2012-07-23

puasa oh! puasa.bagi sampai makna.~

bismillah..

hari ni hari ke tiga puasa alhamdulillah..Allah masih bagi peluang..Allah sampaikan ramadhan seperti yang dipinta.. Alhamdulilah.. sebelum datang ramadhan,macam macam yang kite plan untuk menjayakan ramadhan almubarak ni.. tapi melaksanakan tak semudah plan atas kertas tau.. hmmm

dah zaman sekarang ni zaman facebook..semua bende pon update melalui facebook la.. bukak bukak facebook,macam macam berita terkini dan sensasi akan keluar..tu pon bergantung kepada si owner jugak..page ape yang dilike..makin banyak page..makin banyak la informasi..subhanallah ..hebat Allah ciptakan akal manusia ni..

ramai jugak yang suka post status seperti :

"hari ni berbuka dengan ayam percik,ikan bakar bersambal, gulai ketam,kuih pelita,bubur jagung dan air soya campur cincau..urm,sedapnya"

"berbuka hari ni dengan makanan pasar je,sotong masak merah,pari bakar pedas,popia basah RM3,air tebu ,air tembikai,air soya dan tau foo fa sahaja."

"laparnyaaaaaa,berbuka nanti nak makan banyak banyak!sampai puas"

hmm dan banyak lagi jenis jenis status yang menyedihkan bagi saya..bukan ape..banyak beno makanannya.. sedang saudara kite tak cukup makan.. aii memang la perut dah lapar,mesti la nak makan banyak banyak kan?.. padahal perut orang yang berpuasa tu besar mana sangat pon..eleh..saya pon ape kurangnya,kalau pegi pasar..rasa macam nak beli satu pasar dengan penjual penjual sekali bawak balik rumah.. oh! nafsu semua tu..kalau pegi pasar ngan ummi saya,fuh! selamat..ummi saya ni seorang manusia yang sangat berjimat cermat dan tak suka mebazir..~

Allah.susahnya nya nak mendidik nafsu ni..lagi lagi nafsu yang liar amat.. susah nya nak mentarbiyah jiwa ni.. Allah bagi masa sebulan untuk menjinakkan nafsu dan mentarbiyah jiwa.. moga moga Allah bagi keberkatan masa dan kesempatan supaya kite semua dapat menggunakan masa sebulan untuk mengempukkan nafsu yang keras kepala tu..~ oh! semoga.

time time ramadhan ni banyak la facebook mengeluarkan gambar gambar manusia di pelusuk dunia ni berpuasa..macam macam gaya..yang middle east dengan cara middle eastnya yang western dengan gaya westernya.. dan bagi negara yang fakir..dengan gaya kefakirannya..

Allaaah.. berat mata memandang gambar kanak2 africa yang tak ada rupa orang..da macam rupa skeleton dalam makmal science da saya tengok.sangat menyayat hati dan perasaan oiii... badan tinggal tulang urutan kemarau dan kemiskinan yang melanda.mereka mereka ni tak ada makanan nak makan.. sahur tak ade..berbuka pon tak ada.. kite baru nak puasa sebulan biseng lapar.. mereka mereka ni dah biasa berlapar..~



sama sama la kite mendoakan Allah melimpahkan rezeki ke atas mereka untuk kecukupan hidup mereka..

semasa masih Allah turunkan rezeki yang melimpah ruah ni.. mari lah kite same same menshukuri nikmat ini dengan mengucapkan shukur dan menghambbakan diri kite sepenuhnya kepada Allah :') sebelum Allah menarik apa yang ada disisi kite. wallahu a'lam.


PRAYERS FOR SYRIA,PALESTINE,BURMA AND AFRICA AND EVERY MUSLIM IN THE WORLD...




p/s:post ini sangat skema. hatihati.

1 comment:

. : Nusaibah : . said...

Semoga Allah S.W.T. sentiasa mengingati dan membersihkan hati-hati kita. :)