orang kat spital tuh.
2.kecantikan,tk macam muka orang kene simbah asid.
3.kebijaksanaan ,tk la kurang bijak macam budak tk sekolah.
4.kehenseman (kebaikan paras rupe),tk macam muka orang pecah rumah.
5.keelokan tubuh badan,tak der la macam orang obese.
6.kefasihan,tak la gagap macam orang tertelan penutup botol.
7.kekayaan,tak miskin macam orang tk ade akhlaq..er?

eh banyak lagi la nikmat..kan allah da cakap..kalau kite nak kire..kite tak akan mampu! sebab terlalu banyak.
macam mana kite tunjuk kat allah rase shukur kite dengan nikmat nikmat ini???? macam mane?..pk sndiri.

penyayangnya allah,kite dalam sedar dan tak sedar tak menshukuri nikmat2 tu..dan tk der la pulak allah tarek nikmat tu dalam sekelip mata.. tetap allah bagi peluang untuk kite ni bertaubat.. namun.. makin banyak peluang diberi makin manusia tak sedar diri..~








2 comments:

Green Power Ranger said...

oke, ur story touched me. :)

duta surga said...

sila bersedeh dan muhasabah bersama :)